Gå til innhold

Fra 2021 skal alle nye drosjer i Agder være elektriske


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt av problemet med privatbilparken er at gjennomsnittlig levetid på bilene er ca 18 år. Da tar det lang tid å få skiftet hele bilparken. Ta f.eks de 50% av bilsalget som ikke er rene elbiler i år. De kommer antagelig til å være i bruk gjennomsnittlig fram til 2037.

For taxibransjen er det et ganske annerledes regnestykke. Bilene kjøres rundt 60 000 km per år i følge SSB og jeg vil anta det tar i gjennomsnitt ca 3 år før de selges ut av bransjen. Dvs. rulleringen går mye raskere og bilene slites mye raskere slik at etterbruken også forkortes. Dermed går det mye raskere å elektrifisere taxinæringen. Så det stemmer nok bra at de klarer å skifte ut hele taxi-bilparken fra 2021 til 2024.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med dagens drosjebransje er at løyvene er personlige og at hver enkelt løyvehaver bestemmer selv hvilken bil som går på løyvet. Etter 1.juli 2020 kommer en ny Yrkestransportlov som gjør at en sentral kan fungere som en enhet og der styret bestemmer hvilke biler som kan brukes. Da kan det komme en mer effektiv drift og elektriske biler i ulike størrelser og kjørelengde. Dessverre har jo drosjebransjen med Norges Taxiforbund i spissen, jobbet hardt mot reformering av Yrkestransportloven. NT gikk for gull, men sitter igjen med gråstein. Slik går det når en ikke vil gå i dialog med politikere og byråkrater, men står steinhardt på sine fossile monopol rettigheter.

Lenke til kommentar
beladinka skrev (48 minutter siden):

Kommer passasjerene til å fryse om vinteren?

Bare hvis de går uten klær,  men hvorfor skulle de det? Elbiler blir generelt sett raskt varme,  det er bare elektrisk varmeelement rett inn i kupeen,  og ikke noen stor motorblokk som må varmes opp først. Nå er jo dette ikke noe stort problem for dieseltaxier som er i drift kontinuerlig,  men for dieseltaxier som venter på tur så må man enten velge å fryse eller forurense nabolaget med dieseleksos mens man venter.

Skal bli godt å bli kvitt disse dieseltaxiene som står og venter på tomgang i kulda.

Lenke til kommentar
beladinka skrev (1 time siden):

Edit: jeg vet at det er varmeapparat i elbiler, men kommer sjåførene til å prioritere rekkevidde over varme i bilen?

Hva ville du gjort selv?

 

Jeg ville gjort som jeg pleier,  ha en passe temperert bil fra start og heller koste på meg 5 min ekstra med hurtiglading om det skulle knipe.

 

De fleste taxisjåførene koster jo på seg ekstra dieselforbruk når de står på tomgang og venter,  selv i tettbebygde by og boligområder så jeg ser ikke noen grunn til at de ikke skulle koste på seg litt ekstra strøm.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...