Gå til innhold

Equinor: Omlastingsterminal på Veidnes blir for dyrt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan ikke bygge terminal på land bare for å bygge. Det må være en mening med det.

Det er per i dag kun 2 oljefelt i Barentshavet og da er det begrenset hvor stort behov det er for omlasting.

Det er noen funn i tillegg, men få som kan kalles noe annet enn små. Unntaket er Wisting, som er estimert omtrent 20% mindre enn Johan Castberg. Wisting er forøvrig det største funnet på norsk sokkel som ikke er vedtatt utbygd. Hovedsakelig en indikasjon på at det har vært lite gode funn de siste årene.

Hva en "lokal" ordfører mener om saken kan jeg ikke se er relevant.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett eller hørt opptrinnet til denne ordføreren, men kan noen fortelle meg det er som er morsomt ved at en ordfører stiller seg negativt til uttak av lokale havressurser uten at det gir noe tilbake til samfunnet ?

Er det fordi denne ordføreren har tilhold i den nordligste landsdelen at enkelte forumdeltakere synes å fryde seg over at det ikke blir ilandføring med potensiell inntekt til lokalsamfunnet?

Jeg bare lurer. . .

• Liker 3
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (15 timer siden):

Nå har jeg ikke sett eller hørt opptrinnet til denne ordføreren, men kan noen fortelle meg det er som er morsomt ved at en ordfører stiller seg negativt til uttak av lokale havressurser uten at det gir noe tilbake til samfunnet ?

Er det fordi denne ordføreren har tilhold i den nordligste landsdelen at enkelte forumdeltakere synes å fryde seg over at det ikke blir ilandføring med potensiell inntekt til lokalsamfunnet?

Jeg bare lurer. . .

Kan ikke si jeg fryder meg, men man må jo se det ironiske i at en ordfører fra SV som er imot det meste av oljevirksomhet, og til en viss grad det meste av annen virksomhet som ikke er eid av staten plutselig ikke bryr seg om klima, naturinngrep i kystsonen eller risiko for oljeutslipp i nordområdene så lenge de kan få 50 sølvpenger arbeidsplasser for det.

For øvrig er 3 milliarder fryktelig mye penger. Hvis ordføreren vil låne bort litt arealer så kan jeg lage en økologisk appelsinplantasje der i stedet med 50 ansatte som vanner og steller med appelsintrærne. Med 3 milliarder kan jeg lønne 50 finnmarkinger med 500 000 i året hver i 120 år. Det er lenger enn denne oljeterminalen skulle vare. Og vi trenger ikke selge en eneste appelsin engang...

• Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, RJohannesen said:

For øvrig er 3 milliarder fryktelig mye penger. Hvis ordføreren vil låne bort litt arealer så kan jeg lage en økologisk appelsinplantasje der i stedet med 50 ansatte som vanner og steller med appelsintrærne. Med 3 milliarder kan jeg lønne 50 finnmarkinger med 500 000 i året hver i 120 år. Det er lenger enn denne oljeterminalen skulle vare. Og vi trenger ikke selge en eneste appelsin engang...

Vel, du er mer enn velkommen med appelsin-plantasjen din. Sørg nå endelig for å legge frem anleggets effektbehov, slik at det tvinger seg frem en oppgradering av det elektriske nettet. Da kan nettet forhåpentligvis bli sterkt nok til at man kan begynne å slenge opp vindmøller langsmed Porsangerfjorden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...