Gå til innhold

EFTA-domstolen støtter diskriminering?

Er domstolens avgjørelse diskriminerende?  

2 stemmer

1. 1. Er domstolens avgjørelse diskriminerende?

• Ja!
      1
    • Nei!
      0
    • Hvorfor spør du meg om det, din tulling?
      1

Anbefalte innlegg

https://www.dn.no/arbeidsliv/esa-president-bente-angell-hansen/eos/nav/norge-frikjennes-for-pappaperm-diskriminering/2-1-723993

Norge diskriminerer ikke norske fedre.

Det er konklusjonen i en fersk dom fra den europeiske Efta-domstolen, ifølge en pressemelding fra domstolen. Hvis Norge hadde blitt dømt, kunne det kostet den norske stat 1,2 milliarder kroner.

Slik er fedrepermisjon avhengig av hva mor gjør

1. Far har rett til foreldrepermisjon bare dersom mor har opptjent rett til foreldrepenger. Det vil si at hun må ha vært i arbeid i seks av de ti siste månedene.

2. Far har bare rett til å ta noe av fellesdelen hvis mor går ut i arbeid eller utdannelse mens far er i permisjon.

3. Det stilles ingen slike aktivitetskrav til far når mor tar ut permisjon.

4. Rundt 6000 fedre har hvert år ikke krav på pappaperm, ifølge anslag fra det tidligere Barne- og likestillingsdepartementet.

Det omstridte ved den norske EØS-regelen er at den kun gjelder ett kjønn

Dette er helt klart diskriminering etter mitt syn. Jeg tror at domstolen bare godtar denne diskrimineringen fordi den rammer menn og ikke kvinner.

Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EFTA støtte ikkje diskriminering - dei konkluderte rett og slett at nokon har kasta feil ball inn på banen. Dvs. meine EFTA at spørsmålet faller utenfor kva dei skal dømma på i det heila tatt.

Nå er det mogleg å meina at EFTA har feilvurdert til kva grad fedrepermisjon er relatert til jobb, men det er litt å kasta borna med badevatne å hoppa til at det betyr dei støtte diskriminering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...