Gjest Slettet-JEm7FT Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Så har havnet i en litt kinkig situasjon, ett firma som er konkurs pga momskrav/skattekrav har ikke betalt skatt selv om det står på lønnslippen min at de har trukket det der. Gjelder lønn på til sammen 150k og i tillegg til det har jeg 50k som jeg har fått utbetalt og gjort utlegg for bedriften som ikke er på lønnslippen. Har fått brev fra kemneren om at jeg risikerer å måtte betale restskatt på hele dette beløpet, altså alle beløp utbetalt til min konto fra selskapet (200k). Snakket med han som er ansvarlig for saken min og sendte han lønnslippene jeg har og forklarte situasjonen. Han sa han skulle se på det også skulle jeg bli kontaktet senere. Veldig stressende situasjon å stå i for min del men hva er egentlig jussen på dette her? Kan jeg som vanlig arbeidstaker bli holdt ansvarlig for at arbeidsgiver ikke har betalt skatt selv når det står i lønnslippen min? Altså jeg tenker det virker helt mongo på samme måte som at jeg ikke sjekker kvitteringen fra Kiwi at det er betalt moms, eller at kvitteringen da er feil og Kiwi ikke betalte moms. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Slettet-JEm7FT skrev (3 timer siden): Kan jeg som vanlig arbeidstaker bli holdt ansvarlig for at arbeidsgiver ikke har betalt skatt selv når det står i lønnslippen min? Nei, det skattetrekket som er oppført på lønnsslippene er din dokumentasjon på at arbeidsgiveren har betalt skattetrekket til kemneren. Det er derfor det er viktig å ta vare på alle lønnsslippene. Det er de 50k som du har fått utbetalt for utlegg som kan være et problem. 2 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 (endret) Arbeidsgiver er pliktig til å sette av skatten han har trukket for den ansatte på en egen konto kalt skattetrekkskonto (eller ha nok stående der til å dekke de forpliktelsene). Det skal ikke være mulig å ta penger fra denne kontoen til andre formål, men det forutsetter selvsagt at arbeidsgiver har satt inn pengene i første omgang. Se https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skattebetalingshandboken/2018/M-5/M-5-12/ for mer detaljer. Straffen for å ikke gjøre dette er fengsel opp til 2 år ref https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skattebetalingshandboken/2018/M-18/M-18-1/ Å bruke pengene på andre ting er vel også brudd på andre straffebud - akkurat hva avhenger sikkert av nøyaktig hva som har skjedd. Så vidt jeg kan forstå er arbeidsgiver personlig straffererettslig ansvarlig og antagelig erstattningspliktig for det tapet du har lidt. Men du må antagelig først betale til skatteetaten og så gå til sak mot arbeidsgiver. mobile999 skrev (24 minutter siden): Nei, det skattetrekket som er oppført på lønnsslippene er din dokumentasjon på at arbeidsgiveren har betalt skattetrekket til kemneren. Det er derfor det er viktig å ta vare på alle lønnsslippene. Det er de 50k som du har fått utbetalt for utlegg som kan være et problem. Nei, det er dokumentasjon på at han skulle ha gjort det. Altinn sender ikke ut lønnsslipper, det er det arbeidsgiver som gjør og de er ikke dokumentasjon på hva som er gjort kun en oppstilling av hva som skulle ha vært gjort. Endret 18. desember 2019 av nirolo Fikset linker Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JEm7FT Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 (endret) 1 hour ago, nirolo said: Arbeidsgiver er pliktig til å sette av skatten han har trukket for den ansatte på en egen konto kalt skattetrekkskonto (eller ha nok stående der til å dekke de forpliktelsene). Det skal ikke være mulig å ta penger fra denne kontoen til andre formål, men det forutsetter selvsagt at arbeidsgiver har satt inn pengene i første omgang. Se https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skattebetalingshandboken/2018/M-5/M-5-12/ for mer detaljer. Straffen for å ikke gjøre dette er fengsel opp til 2 år ref https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skattebetalingshandboken/2018/M-18/M-18-1/ Å bruke pengene på andre ting er vel også brudd på andre straffebud - akkurat hva avhenger sikkert av nøyaktig hva som har skjedd. Så vidt jeg kan forstå er arbeidsgiver personlig straffererettslig ansvarlig og antagelig erstattningspliktig for det tapet du har lidt. Men du må antagelig først betale til skatteetaten og så gå til sak mot arbeidsgiver. Nei, det er dokumentasjon på at han skulle ha gjort det. Altinn sender ikke ut lønnsslipper, det er det arbeidsgiver som gjør og de er ikke dokumentasjon på hva som er gjort kun en oppstilling av hva som skulle ha vært gjort. Takker for godt svar! Leste videre på siden til skattetaten og fant dettehttps://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skattebetalingshandboken/2018/M-16/M-16-20/https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skattebetalingshandboken/2018/M-16/M-16-20/M-16-20.3/ Her står det jo at det er arbeidsgivers ansvar (eller den som er pliktig å gjennomføre forskuddstrekk, som da må være arbeidsgiver?) å betale beløpet. Kan forøvrig og nevne at dette gjelder mine siste lønninger før firmaet gikk konkurs og jeg havnet på dagpenger etterpå som var betydelig lavere, så den skatten som jeg skulle/har betalt er langt høyere enn det som står på selvangivelsen i dag, så hvis det blir godskrevet så har jeg egentlig betalt for mye og dersom det hadde blitt betalt inn så hadde jeg fått igjen ca 40k mer på skatten. Endret 18. desember 2019 av Slettet-JEm7FT Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 nirolo skrev (1 time siden): Nei, det er dokumentasjon på at han skulle ha gjort det. Altinn sender ikke ut lønnsslipper, det er det arbeidsgiver som gjør og de er ikke dokumentasjon på hva som er gjort kun en oppstilling av hva som skulle ha vært gjort. Spesifisert skattetrekk på lønnsslipp er en kvittering på at trekket er foretatt. Foretatt betyr betalt til kemneren eller som du har påpekt til skattetrekkskonto. Ved fremleggelse av lønnsslippene til kemneren så blir det en sak mellom kemneren og arbeidsgiveren, ikke kemneren og arbeidstakeren. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Utgangspunktet ved skatteoppgjøret (skatteavregningen) er at det er betalt forskuddstrekk mv. som avregnes mot fastsatt skatt, jf. skattebetalingsloven § 7-1 første ledd. Etter skattebetalingsforskriften § 7-1-2 bokstav a skal i tillegg arbeidsgivers forskuddstrekk trekkes fra uavhengig av innbetalingen hvis følgende vilkår er oppfylt: 1) Det "er på det rene at arbeidsgiveren har foretatt" forskuddstrekk. 2) Skattyter må ikke ha hatt en slik posisjon hos arbeidsgiver at han har hatt eller kunne hatt innflytelse på trekkmisligholdet. Skattedirektoratet har gitt utfyllende instrukser i melding 12/2011. Arbeidsgiver må ha beregnet trekket, og trekket må ha blitt holdt igjen fra arbeidstaker. I praksis dokumenteres dette ved lønnsslipp, men også annen dokumentasjon - for eksempel kopi av A-meldingen - kan være godt nok. Det er ikke nødvendig at arbeidsgiver faktisk hadde penger til å betale forskuddstrekket til kemneren. Så lenge du ikke har fått utbetalt mer enn nettolønn i samsvar med lønnsslippen er ikke økonomiproblemer ditt problem. Typetilfellene hvor man ikke får godskrevet forskuddstrekk vil være: 1) Du har fått bruttolønn utbetalt uten forskuddstrekk. 2) Du hadde selv mulighet til å påvirke utbetalingssituasjonen, for eksempel ved at du sitter i toppledelsen hos arbeidsgiver eller hadde direkte ansvar for betalinger til kemneren. Styremedlemmer, daglig leder, økonomidirektør, regnskapssjef, og lignende stillinger er mest utsatt her. Det du må fremlegge for kemneren er altså kopi av lønnsslipper/a-meldinger. Du kan også legge frem transaksjonsutskrifter som viser at du ikke har fått utbetalt mer enn netto avtalt lønn, kopi av arbeidsavtale, timelister, mv. Beviskravet skal ikke være høyt ifølge melding 12/2011. Når det gjelder dine utlegg er dette krav du må melde i konkursboet. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JEm7FT Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) 2 hours ago, krikkert said: Utgangspunktet ved skatteoppgjøret (skatteavregningen) er at det er betalt forskuddstrekk mv. som avregnes mot fastsatt skatt, jf. skattebetalingsloven § 7-1 første ledd. Etter skattebetalingsforskriften § 7-1-2 bokstav a skal i tillegg arbeidsgivers forskuddstrekk trekkes fra uavhengig av innbetalingen hvis følgende vilkår er oppfylt: 1) Det "er på det rene at arbeidsgiveren har foretatt" forskuddstrekk. 2) Skattyter må ikke ha hatt en slik posisjon hos arbeidsgiver at han har hatt eller kunne hatt innflytelse på trekkmisligholdet. Skattedirektoratet har gitt utfyllende instrukser i melding 12/2011. Arbeidsgiver må ha beregnet trekket, og trekket må ha blitt holdt igjen fra arbeidstaker. I praksis dokumenteres dette ved lønnsslipp, men også annen dokumentasjon - for eksempel kopi av A-meldingen - kan være godt nok. Det er ikke nødvendig at arbeidsgiver faktisk hadde penger til å betale forskuddstrekket til kemneren. Så lenge du ikke har fått utbetalt mer enn nettolønn i samsvar med lønnsslippen er ikke økonomiproblemer ditt problem. Typetilfellene hvor man ikke får godskrevet forskuddstrekk vil være: 1) Du har fått bruttolønn utbetalt uten forskuddstrekk. 2) Du hadde selv mulighet til å påvirke utbetalingssituasjonen, for eksempel ved at du sitter i toppledelsen hos arbeidsgiver eller hadde direkte ansvar for betalinger til kemneren. Styremedlemmer, daglig leder, økonomidirektør, regnskapssjef, og lignende stillinger er mest utsatt her. Det du må fremlegge for kemneren er altså kopi av lønnsslipper/a-meldinger. Du kan også legge frem transaksjonsutskrifter som viser at du ikke har fått utbetalt mer enn netto avtalt lønn, kopi av arbeidsavtale, timelister, mv. Beviskravet skal ikke være høyt ifølge melding 12/2011. Når det gjelder dine utlegg er dette krav du må melde i konkursboet. Takk for godt svar! Går utifra at dette blir godskrevet da, siden jeg har lønnslipper og dokumentasjon. Vet du noe om dersom dette blir godskrevet, slik det burde bli, om det blir eventuelt utbetalt eller om dette er foreldet, eller om jeg må foreta meg noe mer enn å sende lønnslipp til kemneren? EDIT: Siden jeg, dersom det blir godskrevet, har betalt for mye skatt Endret 19. desember 2019 av Slettet-JEm7FT Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Etter foreldelsesloven § 2 jf. skattebetalingsloven § 12-1 foreldes avregningskrav tre år etter skatteoppgjøret. Hvis du får godskrevet forskuddstrekket vil det føre til en ny skatteavregning, og da vil du få utbetalt et eventuelt overskudd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå