torest Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Shippingselskaper vil betale mer for drivstoff for å få fart på teknologiutviklingen [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 (endret) "Her hjemme blir oppgaven å få regjeringen til å stemme i IMO for det de ikke ønsker hjemme." Et paradoks at det er slik, og viser med all tydelighet at det som blir sagt av politikerne i media stemmer dårlig med det som sies når realpolitikken skal utformes. "Follow the money" gir egentlig svaret, da gode støtteordninger til fornybar energi, hydrogen og metanol kan fase ut olje og gass fra norsk økonomi mye raskere enn det regjeringen ønsker. Metanol er et drivstoff brukt av rundt 10 tankskip i dag, og kan lages fra fornybar energi. LCOE for metanol viser seg å ligge rundt kr 4,-/l, og med halve energimengden i forhold til diesel tilsvarer det en dieselpris rundt kr 8,-/l. Det skal ikke mye subsidier inn i systemet før diesel er utkonkurrert. Nå skal el-sertifikatene bort etter 2021, men sett at denne støtteordningen fortsatte og vindkraft på havet fikk 25 øre/kWh, som er den opprinnelige støtten i el-sertifikat ordningen. Det går med 12 kWh for å lage 1 liter metanol, som blir kr 3,-/l i støtte. Metanol vil da koste kr 1,-/l. Hva med oljevirksomheten og inntektene fra denne næringen dersom regjeringen åpner for subsidier? Norge prøver å ri 2 hester for tiden, noe som er nødt til å ende med havari. Med god oppslutning for MDG i 2021 vil vi forlate oljehesten og ri fornybar energi, og Norge slutter med noe som ordet "Dobbeltmoral" er dekkende for. Endret 18. desember 2019 av aanundo Lenke til kommentar
Rildonaldo Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 (endret) aanundo skrev (3 timer siden): LCOE for metanol viser seg å ligge rundt kr 4,-/l, og med halve energimengden i forhold til diesel tilsvarer det en dieselpris rundt kr 8,-/l. Det skal ikke mye subsidier inn i systemet før diesel er utkonkurrert. Hvor har du disse tallene fra? For November 2019 var spotprisen for metanol i Europa 228 USD/ton, dvs 1,65kr/l etter dagens kurs. Endret 18. desember 2019 av Rildonaldo Skrivefeil Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 2 $/tonn tungolje til et klimafond tilsvarer omtrent 1,8 øre per kg tungolje eller ca 0,7 øre per kg CO2. Det er ikke noen stor prosentandel i forhold til oljeprisen. Marin olje liggr nå på ca 250 $/tonn, men var oppe i rundt 400 $/tonn i august. Så litt under 1% går til fondet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå