Mumriken Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 Hva med å bruke belønning som motivasjon til å gjennomføre? Friste med bil, førerkort og ferieturer om hun jobber godt med skolen. 1 Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 29. desember 2019 Del Skrevet 29. desember 2019 (endret) Da jeg gikk paa ungdomskolen spurte laeren hva jeg ville bli naar jeg ble eldre. Jeg svartr jeg ville bli rik og laeren bare lo. En ting man aldri laerer paa skolen er hvordan bli rik. Endret 29. desember 2019 av ex-jordbærplukkeren Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 29. desember 2019 Del Skrevet 29. desember 2019 ex-jordbærplukkeren skrev (19 minutter siden): Da jeg gikk paa ungdomskolen spurte laeren hva jeg ville bli naar jeg ble eldre. Jeg svartr jeg ville bli rik og laeren bare lo. En ting man aldri laerer paa skolen er hvordan bli rik. Hvis alle hadde lært på skolen hvordan blir rik, hadde alle vært rike da? Eller kunne blitt rike? 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 29. desember 2019 Del Skrevet 29. desember 2019 (endret) ex-jordbærplukkeren skrev (1 time siden): Da jeg gikk paa ungdomskolen spurte laeren hva jeg ville bli naar jeg ble eldre. Jeg svartr jeg ville bli rik og laeren bare lo. En ting man aldri laerer paa skolen er hvordan bli rik. Har tenkt lenge på det spørsmålet der. Og det koker ned til hvordan man har hatt det når man vokste opp. Det gjelder både det økonomiske, og det psykologiske/psykososiale. Om foreldrene enten tvang deg til å jobbe, eller næret ønskene dine og det du ville. En mellomting mener jeg er det beste, men et veldig stort gap, som jeg er enig med Kiyosaki i, er at vi burde lære om penger, da økonomi, i skolen. At vi ikke lærer om det, er etter min mening et stort overgrep fra statens side. Vi kastes ut til tilfeldighetene etter skolen, til ulvene. Da er det enten synk eller svøm, og for meg er det uetisk. Eller alt er ned til hvem du kjenner, familie, arv. Det burde vært mye mer rettferdig fordelt. Det går også ned til lederskap og psykologi; Det blir mindre rom for bøller og tyranner å bestemme arbeidskraft ut fra trynefaktor. Man slipper også å måtte jobbe ræva av seg for å bevise seg og dermed risikere utbrenthet, fordi alt er så mye bedre planlagt. Derfor stemmer jeg rødt, og ikke blått. Hadde vi lært om å kartlegge marked, tenke langsiktig fremover, fått vite om jobbmuligheter, lære om å skrive budsjett og regnskap, hvordan global- og lokaløkonomi henger sammen - Så hadde det kanskje blitt lettere å planlegge livet, bli selvstendig tidligere og også unngå depresjon og uføretrygd!! At staten ikke klarer å tenke såpass er for meg ganske fåfengt, og trist. Selvmord kunne vært unngått. Videre, angående spørsmålet om å bli rik, så går det an å tenke enda lenger: Hva ville du gjort om du først ble rik? Hva ville du gjort om du hadde mer penger enn du trengte? -Vil- man bli rik, eller ville man vært lykkelig med mindre ansvar og mer tid til familie og et enklere liv? Reflekterer man nok over det her, så kommer man før eller siden frem til hva man vil gjøre med livet sitt. Dette burde vi også lære om i skolen. Skal være forsiktig med å ta alt Kiyosaki sier for god fisk, men i denne videoen mener jeg han har mange gode poeng, selv med den billige overskriften: Endret 29. desember 2019 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Gjest 45bfe...ce4 Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Ikke vondt ment, men høres ut som hun har manglende forståelse for verdien av skolegang. uavhengig om det hun driver med så er papirene etter fullført skolegang viktig hvis man ikke har helt andre ønsker og drømmer som ikke krever skolegang. Hvis hun sier at det ikke er noe poeng å fortsette, så må hun jo ha et annet mål som hun tenker hun kan nå uten skolen.. ellers så sier hun jo indirekte at hun har gitt opp livet. Poenget mitt er at hun absolutt ikke burde få lov å slutte uten en god alternativ rute. Inntrykket fra posten din tilsier at hun ikke har det og lever i nuet. Da er det etter min mening voksnes ansvar å bestemme siden ungen åpenbart ikke er moden nok til å ta et forsvarlig valg. Anonymous poster hash: 45bfe...ce4 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 (endret) Gjest 45bfe...ce4 skrev (7 timer siden): Ikke vondt ment, men høres ut som hun har manglende forståelse for verdien av skolegang. uavhengig om det hun driver med så er papirene etter fullført skolegang viktig hvis man ikke har helt andre ønsker og drømmer som ikke krever skolegang. Hvis hun sier at det ikke er noe poeng å fortsette, så må hun jo ha et annet mål som hun tenker hun kan nå uten skolen.. ellers så sier hun jo indirekte at hun har gitt opp livet. Poenget mitt er at hun absolutt ikke burde få lov å slutte uten en god alternativ rute. Inntrykket fra posten din tilsier at hun ikke har det og lever i nuet. Da er det etter min mening voksnes ansvar å bestemme siden ungen åpenbart ikke er moden nok til å ta et forsvarlig valg. Anonymous poster hash: 45bfe...ce4 selvfølgelig har hun manglende forståelse. Hun er et barn. Hva er din mening på fullføringsrett? Hvis barnet er umotivert/for umodent og den voksnes valg fører til at hun bruker opp sin utdanningsrett på ikke-bestått og dermed ikke har rett på utdanning senere når hun er moden og vet hva hun vil? Har ikke den voksne da bæsjet på leggen og ødelagt mer for barnet sitt enn hva den har hjulpet? Når barnet da er ferdig og skal ut i arbeidslivet med et vitnemål som ikke kan vises frem Vil ikke barnet med større sannsynlighet ha bedre utgangspunkt dersom barnet får en lekse om selvstendighet og arbeidsliv + fortsatt rett på utdanning - og ikke minst en utdanning den det gjelder nå faktisk vil ha? Endret 5. februar 2020 av Invader Zim 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Det er nok ikke så lett, eller hensiktsmessig, å få en 16-åring som vil droppe ut til å gjennomføre og legge inn en god innsats i to og et halvt år til. Hadde jeg hatt en 16-åring som la frem den saken for meg, ville jeg nok forsøkt å bli enig om at hun i hvert fall fullfører dette skoleåret, at hun tar ett friår der hun gjør noe annet produktivt (som for eksempel jobb), og deretter begynner på skolen igjen, enten på den samme linjen eller en ny linje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå