Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Etter mitt andre forsøk med solfilm, ble resultatet mer eller mindre vellykket. Noen få luftbobler, men for en jobb! Puh! Har hørt det er noen som bruker vann med salo når dem skal plassere filmen, går det greit? Kan en få vekk lommene med varmluftpistol, eller må en stikke hull på dem?

Noen andre tips for det å legge på solfilm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Nei nei nei!

Ta en bøtte vann, en sprut zalo er nok, pass på at vinduet er rent. Ha zalovann på en sprutflaske som du spruter på filmen før du legger den på vinduet. Så plasserer du den og tar sp en NAL folkens, jepp, en NAL. En slik som mødrene deres bruker når de vasker vindu. Bruk så den for å presse bort både luftbobler og zalovann.

Har gjort dette på mange russebiler (van'er) og etpar personbiler. No problem! For all del, ikke begynn med nål og stikke hull..

Lenke til kommentar

la oss sjå om eg har fått det med meg.

Eg tar salovatn i ei sprayflaske, og sprayer det på solfilmen(den sida inn mot vinduet??)

kor masse skal eg spraye? skal det renne? tørke av etter ei lita stund?

så sørger eg for at vinduet er reint før eg skal legge solfilmen på vinduet.

så tar eg ein mal, og påfører filmen.

skal eg begynne å midten kanskje og arbeide meg utover mot sidene?

Lenke til kommentar

Det trenger ikke å renne, men det er lettere å få det bra dersom du bruker litt for mye enn litt for lite.

Legg så på filmen, plasser den og bruk så NALEN for å presse bort vannet. Da vil filmen sitte bra etter litt tørking. Skjær også til filmen mens du tilpasser den.

Ser ut til at du har forstått det.

Lenke til kommentar

Husk å pass på at ruten er ren da.. Vask ruten(e) grundig først... Så spruter du bare på zalovann på filmen (på den siden som skal inn mot ruten seff) har ingenting å si om det renner. Bare legg filmen på, zalo vannet skal IKKE tørkes av, men tørk gjerne av ruten før du legger på filmen

Good lucC

Lenke til kommentar

:) lenge siden jeg sota ruter med film, men et tips er å bruke klar blank neglelakk der filmen slutter (etter at filmen har tørket fast self). Neglelakken beskytter filmen fra å løsne når en lukker vinduet, og kan fjernes med neglelakksfjerner ved en senere anledning.

Så..

1. Ta løs rutene hvis du ønsker best resultat og enklest påføring.

2. Vask vinduet godt, spør mora di om hjelp da hun sikkert kan dette best med pusseskinn og det hele.

3. Lag klar stykker med film i ca størrelser for hver rute (skjæres til etter påføring).

4. Lag zalovann, en dæsj zalo for en bøtte vann, og bland dette.

5. Dypp filmen i vannet og legg på ruta.

6. Dytt vekk vannet fra midten og ut mot sidene mde en bomullsklut e.l. for ikke å ripe eller skade filmen.

7. La filmen tørke.

8. Påfør et tynt lag med neglelakk forsiktig der filmen slutter slik at alt sitter fast.

9. Skru på og ut og rån!

Lenke til kommentar
:) lenge siden jeg sota ruter med film, men et tips er å bruke klar blank  neglelakk der filmen slutter (etter at filmen har tørket fast self). Neglelakken beskytter filmen fra å løsne når en lukker vinduet, og kan fjernes med neglelakksfjerner ved en senere anledning.

Så..

1. Ta løs rutene hvis du ønsker best resultat og enklest påføring.

2. Vask vinduet godt, spør mora di om hjelp da hun sikkert kan dette best med pusseskinn og det hele.

3. Lag klar stykker med film i ca størrelser for hver rute (skjæres til etter påføring).

4. Lag zalovann, en dæsj zalo for en bøtte vann, og bland dette.

5. Dypp filmen i vannet og legg på ruta.

6. Dytt vekk vannet fra midten og ut mot sidene mde en bomullsklut e.l. for ikke å ripe eller skade filmen.

7. La filmen tørke.

8. Påfør et tynt lag med neglelakk forsiktig der filmen slutter slik at alt sitter fast.

9. Skru på og ut og rån!

Tror det er en god del som ikke klarer å ta ut vinduet, inkludert meg selv, så det jeg kan anbefale er å spare en liten kant nederst på 4-5 mm som du lar skli ned under gummilisten, nederst på ruta. Så slepper du å ha kanten på solfilmen liggende over gummilisten.

Masse vann er viktig, og ikke for mye såpe. Jeg brukte et par dråper salo i sprutflasken med vann.

Får du luftbobler, har jeg hørt at en skal stikke hull nederst på luftboblen, også holde nålen der mens du klemmer ut luften. Har ikke gjort det selv ennå, alt for kaldt til at jeg gidder å gjøre noe mer med bilen.

Her er det ferdige resultatet på min bil: nissanprimera.jpg

Brukte ikke vanlig sote film, men en film som reflekterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...