Gå til innhold

Det er ikke oppvaskmiddel som er jernpannens verste fiende. Slik unngår du rust


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Taurean said:

Jeg slo en emaljert jerngryte kun ved å ha den på for høy varme for lenge .. så det er nok mulig, ja.

Hadde bare vært moro å sett hva som skjedde om man prøvde å "slå" den 20 ganger på rad ^^ Om den knakk i to eller om den "slo" seg tilbake på plass. Eller endte opp som et merkelig kunstverk ^^ 

Dine erfaringer trumfer mine synsinger.

Jeg venter i spenning på bildeserie om stekepannekunst. :laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 12/20/2019 at 12:27 PM, ism_InnleggNO said:

Jeg har ikke annen ekspertise enn å følge noen smeder på Youtube, men så vidt jeg skjønner så er faren for at den skal slå seg størst når man driver med herding. Dette er oppvarming og hurtig kjøling i enten vann eller olje. Herding for jern skjer ved godt over 700 grader.

Så jeg tror ikke det er stor fare for at den slår seg ved 300.

Ikke prøv dette og skyld på meg om jeg tar feil ?

 

https://www.industrialheating.com/articles/94644-heat-treatment-of-cast-irons

En gjøk klarte å slå en gryte jeg eide, men den hadde aluminiumsinnlegg og rustfri tynn belegg mot kokeplate. Den var tørrkokt, og gjøken kjølte den ned i kaldt vann framfor å la den luftkjøle først, og deretter kjøle den ned i så varmt vann fra kranen man klarer å produsere.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg med både billige og noen dyre "ikke-støpjern" panner er at de ofte etter en kort stund buler opp på midten som gjør at smør og olje renner ut på siden og man får ujevn steking etc.

Dette skjer selv med de jeg behandler forsiktig (ikke for høy varme og velger riktig olje etc.) og selv om de et tykke (sjeldnere og dyre) eller tynne (billige) alu-panner. Det skjer så og si alltid på de billigere stekepannene så jeg går alltid etter de som er litt tykkere.

En god stekepanne kjennes ofte på vekta.

 

EDIT:
med tenåringer i huset skal jeg ikke utelukke at uvøren bruke forekommer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...