Gå til innhold

Oransje lys på router KUN når jeg spiller PoE

Crayonz

Anbefalte innlegg

Har en Netgear R6080 router som ellers fungerer feilfritt og har gjordt det i over ett år. Men etter at jeg installerte Path of Exile i går (Et online multiplayer spill for de som ikke vet) så skifter LED'en på router fra grønn til oransje hver gang jeg prøver å koble meg til serverne på spillet og ender opp med at jeg ikke kan koble til.

alt annet fungerer fint selv med oransje lys (alt annet enn spillet).

Har fått til å koble til serverne et par ganger uten at lyset endres, men blir disconnected etter en stund og lyset går tilbake til oransje, og da igjen kan jeg ikke logge inn igjen..

lurer på om det er noen som kjenner igjen hva dette kan komme av? Dette er tydeligvis heller ikke et kjent problem for de som spiller PoE så derfor spør jeg her.

har prøvd alt av guider for "fix" av oransje lys (reseta router til fabrikkinnstillinger, oppdatert programvare) og det har funket hver gang, Men det holder seg bare til jeg prøver å koble meg til spillet igjen og kommer tilbake til samme problem. 

Endret av Crayonz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at spillet trenger portforwarding i routeren mot IP-addressen til din maskin for at det skal kunne fungere med spillservere. En side sier innkommende TCP port 6112, 8095, 12995 og 20481. Reddit har en egen tråd som har andre detaljer. 

https://www.reddit.com/r/pathofexile/comments/4sc6h9/what_ports_does_this_game_use/

Hvis ikke dette hjelper kan du f.eks google path of exile router ports 

Endret av vidor
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 15.12.2019 den 12.13):

Kanskje du trenger en router som støtter PoE ?

Siden du nevner PoE så bør jo du vite at PoE er en L2 switch funksjon, ikke L3. Det er ikke en feature hos en router, men hos en switch så.
Det er hvertfall det jeg har lært og funnet ut.

Og ja jeg er klar over switcher kan ha L2 og L3 funksjonalitet

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (34 minutter siden):

Siden du nevner PoE så bør jo du vite at PoE er en L2 switch funksjon, ikke L3 .... blah .blah . blah ...

Dersom du ikke forsto det, så var det en spøk, trådstarter nevner hele tiden PoE, som er en vanlig forkortelse for spillet Path of Exile, men generelt innen nettverk er PoE en forkortelse for Power over Ethernet.

En router er kun et koblingspunkt, også kjent som en gateway, som gjør det mulig å sende pakker over nettet til et annet koblingspunkt.
Det fleste routere man får kjøpt i dag har en innebygget switch, altså flere porter, og mange av de har også PoE.

L2 og L3 er kun hvilket lag som brukes, PoE betyr overføring av strøm over Ethernet, og er ikke avhengig av lag.

Man får selvfølgelig kjøpt det som normalt kalles en "router", med innebygget PoE, Ubiquity har en hel rekke med slike "routere", det samme med andre merker, både med L2 og L3, som oftest kalt "multilayer".

• Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Dersom du ikke forsto det, så var det en spøk, trådstarter nevner hele tiden PoE, som er en vanlig forkortelse for spillet Path of Exile, men generelt innen nettverk er PoE en forkortelse for Power over Ethernet.

En router er kun et koblingspunkt, også kjent som en gateway, som gjør det mulig å sende pakker over nettet til et annet koblingspunkt.
Det fleste routere man får kjøpt i dag har en innebygget switch, altså flere porter, og mange av de har også PoE.

L2 og L3 er kun hvilket lag som brukes, PoE betyr overføring av strøm over Ethernet, og er ikke avhengig av lag.

Man får selvfølgelig kjøpt det som normalt kalles en "router", med innebygget PoE, Ubiquity har en hel rekke med slike "routere", det samme med andre merker, både med L2 og L3, som oftest kalt "multilayer".

Ja,jeg regna med du spøka om det, men vet aldri med forumbrukere:p. Jeg er også klar over at PoE står for Power over Ethernet.

router og switch er koblingspunkt, men hvis det er bare snakk om 1 router/WAN som regel så er det kjent som gateway. Det er også vanlig med flere routere i ett enterprise nettverk og da vil ikke som du sier at router er gateway, i meste tilfeller blir en blanding med static og dynamic routing protokoller som EIGRP,OSPF,BGP,IS-IS f.eks.

Trudde det bare gjaldt switcher som har PoE , jeg titta litt rundt omkring hos komplett og fant ikke noen routere som har PoE. Kan du linke til noen så jeg får lest,fordi jeg finner det ikke:s.

Ja,jeg er klar over det hvilke funksjoner L2 og L3 har og hva PoE betyr. Jeg skrev det for at L3 er router funksjonalitet og L2 er ikke bare for MAC adresser, men snakker da om switcher. Jeg her også klar over hva multilayer switch er.

Men syns ikke det er no vits i å lage en stor diskusjon rundt dette før en moderator dukker opp, så er best vi gir oss og lar faktisk folk hjelpe trådstarter.

Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (1 time siden):

...jeg titta litt rundt omkring hos komplett og fant ikke noen routere som har PoE. Kan du linke til noen så jeg får lest,fordi jeg finner det ikke

https://www.komplett.no/product/867933/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-edgerouter-5-port-poe#

De fleste "routere" har en innebygget switch, det er ikke noe i veien for at de også kan ha PoE på den switchen, men routeren er den delen som sender og mottar pakker over IP, og den delen har ikke noe behov for å sende strøm.

En switch, mer korrekt kalt en "MAC bridge", kobler enheter sammen, og benytter normalt MAC-adresser, altså lag 2, selv om multilayer også er vanlig.

Såkalte "routere" med PoE er helt vanlig i dag for å gi strøm til ting som kameraer, antenner og annet, og fåes kjøpt hvor som helst, blant annet fra Netgear, Ubiquiti og andre, men det er irrelevant, mitt innlegg var kun en spøk, jeg antar at de fleste tok den.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...