Gå til innhold

Ny rapport foreslår å legge havbruksanlegg på samme sted som havvindparkene [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I området der denne merden skal ligge, kan det bli inntil 30 meter høye bølger."

Det er store energimengder i bølger på 30 m, og med nøter som ikke er beskyttet av stålkonstruksjoner blir det stor risiko for hull i nøtene og fisk som rømmer.

I orkan kan ikke reperasjoner utføres raskt, og faren for rømming er betydelig.

Hva med fremtiden til næringen dersom 10 000 tonn fisk rømmer nå i forsøksfasen?

Jeg har stor tro på oppdrett på havet, og Nordlaks sin havmerd har stål som beskyttelse mot bølgene, og er etter min mening et bedre design.

Jeg har fått kritikk for å vise bilde(tegning) av en havmerd, som også utnytter energien i bølgene. Skal derfor ikke ta den med denne gang.

Denne er beskyttet med stål ned til 30 m, og er etter min mening det beste designet når oppdrettsnæringen skal ut på havet.

I tillegg til merden, med kapasitet på 10 000 tonn laks, har den turbinkapasitet på 40 MW totalt, fra 3 vindturbiner og 3 turbiner for bølgeenergi. Denne er også designet med et kar i midten, med ferskvann for avlusing.

Trist dersom rømming skulle sette oppdrettsnæringen mange år tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...