Paal Kvamme Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Denne elbilen har solceller på taket og vegansk interiør Lenke til kommentar
stBernhardsKløen Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Det bør også nevnes at Henrik Fisker pønsket ut Model S sitt design og derfor har æren for hvordan S, 3 og X ser ut. Når det er sagt er det helt latterlig å bruke solceller. Ikke minst på biler. Han er nok en bedre designer enn ingeniør. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 1 hour ago, stBernhardsKløen said: Det bør også nevnes at Henrik Fisker pønsket ut Model S sitt design og derfor har æren for hvordan S, 3 og X ser ut. Nja, Fisker var inne i et tidlig stadium ved designet av Model S, men det ble en uenighet og Franz von Holzhausen overtok arbeidet med å designe Model S før arbeidet var kommet veldig langt. Tesla saksøkte Fisker for å ha kastet bort tiden deres ved å levere venstrehåndsarbeid på Model S, så det er diskutabelt om Fisker har hatt noen som helst innflytelse på designet av Model S. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 (endret) stBernhardsKløen: Hørtes ikke helt riktig ut så jeg leste meg litt opp på Wikipedia. Henrik Fisker ble leid inn for å jobbe hovedsaklig med eksteriørt design på en tidlig prototype av model S i 2007, men måtte avslutte brått da Tesla mente Fisker misbrukte sin tillit til å skaffe seg konfidensiell informasjon om bilen. Etter noen måneder med konstituert sjefsdesigner overtok Franz von Holzhousen den jobben i juli 2008. Samme år lanserte Fisker en konkurrerende bil, Fisker Karma, som gikk rett i strupen på model S, både designmessig og konseptmessig. På det designstadiet var både model S og Fisker Karma seriehybrider. Tesla saksøkte Fisker for å ha tappet Tesla for konfidensiell informasjon, og tapte senere saken. Fisker er persona non grata i Tesla for å si det pent. Det tok 4 år fra Fisker forlot Tesla til model S ble lansert. Jeg synes det er for hardt å ta i å hevde at Fisker har noe særlig ære for designet. Og alt for langt å dra det til at han skal ha noe ære for designet på model X og 3. Holzhausen har nok mye mer ære for designet til model S. At model X og 3 skal ha hentet design-inspirasjon fra S er nesten like søkt som å si at de har design-inspirasjon fra Henry Ford, fordi de har 4 hjul og ett ratt i likhet med Ford T. Angående solceller så var jeg tidligere veldig kritisk, men så lenge det ikke går ut over aerodynamikken så kan det forlenge rekkevidden med ca 2-3% ved langkjøring i dagslys og ca 5-15% ved daglig småkjøring. Det er absolutt hensiktsmessig selv om bidraget i prosent høres lite ut. For sammenligning så kan kamerabaserte sidespeil forbedre aerodynamikken nok til å øke rekkevidden 3-5%, og felg/dekkvalg ytterligere ca 5%. Overgang fra induksjonsmotor til permanentmagnetmotor kan gi noe i samme størrelseorden. Jeg synes altså solceller er et helt greit triks å bruke så lenge det ikke går ut over aerodynamikken. Endret 18. desember 2019 av Simen1 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Vegansk elbil! Håper den blir glutenfri også. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 (endret) 1 hour ago, sedsberg said: Vegansk elbil! Håper den blir glutenfri også. 'Vegansk' i bilsammenheng betyr gjerne PU eller PVC plast. Lite gluten i det ja. Endret 18. desember 2019 av sverreb Lenke til kommentar
Ibj Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 Ja, skai heter veganskinn nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå