magiga Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 For to måneder siden ville Nye Veier skrinlegge gigantbrua på E39. Nå har de snudd. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Håper de nye planene også ser på muligheten for flytebroer med fleksible ledd, som gjør at flytebroen bare utsettes for strekkrefter. Teorien bak prinsippet er som når høyspentkabler skal over fjordene, hvor kabelen henger i en bue for at ikke strekkreftene skal bli for store. Det samme får vi til med fleksible led, og med lite strøm ligger broen ganske strak, men er det mye strøm eller vind lager den en bue. Ønsket strekk får en ved at leddet løfter en flåte, mer eller mindre ut av sjøen. Strekket blir i selve broen, og lengden burde ikke være en begrensning. Dersom stedet er utsatt for isgang, som i Oslofjorden, kan en supplere med tradisjonelle ankere. Med denne løsningen kan modulene bygges på et av dagens skipsverft og fraktes til ønsket sted for montering. Masseproduksjon av standardmoduler kan senke kostnadene mye. Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Sukk. Denne broa kommer aldri til å bygges. Prisen er altfor høy. De kom med et langt bedre forslag og burde stå på det. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Det er ting jeg lurer på når det først er plassert en slik konstruksjon som skal ligge i vær og vind i lang tid, og som ikke kan tillates å havarere. Hvor lenge regner en at flyteelementene kan ligge i sjøen? Kan eventuelt vedlikehold under vannlinja skje på stedet? Hvilket materiale er aktuelt til bruk under vannlinja, en type av stål, eller ferrosement? Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Nordhordlandsbrua er ei flytebro, og den var 25 år i september. Flyteelementa er i betong, og så langt jeg vet så har det vært få problemer. Ikke godt å si hvor lang tid det går før det må utskiftinger til. Sannsynligvis kan flyteelement skiftes også, uten stor dramatikk. Lenke til kommentar
Emil Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Lukter politikerinnblanding lang vei når et fagorgan plutselig snur men det meste er jo politisk tilslutt uansett. Samfunnsnytte per kr brukt blir fort prioritert lenger ned enn man skulle trodd. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Hva venter en på? Et av landets mest nødvendige infrastrukturprosjekt. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Emil skrev (10 timer siden): Emil skrev (10 timer siden): Lukter politikerinnblanding lang vei når et fagorgan plutselig snur men det meste er jo politisk tilslutt uansett. Samfunnsnytte per kr brukt blir fort prioritert lenger ned enn man skulle trodd. Samfunnsnytte per kr brukt blir fort prioritert lenger ned enn man skulle trodd. Skulle gjerne hatt en debatt om definisjonen av "Samfunnsnytte". Livsvitenskapssenteret som er under bygging i Oslo skal koste 7 mrd. 1000 lærere og 1500 studenter, og etter 10 år har trolig staten 16000 flere på lønningslisten. Kanskje noen av de som utdannes havner i eksportnæringer, men jeg tviler på at det er en stor prosent. Samfunnet øker utgiftene med 16 mrd./10 år, og kanskje er ikke 60% skatt nok for barna våre. Hvordan sammenligner en samfunnsnytten av Stadt skipstunnel med Livsvitenskapssenteret? Stadt skipstunnel gjør livet enklere for en eksportnæring som oppdrett, og er beviselig til nytte for de som skaffer inntekter til landet. Denne tunnelen har fått mye kritikk fra de som bor på Østlandet, selv om den koster bare litt over halvparten av Livsvitenskapssenteret. Det rare er at Livsvitenskapssenteret har gått helt under radaren for media, som NRK. Snakker en med folk og nevner dette bygget så vet de fleste ikke hva det dreier seg om, men Stadt skipstunnel har alle hørt om. Blir det slik når makten konsentreres i Oslogryta? 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Jeg mener vi bør glemme fergeløs E39, men også – tross nærhet til Oslogryta – at en motorveibro Moss–Horten bør sløyes og at noen av de innsparte milliardene bør brukes til elferger og skipstunnel ved Stad. Pål Jensen Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Dobbelt spor Bergen - Voss + bedre vei Trengereid - Voss burde være godt påbegynt før en evnt vurderer nye fjordkryssinger. Bergensbanen har kapasitetsproblemer og Trengereide - Voss er rasutsatt. 1 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Jeg synes det er helt horribelt å planlegge motorvei langs kysten uten å samtidig se på bygging av toglinjer. Ellers stiller jeg meg bak MEMENK76. Bergensbanen og E16 mot Voss må ha prioritet foran denne flytende … hengemyren. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Håper Nye Veier kikker Vegvesenet i korta på den fjordkryssingen som er kommet lengst i planleggingen, nemlig Møreaksen. Kryssingen av Romsdalsfjorden er et gigantprosjekt til rundt 30 mrd., og det er kanskje optimistisk. Litt rart at den nye brua til Sotra på 500 m skal koste 10 mrd. og Julsundbrua på 1600 m bare litt mer. Virker ikke helt logisk, og det samme med de 2 tunnelene under Romsdalsfjorden hvor prisen også trolig er for lav. Trolig er også prisen på alle tilkomstveiene underfinansiert, når en klarer å komme ut med en sluttsum bare litt over det andre alternativet, Romsdalsaksen. Høgbrua i dette tilfellet er 500 m og 3000 m over Romsdalsfjorden er flytebru. Mye mer av eksisterende veier blir brukt i dette alternativet, og kjøretiden blir kortere for trafikken på E 39. Trafikken går også utenom Molde sentrum, så det er ikke rart at folk flest synes konklusjonen til Vegvesenet om å satse på Møreaksen er merkelig. Tipper Romsdalsaksen kan bygges 30% billigere enn Møreaksen, og i tillegg er dette alternativet sikrere og kortere. Håper Nye Veier legger inn et konkurrerende anbud dersom Vegvesenet går videre med Møreaksen, da det kan være mange milliarder å tjene for den som satser på Romsdalsaksen. Lenke til kommentar
ØysteinLi Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Problemet med hele E39 prosjektet er at det skal være 4 felts vei, hele veien. Det trenger man bare i nærheten av de store byene. Ellers bør det være 2 felts vei, med forbikjøringsmuligheter. Det er en relativ lav trafikkmengde mellom eks vis Bergen og Stavanger, tungtrafikken kan med fordel flyttes over på autonome elektriske ferger.. Om man vurderer fortsatt 4 felt, bør 2 av feltene bli avsatt til jernbaneformål (lyntog). 1 Lenke til kommentar
ØysteinLi Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Nye veier legger ikke inn anbud, det gjør de som får jobben. Nye veier gjør egentlig det samme som svv, men de tenker litt mer helhetlig og annerledes en svv tradisjonelt gjør. De sørger blant annet for å ha 1 godkjent reguleringsplan, ikke mange overlappende. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 ØysteinLi skrev (59 minutter siden): Problemet med hele E39 prosjektet er at det skal være 4 felts vei, hele veien. Det trenger man bare i nærheten av de store byene. Ellers bør det være 2 felts vei, med forbikjøringsmuligheter. Det er en relativ lav trafikkmengde mellom eks vis Bergen og Stavanger, tungtrafikken kan med fordel flyttes over på autonome elektriske ferger.. Om man vurderer fortsatt 4 felt, bør 2 av feltene bli avsatt til jernbaneformål (lyntog). Problemet med hele E39 prosjektet er at det skal være 4 felts vei, hele veien. Tviler på om du finner dette i noe dokument, men i tilfelle er det galskap og ikke noe vi på Vestlandet etterspør. Den nye veien mellom Frya og Sjoa på E6 i Gudbrandsdalen er et godt eksempel på hvordan E39 bør se ut, men forbikjøringsfelt der hvor det er stigning. Det er fjordkryssingene som er den store kostnadsdriveren i dag, hvor politikerne kjører på med sine kjepphester, koste hva det koste vil. Vi hadde en veisjef i Sogn og Fjorane som var fra Nordfjord, og skulle på død og liv ha E39 over Nordfjordeid. Hva dette har kostet samfunnet er ikke godt å si, men fortsatt brukes 100vis av millioner på noe som er dødfødt. Hadde pengene blitt brukt på tunnel gjennom Utvikfjellet og bro over Nordfjorden ved Innvik ville kjøretiden vært 30 min mindre og vi hadde hatt 2 ferger mindre på E39. Noe lignende er i ferd med å skje over Romsdalsfjorden, hvor sterke politikere presser på for å få det dyreste og dårligste, koste hva det koste vil, staten betaler. Et 3. alternativ er her hvor jeg bor, som kalles Hafast. Et håpløst prosjekt til kanskje 50 mrd., det er ingen som vet da kyssingen av Storfjorden krever teknologi vi ikke har. Traseen er bred, dyp og med dønning. En flytebro lengre inne, Festøy-Solevåg eller Aursnes-Magerholm avløser 3 store ferger, mot 2 med dagens alternativ. Køretiden for oss som bor her på Ytre Søre Sunnmøre vil øke med ca 20 min., men trafikken på E39 sparer nok 30 min. Politikerne skal ha det dyreste og dårligste i dette tilfellet også, og med en pengesekk på 10 000 mrd. er det kanskje OK å velge det som koster mest. Lenke til kommentar
Rildonaldo Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 aanundo skrev (9 minutter siden): Et 3. alternativ er her hvor jeg bor, som kalles Hafast. Et håpløst prosjekt til kanskje 50 mrd., det er ingen som vet da kyssingen av Storfjorden krever teknologi vi ikke har. Traseen er bred, dyp og med dønning. En flytebro lengre inne, Festøy-Solevåg eller Aursnes-Magerholm avløser 3 store ferger, mot 2 med dagens alternativ. Køretiden for oss som bor her på Ytre Søre Sunnmøre vil øke med ca 20 min., men trafikken på E39 sparer nok 30 min. Legg til en bro mellom Berkenes og Rjåneset for å bruke trasèen til Eiksundsambandet og lede trafikken utenom Ørsta, så skal jeg stemme deg inn som samferdselminister ved neste valg. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Rildonaldo skrev (52 minutter siden): Legg til en bro mellom Berkenes og Rjåneset for å bruke trasèen til Eiksundsambandet og lede trafikken utenom Ørsta, så skal jeg stemme deg inn som samferdselminister ved neste valg. Ja, det er vel det som ligger i alternativet med flytebro over Hjørundfjorden og Storfjorden mellom Aursnes-Magerholm eller Festøy-Solevåg , da noen små broer eller fyllinger mellom øyene ytterst i Ørstafjorden er vekslepenger i denne sammenhengen, og ikke er det billig å lage ny vei rundt Ørsta sentrum heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå