Mathias Klingenberg Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Har spesielle, brannfarlige egenskaper. Stor guide: Unngå å gi bort brannfeller - fire fyldige tips for kjøpe og håndtere litium-baserte batterier Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Har en gått for elbil har en jo fjernet den kanskje viktigste brannårsaken. Her får ingen biler med forbrenningsmotor parkere nært huset. Brannfaren er bare for stor. 8 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 30 minutes ago, Bengt Who said: Har en gått for elbil har en jo fjernet den kanskje viktigste brannårsaken. Her får ingen biler med forbrenningsmotor parkere nært huset. Brannfaren er bare for stor. Er det ikke vanlig med garasje som integrert del av huset? Dog, det blir alltids noe annet når man lader 100kw/h med batterier. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 1 hour ago, Bengt Who said: Har en gått for elbil har en jo fjernet den kanskje viktigste brannårsaken. Her får ingen biler med forbrenningsmotor parkere nært huset. Brannfaren er bare for stor. Man bør gå med noen meters avstand i fra EL-biler, fordi de har lithium-batterier ? 1 Lenke til kommentar
Jørgen Nilsen Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 "- Ring 113 umiddelbart, råder branninspektør Dalen." Ikke 110 ? 4 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Standard den der. Henvis alltid til andre uavhengig om det er eget ansvarsområde. Greiest sånn Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 (endret) Bengt Who skrev (3 timer siden): Har en gått for elbil har en jo fjernet den kanskje viktigste brannårsaken. Her får ingen biler med forbrenningsmotor parkere nært huset. Brannfaren er bare for stor. Fantastisk jobbet, en artikkel som omhandler den reelle brannfaren ved Litium-ionbatterier i mindre dingser man gjerne kjøper som julegaver, og det eneste du klarte å lire av deg i en artikkel som ikke en gang er bilrelatert, er at du har merkelige fobier for fossilbiler ? Endret 17. desember 2019 av 0laf 6 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 del_diablo skrev (9 timer siden): Er det ikke vanlig med garasje som integrert del av huset? Jo men det er strenge krav til brannsikring i byggeforskriften. Bl.a. så må hele garasjen dekker innvendig med ubrennbart materiale (som f.eks. gipsplater), og branndør mellom garasje og bolighus. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 (endret) 0laf skrev (7 timer siden): Fantastisk jobbet, en artikkel som omhandler den reelle brannfaren ved Litium-ionbatterier i mindre dingser man gjerne kjøper som julegaver, og det eneste du klarte å lire av deg i en artikkel som ikke en gang er bilrelatert, er at du har merkelige fobier for fossilbiler ? ICE-biler brenner mer enn ofte nok... https://www.dinside.no/motor/dramatisk-okning-i-antall-bilbranner/71504982 https://www.dinside.no/motor/bmw-kaller-tilbake-biler-etter-motorbranner/70103540 Endret 17. desember 2019 av Hanhijnn 2 Lenke til kommentar
Mathias Klingenberg Skrevet 17. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2019 (endret) Sitat Skrevet 9 timer siden "- Ring 113 umiddelbart, råder branninspektør Dalen." Ikke 110 ? Uffda, det var en kraftig glipp fra min side, branninspektøren sa selvfølgelig 110. Det er rettet nå. Beklager - og takk for årvåkenheten! Vennlig hilsen Mathias Klingenberg Journalist i Teknisk Ukeblad Endret 17. desember 2019 av Mathias Klingenberg 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 del_diablo skrev (11 timer siden): Er det ikke vanlig med garasje som integrert del av huset? Dog, det blir alltids noe annet når man lader 100kw/h med batterier. Hva i all verden er det uthevede? En blanding av kjørehastighet og ladehastighet? Det sagt så er vel komfyren den vanligste elektriske brannårsaken i boliger. Kanskje på tide å påby ettermontasje av komfyrvakt i alle eldre boliger som ennå ikke har det? Og utrolig nok, påby fungerende brannvarsler, gjerne en smart en som kan sende både lyd, bilde og måleverdier rett til brannvesnet (og eier) så de kan vurdere utrykning. Det burde være både mulig og forholdsvis rimelig med dagens teknologier. Ellers så er jeg helt enig i prinsippene om å kun lade enten utendørs i litt avstand (1m?) fra brennbar husvegg, eller overvåket når man er til stede og våken. Både ladere, batteribanker, telefoner, elsykkelbatterier, droner, fjernstyrte biler, elsparkesykler osv kan ta fyr. 2 Lenke til kommentar
Esod Mef Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Ang. CE-merking må ein sjå etter at dette er ekte og ikkje "China Export". 3 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Jørgen Nilsen skrev (10 timer siden): "- Ring 113 umiddelbart, råder branninspektør Dalen." Ikke 110 ? Hvilket viser hvor komplett idiotisk vårt system med et stort antall nødnummer er: https://verdenogvi.blogspot.com/2013/06/ndnummer-110-111-112-eller-var-det-113.html I USA så har man for eksempel ett nødnummer - 911 - alle kjenner det, og barna lærer det fra først stund. Mange er reddet fra brann eller hjerteattakk fordi barn på 5 år har klart å slå dette enkle nummeret. 2 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 > CNN er ett av mange medier som har rapportert om brukere med omfattende brannskader etter e-sigarett-eksplosjoner. Er det ikke like greit at folk som er dumme nok til å bruke slike produkter blir fjernet fra genpolen – de fortjener en Darwin-award. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Per Magus skrev (3 minutter siden): Hvilket viser hvor komplett idiotisk vårt system med et stort antall nødnummer er: Det har vært en debatt i flere tiår. Det har både fordeler og ulemper. Siden du bare presenterer ulempene får jeg lage litt motvekt ved å presentere fordelene: Man sparer kritiske sekunder på å komme til rett ekspertise med en gang. Ringer man "feil" får man likevel god starthjelp og det tar få sekunder å bli satt over til en annen ekspert med en gang, en annen stemme. De har omtrent samme system i USA, men der er det helt tilfeldig om man ringer "feil nr", altså møter på en ekspert innen helse, brann eller politi i første runde og blir satt over til riktig person i nødsentralen, med ny stemme. Dette gir oftere tap av sekunder enn det norske systemet. 1 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Simen1 skrev (9 minutter siden): De har omtrent samme system i USA, Nei, ikke i det hele tatt. I Norge har vi av prestisjehensyn bygd opp tre forskjellige systemer i hver eneste kommune og det er først nå de i det hele tatt har begynt å samkjøre enhetene. Det stemmer at de kan viderekoble de åtti prosent av samtalene som kommer feil; hvilket fører til at man først må vente (eventuelt ikke få svar i det hele tatt) på ett nummer og så gå gjennom hele prosessen på et nytt nummer. Dagens avis forteller om noen som fortvilet ringer og ikke får svar, 22. juli rapporten avslører hvor totalt amatørmessig systemet fungerte – og det er dessverre ikke blitt bedre. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Hva mener du med kw/h? Batterier oppgis i kWt, lading oppgis i kW. Benevnelsen kW/h er meningsløs. Og jo, det er vanlig med garasje integrert i huset, derfor får ikke fossilbiler parkere der. Mye tryggere med elbil til lading med 3kW i garasjen. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 0laf skrev (18 timer siden): Fantastisk jobbet, en artikkel som omhandler den reelle brannfaren ved Litium-ionbatterier i mindre dingser man gjerne kjøper som julegaver, og det eneste du klarte å lire av deg i en artikkel som ikke en gang er bilrelatert, er at du har merkelige fobier for fossilbiler ? Hvis du samler krefter og faktisk leser artikkelen, noe det er svært tydelig at du ikke har gjort, så finner du et avsnitt om elbiler og påstått brannfare. Statistikken er svært tydelig. Fossilbiler er rene brannbomber. 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Hanhijnn skrev (14 timer siden): Jo men det er strenge krav til brannsikring i byggeforskriften. Bl.a. så må hele garasjen dekker innvendig med ubrennbart materiale (som f.eks. gipsplater), og branndør mellom garasje og bolighus. Nei, kun gasstett konstruksjon mellom integrert garasje og bolig, såfremt den er under 50m². Gasstett og sluset eller ventilert gjennomgang inn til bolig. MEN, veggen mellom bolig og garasje er gjerne av tilsvarende størrelse som yttervegg, slik at den ofte oppfyller minst EI30 og i tilfeller EI60-krav til brann, pga isolasjonsmengden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 On 12/16/2019 at 9:31 PM, Bengt Who said: Har en gått for elbil har en jo fjernet den kanskje viktigste brannårsaken. Her får ingen biler med forbrenningsmotor parkere nært huset. Brannfaren er bare for stor. Helt enig! Jeg skjønner ikke hvorfor myndighetene ikke forbyr prompebilene umiddelbart. Vi trenger dem rett og slett ikke lengre. Det er absolutt ingen fordeler med de lengre. De har ikke lengre rekkevidde, de tar ikke kortere tid å "lade" (fylle) og man kan trekke henger og campingvogn og hva som helst med de nå. Vi kunne spart samfunnet for milliarder årlig! For ikke å snakke om miljøgevinstene mtp. CO2 og lokal forurensning. Det er folk som dør akkurat nå pga. disse prompebilene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå