Gå til innhold

Maskinen krasjer!!!


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem! Min maskin krasjer ofte helt uten forvarsel, sammenheng eller åpenbar årsak. Midt i et spill, mens jeg hører på musikk ellre surfer, bare starter den på nytt igjen. Når den har rebootet (noen ganger scanner den harddiskene på vei inn i Windows, noen ganger ikke) kommer den noen ganger feilmelding (your system has recovered from a serious error), men det er ikke alltid. Jeg kjører Windows XP PRO, og har lastet ned alle oppdateringer.

 

Uansett har dette fungert fullstendig stabilt i månedsvis før dette begynte. Nå skjer det nesten daglig. Det begynte for ikke så lenge siden, og det eneste jeg har installert av større software er drivere til Radeon 8500 (beta-drivere 6025) og software til Logitech Cordless Desktop Optical. Kan noen av disse forårsake slike krasj? Radeon driverene har funkert greit i noen uker før dette begynte å skje, men det kan jo fremdeles være de... Noen ideer noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør gjøre er å kjøre Windows strippet for programmer i en dag eller to (gjerne med en stress test) for å sjekke om det er programmer som er problemet. Du kan også avinnstallere de drivere du har innstallert etter at krasjene startet (bruk f.eks. Restore point).

Gå til (Control Panel | Administrative tools | Services | System) og sjekk listen om du finner et mønster i krasjene. Er det f.eks. en eller annen prosess som starter like før det krasjer? Hvilke feilmeldinger/events/categories har krasjene?

 

Noe du kan begynne med i alle fall :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-05 20:32, dominizer skrev:

Jeg har et problem! Min maskin krasjer ofte helt uten forvarsel, sammenheng eller åpenbar årsak. Midt i et spill, mens jeg hører på musikk ellre surfer, bare starter den på nytt igjen. Når den har rebootet (noen ganger scanner den harddiskene på vei inn i Windows, noen ganger ikke) kommer den noen ganger feilmelding (your system has recovered from a serious error), men det er ikke alltid. Jeg kjører Windows XP PRO, og har lastet ned alle oppdateringer.


Uansett har dette fungert fullstendig stabilt i månedsvis før dette begynte. Nå skjer det nesten daglig. Det begynte for ikke så lenge siden, og det eneste jeg har installert av større software er drivere til Radeon 8500 (beta-drivere 6025) og software til Logitech Cordless Desktop Optical. Kan noen av disse forårsake slike krasj? Radeon driverene har funkert greit i noen uker før dette begynte å skje, men det kan jo fremdeles være de... Noen ideer noen?



 

Jeg mistenker at Itouch softwaren til logitech kan være en synder på mitt system (xp). Noen flere som har bange anelser over denne kombinasjonen (itouch og xp)?

Lenke til kommentar

 

Jeg mistenker at Itouch softwaren til logitech kan være en synder på mitt system (xp). Noen flere som har bange anelser over denne kombinasjonen (itouch og xp)?

 

 

Jeg har også hatt problemer med iTouch softwaren både under W2K og XP. Har faktisk gått tilbake til mitt kjære KeyTronic tastatur pga alt tullet med iTouch softwaren. Har prøvd det meste (inkludert et par formateringer) for å få det til å fungere, men jeg gidder ikke mer. Software til mus har ikke forårsaket slike problemer. Hvis noen har en god forklaring på dette er det fint om dere synger ut!

Lenke til kommentar

Jeg har oppålevd det samme flere ganger. Utrolig vagt problem, som kan være vanskelig å finne ut av. Her er noen mulige løsninger;

 

Overklokket for mye. Klokk ned fsben hvis den er satt litt høyt. RAM overklokking/tweaking kan gi et slikt resultat (vært borti akkurat det tre-fie ganger...)

 

Kan også skyldes defekt Hardware.

 

En maskin hadde det samme problemet, da skyltes faktisk det at hovedkortet satt løst (!) Det var en gammel BRICK med Intel hovedkort (husker ikke hvilket mod # det hadde). Denne maskinen hadde også en tendens til å resette seg selv bare du tippet den over på kanten eller dunket i siden på den.

 

Som det er nevnt av andre, kan det også skyldes SoftWare problemer. Om du har installert med et image leverandøren la ved, ville jeg forsøkt å legge inn OSet på nytt fra en original CD, ikke en pre-konfigurasjon. De har jeg dårlig erfaring med. Skjønt, test andre løsninger først. Selvsagt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt skikkelig rengjøring på PC'en. Jeg har kjørt Norton WinDoktor, DiskDoktor og Antivirus, og fjernet alle feil. Har slettet, unnskyld, avinstallert alle programmer som ikke er i bruk. Jeg har reinstallert de som jeg vet krasjer (Ati-drivere, iTouch og KaZaA) i håp om at det blir bedre. Har også slettet masse unødvendige filer og defragmentert. Har slått av all overklokking, og fjernet programmer jeg ikke bruker daglig fra oppstarten.

 

Dette gjorde jeg igår, og det har ikke klikket siden dette, men vi får se med tiden...

Lenke til kommentar

Nå har den begynt på an igjen! Klikker og står i!!! Men jeg lurer på om det kan være PSU'en som lager tull. Hvis den er defekt, og lager små strømbrudd, ville jo hele maskinen reboote!! Jeg har installert en noisekiller i denne, og tror denne kan lage trøbbel. Noen enige/uenige? Kan PSU lage slike problemer?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-10 20:29, Oskaro skrev:

klikk: start og kjør. Skriv scanreg og trykk enter. Maskinen sjekker om det er noe galt i registeret. Dette kan rette ne del feil.



 

Finnes det none tilsvarende funksjon for win2k? Er nemlig plaget med krasjer i win2k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...