Noty Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Trenger ikke grave tanken ned. Slik gjorde jeg det. Tanken er fjernet nå. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Hehe, ser det er litt fancyschmancy tankegang ute og går her, så jeg skal ødelegge og komme med noe helt motsatt. Hvorfor ikke bare sette pc'en med radiator i nærheten av et åpent vindu (hvis du har muligheten til det såklart)? Kald luft tilgjengelig hele døgnet omtrent halve året, trenger ikke borre hull i veggen eller strekke flere meter slange. NO_TECH: GENIALT tøff tank btw. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Skrue: Jeg bøyer meg i støvet (Jeg tenkte på et åpent system med vann fra ei elv eller et tjern) Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Men selv om man har et åpent system fra en elv eller tjern, hvor man bare pumper vannet rett i gjennom systemet, skal det faktisk litt til før det fryser hvis det er god sirkulasjon. Har lekt meg litt med hageslangen ute i 15 minus. Det var jo litt morsomt det Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 hvis det er god sirkulasjon i vannet, er vannet over 0 grader. med frostvæske kan det vel bli under 0 grader? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Vel ja, men du pumper ikke mye vann fra et tjern som er bunnfrosset... Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 forsåvidt.. men vannet kunne vel bli nedkjølt i slangen på vei til huset? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 forsåvidt.. men vannet kunne vel bli nedkjølt i slangen på vei til huset? Selvfølgelig. Hjelper ikke med god sirkulasjon om det er -40'C ute. Da fryser det bare utenfra og innover mot midten av slangen. (trangere tverrsnitt, og pumpa får mer motstand helt til det blir så trangt at det stopper opp.) Da bunnfryser resten av slangen. Men med frostvæske klarer man å senke frysepunktet en del. 10% frostvæske senker vel med omentrent 10'C ? Dette er vel proposjonalt til 40% der frysepunktet stopper opp selv om man pøser på mer frostvæske.. Husker ikke helt fasediagrammet men synes å huske det er omentrent slik. Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Bare grav ned en hageslange med 50% frostveske da holder det til-50 grader celsius Står på flaska Endret 29. desember 2003 av Ducklink (nybegynner) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Jeg glemte å si en ting: Husk at frostvæske ikke bare har fordeler. Jo mer man bruker og jo lavere temperatur man har jo mer øker viskositeten. Varmakapasiteten synker også. Ergo: ved -50'C så og 50% frostvæske så kan viskositeten nærme seg lunka/småvarm sirup. Og du kan jo tenke det hvor mye sirup man klarer å pumpe gjennom en hageslange... MmmM det betyr full stopp og svidd CPU. Så ha gjerne frostvæske i, men behersk dere i mengden og hvor lave temperaturer dere vil at det skal takle. Det er en grunn til at man helst unngår frostvæske i biler på sommeren og unngår å bruke for mye på vinteren, i hvertfall ikke 100% frostvæske! Det går galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå