Gjest fb126...c98 Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Ja, i dag er systemet virkelig ikke helt topp. Er veldig oppblåst i magen, og når jeg må bæsje så kommer det bare vann ut, som og tisse liksom. Føles ut som om jeg må noe helt sykt på do, og ganske ofte men det er kun vann som kommer ut. Noe jeg bør gjøre som kan få ting tilbake til normalen? Første gang jeg var på do i dag tidlig var ting litt mer normalt, men siden har det nå blitt slik. Anonymous poster hash: fb126...c98 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Har dessverre ingen erfaring, men jeg anbefaler deg å ringe legevakten. De kan kanskje svare på sånne spørsmål over telefon. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 (endret) Taurean skrev (5 minutter siden): ...men jeg anbefaler deg å ringe legevakten... Det er alltid greit å prøve å finne ut av årsaken, men hvis alle skulle ringe legevakten straks man hadde fordøyelsesproblemer, da snakker vi unødvendig overlast og sløseri av offentlige resurser. Hos ellers friske personer som vanligvis har en greit fungerende fordøyelse, er det ingen grunn å oppsøke helsevesendet før du merker det godt på allmenntilstanden, og du blir dehydrert fortere enn du klarer å tilføre væsker. Det kan dreie seg om f. eks årets Norovirus https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/norovirus/ Hvis det dreier seg om dette, er det bare å smøre seg med tålmodighet (Helosan), og være nøye med hygienen. Endret 16. desember 2019 av Skandinav Publisert før innlegget var ferdig 4 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Signerer på det Skandinav skriver, og så vil jeg legge til at om du beveger på deg kan det hjelpe med å få tarmene i gang. Ta deg en god kveldstur så skal du nok se at det skjer saker Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 (endret) Gjest fb126...c98 skrev (2 timer siden): Ja, i dag er systemet virkelig ikke helt topp. Er veldig oppblåst i magen, og når jeg må bæsje så kommer det bare vann ut, som og tisse liksom. Er dette et problem du har hatt lenge? Jeg sliter med det samme, og som regel så handler dette om en ting: sosial angst. Jeg er helt OK når jeg er hjemme, men med en gang jeg går ut av døren og er sosial så blir jeg som regel slik, det har blitt bedre med årene, men dette er ihvertfall symptomer på det. Er det slim som også kommer ut? Ser nesten ut som spytt? Jeg ville tatt en tur til fastlegen og snakket med vedkommende om dette. Det kan jo også være andre sykdommer inne i bildet som vi ikke vet om, og det er nok det beste alternativet, da vi som forum kan gjøre ganske lite utenom å vise til våre egne erfaringer.. Endret 16. desember 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 (endret) Skandinav skrev (53 minutter siden): Det er alltid greit å prøve å finne ut av årsaken, men hvis alle skulle ringe legevakten straks man hadde fordøyelsesproblemer, da snakker vi unødvendig overlast og sløseri av offentlige resurser. Hos ellers friske personer som vanligvis har en greit fungerende fordøyelse, er det ingen grunn å oppsøke helsevesendet før du merker det godt på allmenntilstanden, og du blir dehydrert fortere enn du klarer å tilføre væsker. Det kan dreie seg om f. eks årets Norovirus https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/norovirus/ Hvis det dreier seg om dette, er det bare å smøre seg med tålmodighet (Helosan), og være nøye med hygienen. Det personen skriver om virker ikke akkurat som vanlige fordøyelsesproblemer!!!! Jeg har aldri hørt om det før! Det er ALDRI unødvendig overlast og sløseri av offentlige ressurser å betrygge sin egen psyke med en JÆVLA TELEFONSAMTALE!!!!!!!! Endret 16. desember 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Man ringer ikke legevakt med mindre det er akutt. Slike problemer som dette har vi fastlegeordningen for. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 (endret) Taurean skrev (17 minutter siden): Det personen skriver om virker ikke akkurat som vanlige fordøyelsesproblemer!!!! Jeg har aldri hørt om det før! Bare fordi du ikke har hørt om det så kan det være helt normale problemer.. Tarmsystemene er forskjellig fra person til person.. Jeg har opplevd det som beskrives her og da er det angstrelatert. Men jeg synes det er fint at du er så engasjert, det skal du ha kudos for! Endret 16. desember 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 14 minutes ago, Omnia vincit amor said: Bare fordi du ikke har hørt om det så kan det være helt normale problemer.. Tarmsystemene er forskjellig fra person til person.. Jeg har opplevd det som beskrives her og da er det angstrelatert. Og stress. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 TL1000S skrev (3 minutter siden): Og stress. Absolutt. Husk at angst og stress går som hånd i hanske! Lenke til kommentar
Gjest fb126...c98 Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Eneste jeg kan tenke meg er at det ble kanskje litt mye alkohol i helgen, og sikkert for lite vann. Mulig jeg har svaret der? Anonymous poster hash: fb126...c98 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Varer det i over en uke så kan du kontakte fastlegen. Inntil da så er det bare å passe på at man ikke tilfører noe nytt i kostholdet, holder deg hydrert, spiser fiber og modererer alkoholinntak. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Taurean skrev (1 time siden): Det personen skriver om virker ikke akkurat som vanlige fordøyelsesproblemer!!!! Jeg har aldri hørt om det før! Det er ALDRI unødvendig overlast og sløseri av offentlige ressurser å betrygge sin egen psyke med en JÆVLA TELEFONSAMTALE!!!!!!!! Visst alle skulle ha ringt legevakt for hver minste ting, så går det kun utover de som faktisk trenger hjelp. Jeg har flere ganger hatt omgangssyke med kraftig diarê og oppkast og jeg lever fortsatt. Visst problemet vedvarer over tid, ja da bør man ta kontakt med lege. 2 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Som jeg skrev ovenfor kan for lite bevegelse forårsake at det stopper opp og det blir hardt og tregt, samt oppblåst. Og husk at alkohol er vanndrivende, så det kan godt hende du er litt oppblåst fordi du er dehydrert Beveg på deg. Legg deg på ryggen. Masser magen nedover, og så trekker du knærne inntil deg. Gjenta etter behov. Du kan også prøve å sitte på huk. Drikk jevnlig, men ikke overdriv væskeinntaket (heller litt og ofte/regelmessig, enn mye på få væskeinntak) og spis sunt og normalt:) Og har du svisker i hus så skader det ikke prøve det (men ikke overdriv inntaket) Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Taurean skrev (10 timer siden): Det personen skriver om virker ikke akkurat som vanlige fordøyelsesproblemer!!!! Jeg har aldri hørt om det før! Det er ALDRI unødvendig overlast og sløseri av offentlige ressurser å betrygge sin egen psyke med en JÆVLA TELEFONSAMTALE!!!!!!!! Hvis du aldri har opplevd "...må bæsje så kommer det bare vann ut...", da har kombinasjonen flaks og god håndhygiene lønnet seg for deg. Du har dessverre gått glipp av opplevelser som parfymerer tilværelsen. Jeg kan være enig i at det aldri er unødvendig […] betrygge […] psyke […] telefonsamtale, hvis du har helseproblemer fra før. Men merk at jeg skrev "Hos ellers friske personer som vanligvis har en greit fungerende fordøyelse, er det ingen grunn å oppsøke helsevesenet før du merker det godt på allmenntilstanden". Jeg burde ha lagt til at man med barn bør være ekstra observant. Mange telefoner samtidig til legevakta vil lage en "kork". Det finnes ikke et fungerende system som klarer å sortere mellom unødvendige, litt nødvendige, ganske nødvendige, nødvendige og påtrengende nødvendige, henvendelser. Derfor skjer det ofte at de påtrengende nødvendige henvendelsene blir blokkert av de andre. Så jo, faktisk skaper en god del telefonsamtaler overlast. Men det er også et "hull" i tjenestetilbudet for innbyggerne i Norge. I Danmark har man "Akuttelefonen", og i Sverige har man mulighet for å ringe til "Sjukvårdsupplysningen" eller "Vårdguiden" med alle spørsmål man måtte ha, uten å skape overlast i et system som har begrensede resurser og som må prioritere dem som trenger påtrengende nødvendig helsehjelp. 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Gavekort skrev (15 timer siden): Man ringer ikke legevakt med mindre det er akutt. Slike problemer som dette har vi fastlegeordningen for. Hva vet vel du eller jeg om dette er akutt eller ikke? Hva om personen ligger og skjelver på gølvet i stunden du skrev den posten? Vi vet ikke - hvor mye koster en telefonsamtale? Hvor lang tid tar det? 1 minutt? 30 sekunder, bare for å avkrefte? Har vi virkelig ikke råd til DET i velferdssamfunnet vårt??????? Omnia vincit amor skrev (15 timer siden): Bare fordi du ikke har hørt om det så kan det være helt normale problemer.. Tarmsystemene er forskjellig fra person til person.. Jeg har opplevd det som beskrives her og da er det angstrelatert. Men jeg synes det er fint at du er så engasjert, det skal du ha kudos for! Så du mener man skal gå ut fra at det er helt normale problemer om noe veldig ukjent skjer en selv? Så om personen en skriver med eller en selv dævver så har man i det minste samvittigheten rein? ^^ Blir feil logikk. TheKims skrev (14 timer siden): Visst alle skulle ha ringt legevakt for hver minste ting, så går det kun utover de som faktisk trenger hjelp. Jeg har flere ganger hatt omgangssyke med kraftig diarê og oppkast og jeg lever fortsatt. Visst problemet vedvarer over tid, ja da bør man ta kontakt med lege. Forskjell på sykdom og sykdom. Har heller ikke ringt legevakt ved sterk feber, omgangssyke og influensa. Men når det skjer anormale ting med kroppen som beskrevet her, så hadde jeg ikke nølt. Kanskje det hadde vært hull på tarmen eller noe, dét er det første jeg tenker. Jeg har ikke peiling på fysiologi eller akutte sykdommer. Skandinav skrev (4 timer siden): Hvis du aldri har opplevd "...må bæsje så kommer det bare vann ut...", da har kombinasjonen flaks og god håndhygiene lønnet seg for deg. Du har dessverre gått glipp av opplevelser som parfymerer tilværelsen. Jeg kan være enig i at det aldri er unødvendig […] betrygge […] psyke […] telefonsamtale, hvis du har helseproblemer fra før. Men merk at jeg skrev "Hos ellers friske personer som vanligvis har en greit fungerende fordøyelse, er det ingen grunn å oppsøke helsevesenet før du merker det godt på allmenntilstanden". Jeg burde ha lagt til at man med barn bør være ekstra observant. Mange telefoner samtidig til legevakta vil lage en "kork". Det finnes ikke et fungerende system som klarer å sortere mellom unødvendige, litt nødvendige, ganske nødvendige, nødvendige og påtrengende nødvendige, henvendelser. Derfor skjer det ofte at de påtrengende nødvendige henvendelsene blir blokkert av de andre. Så jo, faktisk skaper en god del telefonsamtaler overlast. Men det er også et "hull" i tjenestetilbudet for innbyggerne i Norge. I Danmark har man "Akuttelefonen", og i Sverige har man mulighet for å ringe til "Sjukvårdsupplysningen" eller "Vårdguiden" med alle spørsmål man måtte ha, uten å skape overlast i et system som har begrensede resurser og som må prioritere dem som trenger påtrengende nødvendig helsehjelp. Fifty fifty. Enig i at det burde vært et mer rangért tjenestesystem. Lenke til kommentar
Gjest fb126...c98 Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Betraktelig bedre i dag. De gangene jeg har måtte gå på do så har det vert reelt, og ikke noe vann men kum det som skal komme ut der bak ? Litt oppblåst enda men det går over. Så, da ser det ut for at jeg overlever julen. Anonymous poster hash: fb126...c98 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Gjest fb126...c98 skrev (1 time siden): Betraktelig bedre i dag. De gangene jeg har måtte gå på do så har det vert reelt, og ikke noe vann men kum det som skal komme ut der bak ? Litt oppblåst enda men det går over. Så, da ser det ut for at jeg overlever julen. Anonymous poster hash: fb126...c98 Hurra! Å kunne slippe ut innsideluft regelmessig og bæsje regelmessig i perfekte konsistens er virkelig undervurderte greier. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Taurean skrev (7 timer siden): Så du mener man skal gå ut fra at det er helt normale problemer om noe veldig ukjent skjer en selv? Så om personen en skriver med eller en selv dævver så har man i det minste samvittigheten rein? ^^ Blir feil logikk. Nei, jeg mener man skal se om det blir bedre etter en dag eller to, ellers kan man ta kontakt med legen.. Som vi nå ser så har vedkommende blitt frisk igjen, og ihvertfall det at det kommer veske ut virker ikke å forsette.. Dette er nok ikke symptomer på at man driver å dør.. Da vil kroppen gi helt andre signaler. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Omnia vincit amor skrev (Akkurat nå): Nei, jeg mener man skal se om det blir bedre etter en dag eller to, ellers kan man ta kontakt med legen.. Som vi nå ser så har vedkommende blitt frisk igjen, og ihvertfall det at det kommer veske ut virker ikke å forsette.. Dette er nok ikke symptomer på at man driver å dør.. Da vil kroppen gi helt andre signaler. Hoho, enda godt der ikke kommer VESKE ut. Håper ikke det var en dyr designerveske (måtte bare?) tror ikke problemet er at det er VÆSKE som kommer ut, det var visst kun det eneste som kom ut igår. Det er jo bra at han klarer å tisse. Men, å ikke kunne fise og ikke klare bæsje kan faktisk være alvorlige symptomer; tarmslyng, og det kan du dø av. Men som Skandinav sa så må man se ting i lys av allmenntilstand og andre symptomer, og så går det fint å se ting litt an som du sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå