NTB - digi Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Nordpolen flytter på seg i rekordfart Lenke til kommentar
Roffee Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 På hvilken måte rammes GPS systemet av dette? Satellittene som gir grunnlaget for navigasjons data, bruker jo ikke magnetisk nordpol som referanse. 3 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Flytter nordpolen seg kontinuerlig eller er det i hopp, rykk og napp? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Lurte også på hvorfor de skriver at GPS blir påvirket. Tror dette er en journalistisk 'overdrivelse'. En forklaring jeg fant på Wikipedia er at GPS kan regne ut magnetisk kompasskurs. I luftfart blir det brukt for å få samsvar mellom magnetiske kompass og GPS, for å ha felles referanser. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 "Situasjonen er imidlertid en helt annen for den magnetiske sydpolen, som så å si har ligget i ro de siste 100 årene." Og der falt jeg av lasset.. Jordas indre magnet vingler bare på toppen? Er den forankret i bunn? ? Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Dette har da skjedd i alle år ? og har faktisk snudd noen ganger . https://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_reversal Lenke til kommentar
ZEPJW9BM Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 ikke noe problem for navigasjon dette. kalles misvisning og det må alltid kompenseres for, sammen med fartøyets deviasjon (egen magnetisme) for den aktuelle kursen. det ligger en fin animasjon av misvisning fra 1590-1990 her: https://no.wikipedia.org/wiki/Misvisning Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Ja det er mye vi kan gruble over, og jeg hører til de som faktisk tror på Bibelen. I den forstand at det er vanskelig å finne objektive feil. Det er mer slik at vi tror det er fil, for hva ville vikingene sagt om Bibelen sine ord om at et bilde skal tale. I dag har vi TV og vet at det stemmer. Kanskje jorden gjør en halv omdreining når Nordpolen nærmer seg Sibir, fordi tiltrekningskraften mellom Nord- og Sydpol er kommet på den andre siden i forhold til i dag. Det står i profetiene at dette skal skje: "Natt blir til dag, og dag til natt". Er dette teoretisk mulig? Jeg har også sansen for uttrykket: "Det vi vet kan sammenlignes med å stikke en nål i havet, og vannet som er på nålen når vi tar den opp symboliserer det vi vet". Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 31 minutes ago, Kahuna said: "Situasjonen er imidlertid en helt annen for den magnetiske sydpolen, som så å si har ligget i ro de siste 100 årene." Og der falt jeg av lasset.. Jordas indre magnet vingler bare på toppen? Er den forankret i bunn? ? Uten å kunne påstå at jeg kan mye om dette kan det jo være mulig fordi det som utgjør 'magneten' i jordas indre ikke er en rett stav(magnet). Det er vel det flytende jernet innerst i kjernen av jorda som er ansvarlig. Og at det ikke trenger å bevege seg i sør på samme måte som i nord høres rimelig ut. 'Stavmagneten' kan bøyes. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 5 minutes ago, aanundo said: Ja det er mye vi kan gruble over, og jeg hører til de som faktisk tror på Bibelen. I den forstand at det er vanskelig å finne objektive feil. Det er mer slik at vi tror det er fil, for hva ville vikingene sagt om Bibelen sine ord om at et bilde skal tale. I dag har vi TV og vet at det stemmer. Kanskje jorden gjør en halv omdreining når Nordpolen nærmer seg Sibir, fordi tiltrekningskraften mellom Nord- og Sydpol er kommet på den andre siden i forhold til i dag. Det står i profetiene at dette skal skje: "Natt blir til dag, og dag til natt". Er dette teoretisk mulig? Jeg har også sansen for uttrykket: "Det vi vet kan sammenlignes med å stikke en nål i havet, og vannet som er på nålen når vi tar den opp symboliserer det vi vet". Er det ikke du som i ny og ne krever at vi på TUs diskusjonsforum er ingeniører og skal agere tilsvarende, med regneark og ohm lov osv? 3 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 40 minutes ago, aanundo said: (…) Kanskje jorden gjør en halv omdreining når Nordpolen nærmer seg Sibir, fordi tiltrekningskraften mellom Nord- og Sydpol er kommet på den andre siden i forhold til i dag. Det står i profetiene at dette skal skje: "Natt blir til dag, og dag til natt". Er dette teoretisk mulig? (…) Nei. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Smått utdatert, men skal gi et godt inntrykk. https://www.theweathernetwork.com/news/articles/north-magnetic-pole-shifting-so-quickly-prompts-early-gps-navigation-update/123941 Lenke har også utdypende forklaring på fenomenet. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 trikola skrev (1 time siden): Er det ikke du som i ny og ne krever at vi på TUs diskusjonsforum er ingeniører og skal agere tilsvarende, med regneark og ohm lov osv? Hva har det min Guds-tro å gjøre? Einstein avviste heller ikke at det er en skaper bak tilværelsen vår, og de som tror på vitskapen har beviselig trodd på det som var galt ved flere anledninger. Kanskje det er mer realt å snakke om tro om det vi ikke forstår enn viten, for viten som viser seg å være feil blir jo en løgn. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Kan man koble dette til global oppvarming og CO2 på noen måte? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Rudde skrev (4 timer siden): Flytter nordpolen seg kontinuerlig eller er det i hopp, rykk og napp? Hopp, rykk og napp er i grunnen en god beskrivelse. Men hvis du midler over litt tid, f.eks. et punkt per år vil bevegelsen se ganske kontinuerlig ut som vist i figuren @Gavekort limte inn. ZEPJW9BM skrev (2 timer siden): ikke noe problem for navigasjon dette. kalles misvisning og det må alltid kompenseres for, sammen med fartøyets deviasjon (egen magnetisme) for den aktuelle kursen. Hvis misvisningen endrer seg må du ta hensyn til det, så det er absolutt et potensielt problem for navigasjonen. Men så lenge posisjonen måles og kartene oppdateres skal det ikke være noe problem å håndtere dette. trikola skrev (2 timer siden): Uten å kunne påstå at jeg kan mye om dette kan det jo være mulig fordi det som utgjør 'magneten' i jordas indre ikke er en rett stav(magnet). Det er vel det flytende jernet innerst i kjernen av jorda som er ansvarlig. Og at det ikke trenger å bevege seg i sør på samme måte som i nord høres rimelig ut. 'Stavmagneten' kan bøyes. Det stemmer det, og det er enda verre enn som så. Det er ikke engang gitt at jorden skal ha bare én magnetisk nordpol og én magnetisk sydpol. I forbindelese med reverseringer ser det ut til at det typisk oppstår midlertidige tilstander med flere poler. sedsberg skrev (10 minutter siden): Kan man koble dette til global oppvarming og CO2 på noen måte? Global oppvarming vil helt klart ikke påvirke magnetfeltet. Energien i magmastrømningene er alt for stor til at den lille oppvarmingen vi har av jordoverflaten kan ha noen betydning. En kobling andre veien er mer interessant å undersøke. Endringer i magnetfeltet vil påvirke strømmen av ladde partikler fra solen som kommer inn i atmosfæren. Det kan for eksempel ha betydning for skydanning. Jeg vet ikke om noen har undersøkt om det finnes en slik kobling mellom endring i magnetfeltet og global oppvarming. Magefølelsen min tilsier at de magnetfeltendringene vi ser nå er for små til å gi en effekt som er stor nok til å kunne skilles ut fra andre effekter vi observerer, men at en så stor endring som en reversering innebærer vil gi vesentlig bidrag til klimaendring. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 -trygve skrev (24 minutter siden): Hopp, rykk og napp er i grunnen en god beskrivelse. Men hvis du midler over litt tid, f.eks. et punkt per år vil bevegelsen se ganske kontinuerlig ut som vist i figuren @Gavekort limte inn. Det jeg lurer på er om den står helt stille en stund, og bare plutselig beveger seg, eller teleporterer seg til en ny lokasjon, eller om det er noe som hele tiden har noe men lite bevegelse i seg, som bare akselerer opp og ned i hastighet, men i bunn og grunn alltid beveger seg Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Rudde skrev (1 time siden): Det jeg lurer på er om den står helt stille en stund, og bare plutselig beveger seg, eller teleporterer seg til en ny lokasjon, eller om det er noe som hele tiden har noe men lite bevegelse i seg, som bare akselerer opp og ned i hastighet, men i bunn og grunn alltid beveger seg I den normale forflytningen som vi ser nå vil det alltid være bevegelse, men hastigheten og retningen varierer tilsynelatende tilfeldig. Noen egentlige hopp er det ikke snakk om. Hvordan det forholder seg når et polskift skjer vet jeg ikke. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Rudde skrev (1 time siden): Det jeg lurer på er om den står helt stille en stund, og bare plutselig beveger seg, eller teleporterer seg til en ny lokasjon, eller om det er noe som hele tiden har noe men lite bevegelse i seg, som bare akselerer opp og ned i hastighet, men i bunn og grunn alltid beveger seg De magnetiske polene er ikke noe fast sted på jordens overflate, men ettersom jorden har et magnetisk felt, er polene "toppen" og "bunnen" av det magnetiske feltet, slik alle magneter har, oftest kalt en dipol. Disse er ikke symmetriske, det vil si at dersom man trekker en rett linje fra den magnetiske nordpolen til den magnetiske sydpolen, så er det ikke gitt at den linjen går midt i jordens indre, polene trenger med andre ord ikke ligge rett "ovenfor" hverandre, slik vi ofte tror de gjør. En slik tenkt linje mellom polene ville også helle rundt 11.3 grader i forhold til jordens rotasjonsakse. Jorden har en indre, og en flytende ytre kjerne, det er veldig forenklet forholdet mellom disse som lager elektromagnetiske strømmer, som igjen gir oss de magnetiske polene. Disse kjernene kan kan flytte på seg, men det går sakte, selv når polene bytter plass, vil det ta tusenvis av år, det er ikke slik at polene bare plutselig dukker opp et annet sted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 (endret) -trygve skrev (2 timer siden): Det stemmer det, og det er enda verre enn som så. Det er ikke engang gitt at jorden skal ha bare én magnetisk nordpol og én magnetisk sydpol. I forbindelese med reverseringer ser det ut til at det typisk oppstår midlertidige tilstander med flere poler. Hvorfor har jorden nøyaktig 1 nordpol og 1 sydpol (sett bort fra under reverseringsprosessen)? Er dette en fundamental state? Og hvorfor er det det? Endret 16. desember 2019 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 28 minutes ago, 0laf said: De magnetiske polene er ikke noe fast sted på jordens overflate, men ettersom jorden har et magnetisk felt, er polene "toppen" og "bunnen" av det magnetiske feltet, slik alle magneter har, oftest kalt en dipol. Disse er ikke symmetriske, det vil si at dersom man trekker en rett linje fra den magnetiske nordpolen til den magnetiske sydpolen, så er det ikke gitt at den linjen går midt i jordens indre, polene trenger med andre ord ikke ligge rett "ovenfor" hverandre, slik vi ofte tror de gjør. En slik tenkt linje mellom polene ville også helle rundt 11.3 grader i forhold til jordens rotasjonsakse. Jorden har en indre, og en flytende ytre kjerne, det er veldig forenklet forholdet mellom disse som lager elektromagnetiske strømmer, som igjen gir oss de magnetiske polene. Disse kjernene kan kan flytte på seg, men det går sakte, selv når polene bytter plass, vil det ta tusenvis av år, det er ikke slik at polene bare plutselig dukker opp et annet sted. Det er ikke gitt at det tar tusenvis av år. Man har funnet tegn som tyder på at det også har skjedd i på under 100 år. Så sannheten er at vi ikke aner når det kommer til å skje og heller ikke hvor raskt det vil skje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå