Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vandelsnekt fra politiet ifbm førerkort?

Gjest 4b43e...3b5

Anbefalte innlegg

Gjest 4b43e...3b5

Hallo,  Kan noen forklare vandelsnekt fra politiet i forbindelse med førerkort?

Kort forklart så  søkte jeg om førerkort hos statens vegvesen da jeg begynte med kjøreopplæring, og fikk da brev fra politiet om vandelsnekt grunnet deres kontakt med meg etter selvmordsforsøk. Har ikke noe på rullebladet, men tolket brevet slik at de tenker jeg fortsatt bruker medikamentene jeg tok overdose av og at det var derfor de ville ha attest fra lege (uten at dette sto direkte).  

Men hva er egentlig vandelsnekt? Er det slik at når politiet får attest fra legen så vil de sende ut vandel til veivesenet? og at så langt lege mener jeg kan ta førerkortet så vil denne bli godkjent og jeg kan ta oppkjøring som normalt?

Anonymous poster hash: 4b43e...3b5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av vegtrafikkloven § 24 fjerde ledd at den som skal få førerkort må være edruelig, "og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers". Ved førstegangssøknad sender Statens vegvesen vandelsforespørsel til politiet, jf. førerkortforskriften § 5-1 fjerde ledd. Politiet treffer vedtak, som kan påklages til Politidirektoratet. Klagefristen er tre uker. Politidirektoratet har gitt retningslinjer for vurderingen i RPOD-2017-3 pkt. 3.1.5 og 3.1.6. 

"Vandel" vil si at du har begått straffbare handlinger, men Politidirektoratet mener det ikke er nødvendig at du er straffet for forholdet. Det er vandel knyttet til motorvogn og trafikkadferd som er relevant, men Politidirektoratet påpeker at "ileggelse av straff for ulovlig bruk eller befatning med narkotika [vil gi] grunnlag for avslag på søknad om erverv av førerett", og at det som hovedregel bør gå ett år før vandelen igjen anses OK. 

Jeg vil anta at politiet mener det er venteperioden som er aktuell, men uten å lese hva de konkret skriver er ikke det mulig å si sikkert. 

Lenke til kommentar

Sjølvmordstanker kan være grunnlag for å ikkje få godkjent helseattesten, og det vil nok kunne forekome at politiet også har meingar om dette men politiet jar ikkje grunnlag for å vurdere helsekrav. Då må politiet kople avslaget til lovbrudd som feks medikamentbruken. 

Det er dessverre ein stor grad av subjektive vurderingar når vandelen skal vurderast. 

Slik som eg forstår din gjengiving av brevet så er det nok dette som har skjedd. Politiet har oppdaga forhold som gir grunn til bekymring men som ikkje ligg innanfor det som politiet skal vurdere. Løysinga ser då ut til å vere å kaste ballen tilbake til legen for ny vudering av helseattesten. Politiet er nok ute etter legeattest på at du ikkje lenger er suicidal, men utan å spørje direkte då slike vurderingar ligg utanfor politiet sitt ansvarsområde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...