MKap Skrevet 14. desember 2019 Del Skrevet 14. desember 2019 Det er jo som regel slik i dag, at ein må ha eFaktura, Avtalegiro e.l. For å unngå fakturagebyr. Men finst det noko regelverk i Noreg som tilsier at teneste- eller abonnementstilbydarar må tilby ein gebyrfri betalingsmetode for tenestene sine? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. desember 2019 Del Skrevet 17. desember 2019 Ja, der skal finnes minst 1 metode å betale, uten å betale gebyr for selve betalingen til mottakeren. Det var iallfall slik for en 15 års tid siden. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Fakturagebyr er ikke et gebyr for en betalingsmetode (begge deler inviterer til samme betalingsmetode, nemlig overføring til mottakerens konto i bank), fakturagebyret er et gebyr for utstedelse av salgsdokument/betalingskrav. Hvordan en vare eller tjeneste prises skal reguleres av avtalen mellom den næringsdrivende og kjøperen. Det kan ikke kreves gebyr for å sende faktura uten avtale. For noen virksomheter er slikt gebyr forbudt. Det gjelder primært håndverkere (håndverkertjenesteloven § 36 annet ledd). For andre virksomheter må det fremgå "klart av avtalen" at slikt gebyr kan ilegges (forbrukerkjøpsloven § 37 tredje ledd for næringsdrivende selgere av ting, herunder nettleverandører). 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Men seriøst, hvor mange er det som ikke har mobil eller epostadresse i dag? For virker ut som de fleste bortsett fra butikker velger standard faktura om man selv ikke velger efaktura eller avtalefaktura. Tror det handler kun å gjøre ting dyrest mulig for brukere, for større sansynlig for misshold med brev i postkassen. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 19. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2019 Takker for svar. Kan legga til litt info om bakgrunnen for spørsmålet. Tenestetilbydaren (kredittkortutstedar) har gebyr for faktura via post og digipost, mens avtalegiro/eFaktura er gebyrfritt. Utfordringa er at det som kjent er vanskeleg å oppretta eFaktura/avtalegiro utan å ha fått fyrste faktura allereie. Så då har har eg altså fått ei faktura som eg ikkje har «bedt» om, med gebyr påslengt i digipost(!)kassa. Nyttar så klart avtalegiro til alt så langt det er mogleg, men her er det altså vanskeleg å velja bort ei teneste eg ikkje vil ha ved fyrste fakturering. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 Det eneste jeg får i postkassen er pakker fra Ebay, så fra April 2020 så kan jeg sikkert fjerne postkassen da den ikke vil bli brukt Har ikke fått noen regninger på papir i 2019 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 Dubious skrev (4 minutter siden): Det eneste jeg får i postkassen er pakker fra Ebay, så fra April 2020 så kan jeg sikkert fjerne postkassen da den ikke vil bli brukt Har ikke fått noen regninger på papir i 2019 Postkassen min er full av hatmail - håndskrevet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 (endret) On 12/19/2019 at 3:10 PM, MKap said: ... Utfordringa er at det som kjent er vanskeleg å oppretta eFaktura/avtalegiro utan å ha fått fyrste faktura allereie.... Det er ikke vanskelig. Jeg kontakter alltid nye "leverandører" og ber om efakturareferanse og ev. avtalegiro-KID når kundeforholdet etableres, og oppretter efaktura og ev. Avtalegiro i god tid før første faktura. Dersom de likevel sender papirfaktura og/eller legger til gebyr, tar jeg kontakt med leverandøren og får dette fjernet. Endret 2. januar 2020 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå