Gå til innhold

Rekomprimering av film

Anbefalte innlegg

Har sett endel emner om dette men jeg står like fast.

En venn av meg skulle være grei å fikse på en eldre film jeg hadde. Han ville være ekstra snill og konverterte denne så det skulle ta mindre plass.

Problemet er bare at jeg får nå spilt dette på pc. Men min mening var jo å få dette over i ett format som jeg skulle lage en dvd ut av. Orginalen er desverre da ikke tilgjengelig.

Etter hva jeg kan se fra gspot er det snakk om xvid video codek og ac3 (0x2000) Dolby Laboratories, Inc lyd codec som er i bruk

Jeg har fått en fin dvd film ved hjelp av TMPGEnc men uten lyd er det ikke så stor hjelp i dette.

Finnes det noen brukbar måte å få dekomprimert denne på. Jeg skulle så gjerne kunne fått denne filmen i et brukbart format.

Endret av jon_gunnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel,.. for å flisespikke litt: Dekomprimering er nok ikke helt ordet, men konvertering av kompressjons-formatet..

Slik konvertering mellom video-formater gir uansett en irreversibel kvalitetsreduksjon. Sli jeg forstår så klarer du å se filmen på PC'n men at du gjerne vil kunne se den på DVD-spilleren i stua?

Da vil jeg anbefale å prøve SVCD-format (hvis spilleren din tar det) Jeg tror nyeste Nero kan konvertere til SVCD når du skal brenne den ut. Hvis ikke så må du bare prøve deg frem med konverterings-programmene.

Lenke til kommentar

Ja det blir nok litt mer korrekt å si det slik. Men uansett, jeg har forsøkt en god del programmer allerede. Som jeg nevnte i orginal post så har jeg forsåvidt fått det greit over til dvd, problemet er at lyden ikke følger med. Og dette har skjedd i de fire tilfellene jeg har kjørt gjennom så langt. Og hver økt tar i overkant av tre timer.

Etter hva jeg kan se er det ac3 lyd inn i bildet her.

Lenke til kommentar

Har du XVid på maskina? Får du vist filmen i orginalformatet no?

Viss ikkje du har det ville eg aller først lasta ned og installert dette..

SVCD er eit fint format å konvertere til som nevnt over (viss du ikkje har DVD-brennar då). Dei fleste nye DVD-spelarar kan spele av SVCD.

Søk etter din spelar her:

http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers

for å finne ut kva format den taklar...

SÅ til konverteringa:

Søk etter guider om AVI (eller Xvid/DivX) til SVCD på

www.dvdrhelp.com og/eller www.doom9.org

Prøv f.eks. denne:

http://www.doom9.org/index.html?/mpg/dvd2svcd-avi.htm

Til denne guiden treng du DVD2SVCD som er eit kjempeprogram.

Så treng du TMPGEnc eller CCE SP, men forsto det slik at du allereie hadde ein versjon av TMPGEnc som funka bra.

Har vanskeleg for å tru at lyden er AC3 viss filmen er i Xvid. Ville i så fall vere veldig tullete :p

Men uansett viss du bruke f.eks. DVD2SVCD så skal ikkje lydformatet ha noko å sei... har i alle fall aldri hatt det problemet sjølv...

Edit:

guider på dvdrhelp.com om emnet:

http://www.dvdrhelp.com/convert#12

Endret av BA1
Lenke til kommentar
Har du XVid på maskina? Får du vist filmen i orginalformatet no?

Viss ikkje du har det ville eg aller først lasta ned og installert dette..

Til denne guiden treng du DVD2SVCD som er eit kjempeprogram.

Ja jeg hadde xvid og det meste innstallert.

Etter litt prøving og feiling fikk jeg et brukbart tesultat via DVD2SVCD / TMPGEnc og til slutt Sonic Scenarist.

Ikke vet jeg hva han har brukt til å komprimere denne filmen :roll:

Skal bli spennende å høre når han er tilbake fra juleferie.

Men mange takk for tipset om DVD2SVCD i alle fall. Det forenklet prosessen betraktelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...