LMH1 Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 krikkert skrev (9 minutter siden): ,du kan ikke velge å ikke betale på bussen. Tåpelig innlegg du kan fint velge å droppe å betale på bussen eneste hvis du er uheldig å får man bot hvis det blir kontroll. Man kan fint droppe å bruke bilbelte\ eller bussbelte, man kan risikere bot eller å måtte krange med statens veivesenet eller politiet, problemet er også slik hvis beltet er skadet eller hvis det ikke finnes andre seter får man uansett bot. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Og du kan velge å be selger om å smugle varene dine. Forutsetningen for innlegget mitt var at man ønsket å ikke gjøre kriminell av seg. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) Seriøst, er det ikke det politikk handler om? 350 kr grensen fører med seg krimialitet lang vei. Folk må reise til utlandet for å kjøpe små ting? Seriøst? Ja det er jo mulig å løse det på den måten. Men syns det ikke er riktig, grunnen for å fjerne momsgrensen er fordi butikkene syns det er urettferdig at vi skal slippe moms men butikker må beale for hver krone, problemet er vel heller noen ting på ebay er kun tilgjengelig på ebay. Så jeg må gjerne saksøke butikkene og nettbutikkene for å ødlagt et system som faktisk muliggjør kjøpt i utlandet uten at privatpersoner skal betale urimlig for små ting. Kunne sikkert be butikkene å skaffe varer men de gjør det skjeldent hvis det er lite etterspørsel. Endret 19. desember 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 LMH1 skrev (2 timer siden): Men du har ikke mulighet å gjøre det selv, det er problemet, heller ikke selger. Feil. https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett Amazon, bl.a., har også innberettet toll og avgifter en god stund. 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 newman221 skrev (9 timer siden): Eller hvordan Posten økte gebyret for tollbehandling av matvarer til 299kr De har redusert fra 341kr til 299kr Samme med forenklet fortolling, fra 158kr til 149kr. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 ExcaliBuR skrev (8 timer siden): Feil. https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett Amazon, bl.a., har også innberettet toll og avgifter en god stund. Men man slipper nok ikke unna avgifter med mindre fortolling er sendt med pakken er det som er problemet. https://en.wikipedia.org/wiki/Taxpayer_Identification_Number Så hvordan kan man man løse det? for er det ikke tollpapirene i orden blir det jo lagt på gebyrer og det andre. Neste problemet er vel ikke alle gir sporingsnummer så er ikke enkelt å logge på posten eller tolletaten å legge til sporingsnummer. Så ser ikke fram til momsgrensen forsvinner. Tror det blir et slit for nordmenn. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 16 hours ago, LMH1 said: Seriøst, er det ikke det politikk handler om? 350 kr grensen fører med seg krimialitet lang vei. Folk må reise til utlandet for å kjøpe små ting? Seriøst? Ja det er jo mulig å løse det på den måten. Men syns det ikke er riktig, grunnen for å fjerne momsgrensen er fordi butikkene syns det er urettferdig at vi skal slippe moms men butikker må beale for hver krone, problemet er vel heller noen ting på ebay er kun tilgjengelig på ebay. Så jeg må gjerne saksøke butikkene og nettbutikkene for å ødlagt et system som faktisk muliggjør kjøpt i utlandet uten at privatpersoner skal betale urimlig for små ting. Kunne sikkert be butikkene å skaffe varer men de gjør det skjeldent hvis det er lite etterspørsel. Jeg trodde det var slik at staten finner på at MVA. skal de ha, også overfører butikken denne kostnaden på kunden først ved salg av varen. Altså slipper butikken unna den utgiften. Den tar kunden. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 G skrev (3 timer siden): Jeg trodde det var slik at staten finner på at MVA. skal de ha, også overfører butikken denne kostnaden på kunden først ved salg av varen. Altså slipper butikken unna den utgiften. Den tar kunden. Tja er vel noen problemer på elektroimportøren selger varer uten moms, så man tror det blir billigere en det faktisk er. Største problemet er vel en del tilfeller det blir vanskelig å skaffe ting uten om ebay eller aliexpress. Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 Hva babler du om? Elektroimportøren selger ikke varer uten moms. Som privatperson står alle varer oppført med moms, innlogget via bedrift er det uten moms. Noe som alle grossister gjør. Det samme kan du gjøre på andre nettbutikker. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 Jo i butikk gjør de det, har vært der noen ganger så ting blir 25% dyrere hvis privatpersoner handler i butikk i følge prisene dems i butikken. De sier de egentlig selger til bedrifter og ikke privatpersoner som hovedfokus. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 (endret) LMH1 skrev (3 timer siden): Jo i butikk gjør de det, har vært der noen ganger så ting blir 25% dyrere hvis privatpersoner handler i butikk i følge prisene dems i butikken. De sier de egentlig selger til bedrifter og ikke privatpersoner som hovedfokus. Du betaler mva når du kjøper for firma også, men du kan få det tilbake igjen om du er mva-registrert, og betalt mere ut enn du har fått inn. Sitat Får jeg mva tilbake? Etter at virksomheten din er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, vil du få tilbake mva på varer og tjenester som kjøpes til virksomheten (inngående mva). I mva-meldingen motregnes inngående mva mot utgående mva (mva på det du selger). Nå ser du om du må betale inn eller får tilbake mva for den aktuelle perioden. Endret 23. desember 2019 av frohmage Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 LMH1 skrev (4 timer siden): Jo i butikk gjør de det, har vært der noen ganger så ting blir 25% dyrere hvis privatpersoner handler i butikk i følge prisene dems i butikken. De sier de egentlig selger til bedrifter og ikke privatpersoner som hovedfokus. Alle grossister ment for næring har priser uten MVA. De aller fleste jeg bruker har ikke prislapper i det hele tatt. Du må selv sjekke pris via nettside eller App for alle bedrifter har forskjellige avtaler. Har ikke handlet fra Elektroimp. som privatperson, men har vært i butikkene deres og har dessverre ikke lagt merke til dette siden jeg ikke så så nøye på prisene. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 (endret) Det betyr lite om priser listes uten MVA. påført. Dette er vel av praktiske grunner iom. at en bedrift kan la MVA. bli videreført til sin kunde. Staten får uansett inn MVA. for varen. MVA. er enkelt å legge til og å ta bort etter behov for hva man skal bruke tallene til. Prosentregning er enkle greier. Endret 27. desember 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 MariusDenGode skrev (På 16.12.2019 den 2.52): Ah okei! SUper, tusen takk Omnithunder. Ekstraspørsmål: Har jeg tolket det rett at alle pakker som nå kommer til Norge må fortolles og dermed betale fortollingsgebyret (i dag 158 kr), ikke bare avgiften? Ja. Det er prisen Posten tar for å gjøre denne jobben, som koster 149kr fra 01.01.2020 (forenklet fortolling) Ordinær fortolling koster 299kr fra 01.01.2020 og dette gjelder for pakker med næringsmidler fra første krone og andre pakker fra 3000kr. G skrev (På 16.12.2019 den 15.14): Jeg synes det er på høy tid at media kommer med nyansene på bordet så menigmann kan forstå det nye regelverket. Jeg vet at det har vært skriverier om det for noen måneder siden. Men her er det nyanser jeg synes at står ubesvart. F.eks. hvordan kan man påse og vite at avsender betaler MVA. for deg? Toll.no Hvis ikke menigmann klarer å forstå dette så ser jeg veldig lite håp for Norge etter oljen. På eBay og Amazon betaler du ofte norsk moms når du bestiller. Se bilder under. Gå til eBay og Amazon for å lære mer om dette. Min erfaring er at dette gjelder kjøp fra UK og USA. Muligens andre EU land, men har kun handlet fra disse to. Amazon tar ingenting for å kreve inn moms. Vare + frakt + moms = totalbeløp. ExcaliBuR skrev (På 19.12.2019 den 15.44): https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett Amazon, bl.a., har også innberettet toll og avgifter en god stund. Jeg brukte TVINN for ca. 20 år siden, men etterhvert ville posten ville ha sine penger uansett pga jobben de gjorde så jeg droppet å bruke TVINN. Har hentet store pakker på tollkontoret da jeg bodde i Trondheim, bestilte bildeler for over 10k og betalte kun moms. Men pakker kommer ikke til tollen(staten), de havner på tollageret til posten, trur det er i Lørenskog hvis ikke jeg husker feil. Vi må bare vente å se hvordan dette blir. Når man bestiller en vare fra f.eks. Kina til 150USD og de merker den med PC parts og en sum på 25USD vil du betale 25% moms på 25USD + 149kr i fortollingsgebyr. Billigere blir det uansett. Problemet er småting, fra 01.04.2020 må man bestelle i større kvantum for å fordele de 149kr til posten over flere varer for at det skal lønne seg. Problemet der igjen er at mange butikker, som f.eks. Banggood, har flere varelager i Kina og sender flere pakker. Heldigvis ser man dette før man avslutter ordren og kan mikse en ordre slik at det kommer fra et varehus. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 (endret) 34 minutes ago, DiskusDød said: Ja. Det er prisen Posten tar for å gjøre denne jobben, som koster 149kr fra 01.01.2020 (forenklet fortolling) Ordinær fortolling koster 299kr fra 01.01.2020 og dette gjelder for pakker med næringsmidler fra første krone og andre pakker fra 3000kr. Toll.no Hvis ikke menigmann klarer å forstå dette så ser jeg veldig lite håp for Norge etter oljen. På eBay og Amazon betaler du ofte norsk moms når du bestiller. Se bilder under. Gå til eBay og Amazon for å lære mer om dette. Min erfaring er at dette gjelder kjøp fra UK og USA. Muligens andre EU land, men har kun handlet fra disse to. Amazon tar ingenting for å kreve inn moms. Vare + frakt + moms = totalbeløp. Jeg brukte TVINN for ca. 20 år siden, men etterhvert ville posten ville ha sine penger uansett pga jobben de gjorde så jeg droppet å bruke TVINN. Har hentet store pakker på tollkontoret da jeg bodde i Trondheim, bestilte bildeler for over 10k og betalte kun moms. Men pakker kommer ikke til tollen(staten), de havner på tollageret til posten, trur det er i Lørenskog hvis ikke jeg husker feil. Vi må bare vente å se hvordan dette blir. Når man bestiller en vare fra f.eks. Kina til 150USD og de merker den med PC parts og en sum på 25USD vil du betale 25% moms på 25USD + 149kr i fortollingsgebyr. Billigere blir det uansett. Problemet er småting, fra 01.04.2020 må man bestelle i større kvantum for å fordele de 149kr til posten over flere varer for at det skal lønne seg. Problemet der igjen er at mange butikker, som f.eks. Banggood, har flere varelager i Kina og sender flere pakker. Heldigvis ser man dette før man avslutter ordren og kan mikse en ordre slik at det kommer fra et varehus. Det er kun noen selgere på Ebay, gjerne som du forteller om i fra USA (men ikke alle der borte) som tilbyr tollbehandling på forsendelse. Dette har eksistert lenge, altså lenge før NOK 350 grensen ble innført og bortfaller. Dette har ingenting med VOEC å gjøre tipper nå jeg. Men, et eget system som kun enkelte spesielle Ebay-selgere tilbydde, altså ikke Ebay pr. se. Selv om muligens Ebay kan være tilrettelegger for det. VOEC slik jeg kanskje forsøker å forstå det, er vel at Ebay selv tar ansvaret for alle de Ebay-småselgerne de har under sin paraply. VOEC slik det er nevnt hos Toll.no: https://www.toll.no/no/om-tolletaten/nyheter/nyheiter-2019/onsker-a-begrense-netthandelen-av-godteri-og-brus/ Et utdrag fra info-en: Quote Nettbutikker og netthandelsplattformer i utlandet, slik som eBay og Amazon, skal registrere seg og bli ansvarlige for at merverdiavgiften blir betalt til Norge (ordningen heter VOEC - VAT On E-Commerce). Merverdiavgiften på 25 prosent inkluderes da i beløpet du betaler til en VOEC registrert nettbutikk eller netthandelsplattform, hvis du kjøper varer under verdigrensen på 3000 kroner. Det kreves ikke inn toll på varer som kjøpes gjennom VOEC nettbutikk/netthandelsplattform. Vær oppmerksom på at en rekke varer ikke blir omfattet av den forenklete (VOEC) ordningen. Ordningen gjelder ikke næringsmidler, alkoholholdige varer, tobakksvarer/sigaretter, samt varer med særavgift eller varer som er underlagt restriksjoner. Endret 27. desember 2019 av G Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 VOEC er den nye EU tingen som kommer i 2021. Til det opplegget tar fart må vi Norge ta takke med det som finnes, f.eks. GSP eller betale fortollingsgebyr pr. pakke. Norge har hatt ehandel greie for digitale medier i flere år nå. Men ikke alle tilbyr dette. Sjekk f.eks. VPN, noen krever norsk moms og andre gjør det ikke. What is global shipping program? eBay's Global Shipping Program (GSP) was created to simplify the process of selling internationally. ... Through the Program, the seller is completely removed from the hassle of managing customs forms, calculating import charges, and arranging global logistics. Her kommer også Pitney Bowes inn. (Byttet navn til Azolver i Norge) Pitney Bowes er et globalt teknologiselskap som er mest kjent for portomålere og annet postutstyr og -tjenester, og med nylige utvidelser, til global e-handel, programvare og andre teknologier Du har rett at det er eBay selgere som tilbyr dette og ikke eBay. Norge kan ikke kreve at nettbutikker og selgere i utlandet SKAL registrere seg og bli ansvarlige for at merverdiavgift blir betalt til Norge. Enten sender de pakken slik som før og etter noen returer vil de stenge muligheten for å bestille fra Norge eller sende til Norge. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 28. desember 2019 Del Skrevet 28. desember 2019 GSP er lureri , de tar ikke ansvar om pakken ikke kommer frem , styr unna ! Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 28. desember 2019 Del Skrevet 28. desember 2019 LOL. Er det noen som tar ansvar i det hele tatt? Posten tar heller ikke noe ansvar. Posten har klart å rote bort en pakke som tok flere uker fra Kina og den forsvant etter den kom til Norge. Det betyr ikke at de driver med lureri og at alle bør styre unna. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. desember 2019 Del Skrevet 28. desember 2019 (endret) DiskusDød skrev (11 timer siden): På eBay og Amazon betaler du ofte norsk moms når du bestiller. Se bilder under. Gå til eBay og Amazon for å lære mer om dette. Min erfaring er at dette gjelder kjøp fra UK og USA. Muligens andre EU land, men har kun handlet fra disse to. ser det ofte refereres til "global shipping program" på Ebay som "bevis" på at det allerede eksisterer et opplegg på forhåndsinnkreving av moms/avgifter. Men, er dette virkelig slik, eller er det kun en "teoretisk" service, som viser kunden hva totalkostnaden blir? Mistenker det siste. Hvis ikke, -hvilken konto og etat er det "Kim fra Hong Kong" sender moms/avgift pengene til i Norge? Dessuten er det "dumt opplegg" for meg/deg, da det heller er bedre å satse/håpe på at pakken evt. går under radaren og man slipper å betale noe ekstra (noe som skjer fra tid til annen, *kremt* Endret 28. desember 2019 av Mr.M Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 28. desember 2019 Del Skrevet 28. desember 2019 Nei. Du betaler moms der og da når du handler fra selgere på eBay med i GSP. Samme med Amazon. Er verdien under 350kr tar de ingen moms. Bakdelen kan være at de tar inn moms på varer som ikke er momspliktig i Norge når verdien er over 350kr. Har handlet mange ganger fra både Amazon og eBay med GSP. Fungerer meget bra. Pakken kommer der jeg henter Postnord pakkene. For det meste handler jeg da fra UK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå