Redaksjonen. Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Ikke mange får elbil i gave til jul. Salget står nesten stille i desember Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Er det vanlig å i det hele tatt å gi bort biler i julegave? 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. desember 2019 Populært innlegg Del Skrevet 16. desember 2019 Det er to gode grunner til at elbilsalget stagnerer nå på slutten av 2019. 1. Norge blir en del av EUs "kvotesystem" for biler fra 1.1.2020, så mange produsenter (spesielt de asiatiske) holder igjen på leveransene til over nyttår for å få solgt elbiler som teller med i kvotene. 2. Tesla sender nesten alt de produserer av EU-utgaven av Model 3 til Nederland pga. incentiver som forsvinner ved nyttår. Salget er er enormt nå på slutten av året (mye høyere enn i Norge). Q1 2020 vil nok by på en normalisering. Da kan vi bl.a vente oss sterkt stigende tall fra Hyundai, Kia og Tesla. 14 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 21 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: ... 1. Norge blir en del av EUs "kvotesystem" for biler fra 1.1.2020, så mange produsenter (spesielt de asiatiske) holder igjen på leveransene til over nyttår for å få solgt elbiler som teller med i kvotene. ... Nettopp - dette ble overhode ikke nevnt i artikkelen. Jeg forventer faktisk at salget går betydelig opp fordi de tradisjonelle bilprodusentene må betale saftige bøter om de ikke oppfylle kravene. Jeg kjenner ikke tallforholdene men la oss anta at de må selge én utslippsfri bil for å kunne selge 3 fossilbiler for å unngå bøtene. Jeg tror ikke det eksisterer hverken et ønske om å slutte å selge fossilbiler eller å betale bøter. Da blir det bare å selge lav- eller nullutslippsbiler - én for hver tredje fossilbil (om vi holder oss til det antatte tallforhold). 4 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 3. Det har kommet flere interessante ladbare hybrider ut i markedet/levering på slutten av året. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Et annet mulig alternativ kan være Osborne-effekten der ingen vil kjøpe dagens elbiler fordi fremtidens elbiler er så lovende. 5 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 (endret) Jeg er selv faktisk endel av statistikken (alt .3) Etter å ha forhåndsbestilt og deponert på ny elbil (Polestar). Trukket tilbake denne og kjøpt ladbar hybrid utlevert i November 2019. Kjører nå faktisk med null utslipp (elektrisk) til og fra jobb og alle daglige gjøremål i lokalmiljøet (Oslo). Endret 16. desember 2019 av syar2003 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Luften går vel snart ut av ballongen når subsidiene tar slutt. Da er det tilbake til fossil for min del, koste hva det koste vil. 2 Lenke til kommentar
Robort Kristensen Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Innføring av bompenger også på elbil er antagelig hovedårsaken. Når en ikke lenger slipper unna dette forsvinner hovedgrunnen til å kjøpe en elbil. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Robort Kristensen skrev (13 minutter siden): Innføring av bompenger også på elbil er antagelig hovedårsaken. Når en ikke lenger slipper unna dette forsvinner hovedgrunnen til å kjøpe en elbil. Ehhm , det tror jeg neppe . Da jeg sjekket i dag har en passering i Oslo en pris på kr 3,20 for elbil .kr 6,40 i rush. Det er kun symbolsk. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 (endret) 7 hours ago, Robort Kristensen said: Innføring av bompenger også på elbil er antagelig hovedårsaken. Når en ikke lenger slipper unna dette forsvinner hovedgrunnen til å kjøpe en elbil. Norge er jo mer en Oslo da. Har vel bare sett en bomring ett par ganger i mitt liv, og de aller fleste gangene på reise sør i landet. Har aldri i mine 12 år med lappen noensinne passer en bomring som sjofør, til tross for at jeg kjører bil hver eneste dag. Alikevell har jeg og mange andre her i nord elbiler. Det at man slipper å betale 15kr mila i drivstoff er en større pådriver. Tesla har maange som venter på bil her i Nord nå, Nederland ble veldig prioritert og folk må vente lenge her.. Ikke så god stemning på forum/Facebooksider om Tesla for tiden. Endret 17. desember 2019 av Complexity 5 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 kremt skrev (7 timer siden): Luften går vel snart ut av ballongen når subsidiene tar slutt. Da er det tilbake til fossil for min del, koste hva det koste vil. Og koste, det vil det nok. M.v.a. kommer til å bli gradvis innført på elbiler, men prinsippet om at forurenser skal betale består. Så drivstoffavgiftene på bensin og diesel kommer til å øke gradvis de også. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Jens Kr. Kirkebø skrev (9 timer siden): 2. Tesla sender nesten alt de produserer av EU-utgaven av Model 3 til Nederland pga. incentiver som forsvinner ved nyttår. Salget er er enormt nå på slutten av året (mye høyere enn i Norge). Q1 2020 vil nok by på en normalisering. Da kan vi bl.a vente oss sterkt stigende tall fra Hyundai, Kia og Tesla. Er det noen indikasjon på at folk i andre markeder enn Nederland ikke får kjøpt Model 3 fordi de er utsolgt? 1 Lenke til kommentar
fjs Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 "Ikke mange får hus i gave til jul, færre boliger solgt i dag enn i går! Breaking news!" 6 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 21 minutes ago, uname -l said: Er det noen indikasjon på at folk i andre markeder enn Nederland ikke får kjøpt Model 3 fordi de er utsolgt? Er idikasjon på at folk som har bestilt bil med forventet levering i desember har fått utsatt til Januar/Februar ja, da bilene som var planlagt shippet til Norge heller ble sendt til Nederland. Tillogmed folk som har fått tildelt VIN nummer (og da faktisk fått match med en fysisk bil) har mista dette da noen i Nederland har fått den istede. Litt dårlig kundeservice men Tesla måtte vel gjøre slik for å få levert nok til Nederland. Norge har jo blitt bra prioritert tidligere i år så. 4 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Complexity skrev (2 minutter siden): Er idikasjon på at folk som har bestilt bil med forventet levering i desember har fått utsatt til Januar/Februar ja, da bilene som var planlagt shippet til Norge heller ble sendt til Nederland. Tillogmed folk som har fått tildelt VIN nummer (og da faktisk fått match med en fysisk bil) har mista dette da noen i Nederland har fått den istede. Litt dårlig kundeservice men Tesla måtte vel gjøre slik for å få levert nok til Nederland. Norge har jo blitt bra prioritert tidligere i år så. Er det mange som har fått utsatt til Januar? Har ikke sett noe til dette fra Tesla selv som burde være interessert i å avkrefte teorien om at salget er anemisk i modne markeder. Sterkt fall i USA/Norge/Europa(minus Nederland) viser statistikken. Det er lite som tyder på at dette fallet skyldes knapphet på produserte biler. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Ja men TU, dere vet jo kjempegodt at året 2020 kommer til å gi en hel skred av nye elbiler. Er det da kanskje ikke så rart at mange ønsker å vente for å se om ikke de kan gjøre et bedre kjøp da, enn å kjøpe det som er tilgjengelig nå? Denne artikkelserien om synkende salg av elbiler er like "spennende" å lese som hvis noen skrev om at folk lar være å kjøpe pinnekjøtt nærmere sommerferien. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 syar2003 skrev (8 timer siden): Ehhm , det tror jeg neppe . Da jeg sjekket i dag har en passering i Oslo en pris på kr 3,20 for elbil .kr 6,40 i rush. Det er kun symbolsk. Enn så lenge. De som tror at det vil holde seg, og at politikerne ikke også her vil gå tilbake på sine løfter, de er mildt sagt naive. Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 De fleste steder med bom er det nå halv pris på EL biler Det er nok årsaken til det dårlige salget, det skjedde det samme i Danmark da de tok vekk subsidiene på EL bil For det var vel ingen som kjøpte EL bil for å redde miljøet vel ? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 syar2003 skrev (8 timer siden): Ehhm , det tror jeg neppe . Da jeg sjekket i dag har en passering i Oslo en pris på kr 3,20 for elbil .kr 6,40 i rush. Det er kun symbolsk. Det er riktig. Men de store massene har ikke sett på prisen på bompengene, de har bare hørt at det er kommet bompenger på Elbil. Vi så motsatt effekt når det ble innført rushtidsavgifter på bompengene i Oslo. Det var varslet lang tid i forveien, men rett etter at skiltene kom opp, så gikk salget av Elbil veldig opp. Men bompenger er nok ikke veldig stor del av nedgangen. Tror kvotesystemet, og at det kommer det som ser ut til å være veldig mye bedre Elbiler for pengene til neste år, slik at det nesten er dumt å kjøpe noe nå før neste generasjoner kommer til året. Det er vel kun de dyreste samt Model 3 som er verdt det pr nå hvis man ikke kun trenger en bil til korte turer, og ikke bryr seg om teknikk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå