Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekk i lønn, arbeidsgiverperioden


Gjest d18ff...63f

Anbefalte innlegg

Gjest d18ff...63f

Hei.

Arbeidsgiver har ikke betalt meg lønn for denne måneden (vanligvis den 12.) pga de ønsker å bestride min sykmelding (som er på 2 uker). Skal i utgangspunkte jobbe mer nå i desember. De kommer med falske anklagelser hvor de påstår jeg ikke er syk, sendt til NAV. I følge arbeidsmiljøloven kan ikke arbeidsgiver trekke lønn uten videre. Men har de lov til å ikke gi meg noen lønn for denne måneden ift sykdom? Arbeidsgiverperioden, disse «sykepengene» som de skal betale går vel under lønn? 

Siden arbeidsgiver ikke har gitt meg lønn for denne mnd ønsker jeg å si opp på dagen, da de har satt meg i en vanskelig situasjon hvor jeg ikke kan betale huslånet. Kan jeg gjøre dette? 

Håper på hjelp i denne vanskelige situasjonen, takk

Anonymous poster hash: d18ff...63f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fa377...99d

Hei. Lønn og sykepenger er ikke det samme. Hvis faktum er at du har vært borte fra arbeid og ikke vært syk, altså skoft, så har ikke arbeidsgiver plikt til å gi deg lønn eller sykepenger, men det tenker jeg du forstår intuitivt.

 

Så spørsmålet er om du har vært syk.

 

Det du gjør er å sende inn ett fritekstbrev til nav hvor du viser til §8-22 i folketrygdloven og ber de utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden for så å kreve det tilbake fra arbeidsgiver. Såfremt det sannsynliggjøres at du var syk i den perioden vil du få utbetalt sykepenger. Du kan fint si opp jobben din. Om du kan si opp på dagen kommer an på hva som står i arbeidskontrakten din eller om arbeidsgiver godtar oppsigelse på dagen. Men dette tenker jeg at du allerede forstår.

Mangler du midlertidig likviditet vil jeg anbefale et kredittkort. Da kan du få avdrag og rentefritak i flere uker for kjøp av varer og tjenester. For bankoverføringer til boliglån eller kontantuttak vil nok dessverre rentene begynne fortløpende, men her vil nok de fleste banker kunne være fleksible i forhold til å gi deg en betalingsutsettelse.

 

Det interessante i denne saken er jo at du forteller oss hvorfor arbeidsgiver bestrider sykmeldingen din, og hvorfor du mener de tar feil.

Anonymous poster hash: fa377...99d

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 Hei. Det holder med 1 tråd for spørsmålet ditt. Så den andre tråden er nå stengt.

Denne meldingen skal ikke kommenteres her men i en PM.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven § 14-15 regulerer ikke beregningen av lønn, men trekk i den lønn som er beregnet. Sykepenger fra arbeidsgiver er ikke "lønn", men sykepenger, som reguleres av folketrygdloven § 8-18 flg. 

Hvis arbeidsgiver ikke betaler sykepenger skal NAV gjøre det, jf. folketrygdloven § 8-22. 

For at en arbeidstaker skal kunne si opp på dagen (dvs. frita seg selv for egen oppsigelsestid) kreves i praksis at arbeidsgiver har vesentlig misligholdt arbeidsavtalen, det vil si at det må være urimelig å forvente at arbeidstakeren skal opprettholde avtalen. 

Det er en forutsetning for å heve at avtalen faktisk er misligholdt, det vil si at arbeidsgiver tar feil når vedkommende unnlater å betale sykepenger. I tillegg må misligholdet være vesentlig. En halv måneds tilbakeholdt ytelse vil vanligvis være vesentlig. 

Arbeidsgiver vil være erstatningsansvarlig for misligholdet, dvs. forsinkelsesrenter på huslån og eventuelle inkasso-/oppsigelsesomkostninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...