Gå til innhold

NRK: Olje- og energiministeren går av


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
10 hours ago, asshole said:

Det er plass til hele verdens befolkning i Norge, men er det lurt?

Hvem sier at vi skal flytte hele verdens befolkning til Norge?

FrP kan gjøres om til et rent naziparti, men er det lurt?

FrP kan stemme for at alle skoleungdom i Norge skal hylle Anders Lange og Carl I. Hagen hver morgen, men er det lurt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
ism_InnleggNO skrev (21 timer siden):

Og Frp fortsetter med statsrådsstolleken… Det skal godt gjøres å finne en mindre stabil og kompetent regjeringspartner enn Frp. Håper Høyre har lært leksen sin…

Jeg er helt enig, men problemet for høyre er jo at det ikke er mulig for dem i det politiske landskapet de siste årene å gå i en regjering uten FRP. De må jo da erstatte dem med noen andre. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Jeg er helt enig, men problemet for høyre er jo at det ikke er mulig for dem i det politiske landskapet de siste årene å gå i en regjering uten FRP. De må jo da erstatte dem med noen andre. 

Det var ikke mulig, men en flertallsregjeringen er en rimelig moderne "oppfinnelse" og jeg er slett ikke sikker på at den trenden vil fortsette. Med tanke på regjeringsslitasjen alle (spesielt de små) partiene i en samarbeidsregjering opplever så tror jeg etterhvert at vi vil få tilbake mindretallsregjeringene som er nødt til å forhandle på Stortinget fra sak til sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Det var ikke mulig, men en flertallsregjeringen er en rimelig moderne "oppfinnelse" og jeg er slett ikke sikker på at den trenden vil fortsette. Med tanke på regjeringsslitasjen alle (spesielt de små) partiene i en samarbeidsregjering opplever så tror jeg etterhvert at vi vil få tilbake mindretallsregjeringene som er nødt til å forhandle på Stortinget fra sak til sak.

Men  Høyre har ikke flertall på høyresida uten FrP, og FrP sa vel rett ut at de ikke ville støtte en regjering de ikke var en del av. 

Høyre kunne sikkert fått støtte fra AP av og til, men det ville vært saker hvor de hadde trengt FrP (skatteletter), og hvis FrP sier blankt nei, har de ikke så mye valg. 

Nå får vi selvsagt se om FrP har lyst til å fortsette i regjering, med tanke på hvor mange stemmer de taper på å støtte bompenger ?

Lenke til kommentar

Om havvind skulle erstatte dagens energiforsyning fra olje- og gassproduksjon, er det behov for i størrelsesorden 1 million havvindturbiner. I en ideell verden som skal "nå klimamålene innen 2030", skal i tillegg kullkraft erstattes, og til det kreves anslagsvis 500.000 tilsvarende vindturbiner. Til sammen vil dette kreve ferdigstillelse av rundt 400 offshore monstervindturbiner HVER ENESTE DAG fra nå til år 2030. Her snakker vi om erobring av enorme kystnære havområder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, ChrisQ said:

Om havvind skulle erstatte dagens energiforsyning fra olje- og gassproduksjon, er det behov for i størrelsesorden 1 million havvindturbiner. I en ideell verden som skal "nå klimamålene innen 2030", skal i tillegg kullkraft erstattes, og til det kreves anslagsvis 500.000 tilsvarende vindturbiner. Til sammen vil dette kreve ferdigstillelse av rundt 400 offshore monstervindturbiner HVER ENESTE DAG fra nå til år 2030. Her snakker vi om erobring av enorme kystnære havområder.

Hvem har sagt at havvind alene skal erstatte dagens energiforsyning fra olje og gass?

Lenke til kommentar

Olje- og energiminister Sylvi Listhaug (Frp) mener norsk oljeproduksjon gjør verden grønnere, og at det er på tide å «få opp igjen stoltheten rundt Norges viktigste næring».

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www.dagbladet.no/nyheter/frp-sylvi---stoltheten-om-norsk-oljeproduksjon-ma-okes/71948107

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis dette referatet henviser til hva Sylvi har tenkt å fronte i tiden framover...?...så begår hun politisk selvmord. Og det helt uavhengig av om hun har "rett eller feil". Miljøbevegelsen er på rask framgang. Den er ikke et blaff som vil avta og forsvinne. Og den blir mer og mer høylytt. Hvis Høyre & Co er ute etter flest mulig stemmer til neste valg så ville jeg gått for følgende; "Kontrollert nedbygging av olje og gass-utvinning. Forby landfaste vindparker. Tilrettelegg for offshore havvind og øk forskning på "nye" energikilder. "

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, mosedotten said:

Olje- og energiminister Sylvi Listhaug (Frp) mener norsk oljeproduksjon gjør verden grønnere, og at det er på tide å «få opp igjen stoltheten rundt Norges viktigste næring».

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www.dagbladet.no/nyheter/frp-sylvi---stoltheten-om-norsk-oljeproduksjon-ma-okes/71948107

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis dette referatet henviser til hva Sylvi har tenkt å fronte i tiden framover...?...så begår hun politisk selvmord. Og det helt uavhengig av om hun har "rett eller feil". Miljøbevegelsen er på rask framgang. Den er ikke et blaff som vil avta og forsvinne. Og den blir mer og mer høylytt. Hvis Høyre & Co er ute etter flest mulig stemmer til neste valg så ville jeg gått for følgende; "Kontrollert nedbygging av olje og gass-utvinning. Forby landfaste vindparker. Tilrettelegg for offshore havvind og øk forskning på "nye" energikilder. "

 

Jeg er helt enig i at hun er langt ute å kjøre, men jeg tror ikke hun vil tape stemmer på dette, snarere tvert imot. Det er nok av folk i Norge som ikke helt tror på menneskeskapte klimaendringer, og enda flere som nok vil bli fortalt behagelige løgner om at vi kan leve godt på olje og likevel være miljøvennlige. Her favner hun om begge ganske greit: Hun avfeier ikke menneskeskapte klimaendringer, men åpner for at det kan være andre kilder i tillegg.  Hun "løser" sågar klimaproblemene med å vise til "ren norsk produksjon" (gir i beste fall en reduksjon på 4% av totale utslipp ved olje og gass) og gass fremfor kull (som potensielt kan redusere EUs utslipp med 10%)

Rent valgmessig tror jeg hun gjør det bra: Hun gjør seg selv (OLJEminister) og en priviligert gruppe (oljearbeiderne) til ofre og insinuerer at disse nå er under angrep ("Stoltheten om norsk oljeproduksjon"), altså at Norge som nasjon, og oljearbeiderne spesifikt, blir fortalt at de ikke skal være stolte (hun peker aldri til direkte utsagn som har sagt dette -- fordi de ikke finnes). 

Med andre ord gjør hun det hun gjør best: Skaper mediaoppmerksomhet om et betent emne, og selger behagelige løgner til det norske folk slik at vi kan sove godt om natten, selv med skyhøy oljeeksport. 

Jeg ser for meg at det neste halvannet året før valget vil utvikle seg omtrent slik:

  • MDG kommer med kritikk av norsk oljeutvinning -- Sylvi svarer med tåredryppende facebookinnlegg med bilde av en trist oljearbeider som bare vil bidra til fellesskapet.
  • KrF hinter om at de vil slutte leteboring -- Sylvi poster bildet av Saudi Arabisk kvinne i niqab og spør om det er dette regime vi vil at skal få oljepengene i stedenfor. 
  • SV vil stoppe leteboring -- Sylvi poster bilde av ISIS og spør om det er greit at ISIS får mer penger fra olje nå som Norge skal slutte produksjonen sin

Og sånn går no dagan. LIK OG DEL!

Lenke til kommentar
38 minutes ago, PingEnt said:

Men  Høyre har ikke flertall på høyresida uten FrP, og FrP sa vel rett ut at de ikke ville støtte en regjering de ikke var en del av. 

Høyre kunne sikkert fått støtte fra AP av og til, men det ville vært saker hvor de hadde trengt FrP (skatteletter), og hvis FrP sier blankt nei, har de ikke så mye valg. 

Nå får vi selvsagt se om FrP har lyst til å fortsette i regjering, med tanke på hvor mange stemmer de taper på å støtte bompenger ?

Det var problemet den gangen Frp var store. I dag er ikke det problemet så fremtredende. De mindretallsregjeringene vi hadde før var ikke avhengig av blokkflertallet. De forhandlet på begge sider av gangen fra sak til sak. Det er selvfølgelig ikke enkelt dersom ett av partiene på "egen side" spiller trassige tenåringer, men det er også grenser for hvor mange ganger Frp eventuelt kan felle en borgerlig regjering og fremdeles bli tatt alvorlig som et borgerlig parti. Ikke at jeg tar dem alvorlig som politisk parti dag, men det er dessverre bare min mening ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...