Paal Kvamme Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Bensinkjedene nøler med å bygge ladestasjoner Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 På mine langturer legger jeg nå bevisst ladestoppet til Circle K der tilbudet finnes. ALT er bedre når en lade der. Laderne, appen, prisen og resten av fasilitetene. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Kun inntjening på pølsene og kaffen man selger. De er nok glad lading tar såpass lang tid. Skrur man prisen opp ytterligere for høyere lønnsomhet er det enda færre som vil velge elbil til langkjøring. Vanskelig marked rett og slett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Vanskelig? Det er jo enkelt! Circle K viser vei! Lenke til kommentar
cbrr6 Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Er en del sidrumpa uttalelser der. Bør være ganske 2+2 at en må investere i lynladere når drivstoffsalget stuper og langdistanseelbilene er på full fart inn. 4 Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Det burde være mulig å ha en elbil på hver ende av ei pumperekke, og bruke bankkort som betalingsmiddel når terminalen likevel er der. Og tilby 150 kW, og vurder batteripakke og lastbalansering. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. desember 2019 Populært innlegg Del Skrevet 12. desember 2019 (endret) 22 minutes ago, cbrr6 said: Er en del sidrumpa uttalelser der. Bør være ganske 2+2 at en må investere i lynladere når drivstoffsalget stuper og langdistanseelbilene er på full fart inn. Tja, skjønner fint at de er litt avventende. Realiteten er at Norges befolking vil gå fra å fylle ca 36 mrd km/år med rekkevidde ved bensinstasjonene/ladestasjonene, til å fylle noe sånt som 3,6-7,2 mrd km/år ved ladestasjonene, og resten hjemme. Samtidig mer eller mindre halveres prisen man kan ta per km. Altså drivstoff-/ladeomsetningen for bensinstasjonene kan forventes å falle med i hvert fall 90-95%. De gjenstående 5-10% vil de måtte dele med veikroer, kjøpesentre, matbutikker, osv. Det vil bli konkurser, og for de som overlever har de foran seg en vanskelig omstilling. Uansett om de satser 110% på lading eller ikke. Det som blir viktig for bensinstasjonene i fremtiden blir å dreie fokuset (enda mer) bort fra drivstoff og over på boller, pølse og alt mulig annet. Lading er noe de bare må tilby for å tiltrekke seg kunder, men de kan ikke forvente å tjene veldig gode penger på det. Hovedfokus må være å tilby en så god opplevelse at folk kommer innom selv om de ikke trenger å lade. Endret 12. desember 2019 av Espen Hugaas Andersen 11 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 cbrr6 skrev (23 minutter siden): Er en del sidrumpa uttalelser der. Bør være ganske 2+2 at en må investere i lynladere når drivstoffsalget stuper og langdistanseelbilene er på full fart inn. Kanskje de venter på et opplegg som kan matche Teslas superladernettverk? Ordinære hurtigladere har for få uttak per plass, for lav effekt, en salig røre av apper, brikker, medlemskap og betalingsmodeller, det kan være svært dyrt, dessuten er de ikke integrert med bilene og de er ofte i stykker.. Jeg håper på et (inter)nasjonalt lynladenett som kan matche Tesla på alle punktene jeg har nevnt ovenfor. Gjerne en franchisemodell hvor alle kan delta som fyller kravene, både biler og ladesteder. Kanskje det krever en grad av statlig inngripen? Hva med en 'ladeavgift' på nybilsalg som går til bygging av nettet, med et statlig fond for å komme i gang? Minimum 6 plasser per lokasjon, betaling per kWh og en modell for inntektsdeling som gjør det er mulig å overleve for operatører som dekker de litt upopulære 'hullene' i ladedekningen. 5 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 36 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Samtidig mer eller mindre halveres prisen man kan ta per km. Det er ikke sikkert. Hurtiglading kan godt vise seg så dyrt å drifte at prisene graviterer oppover til langt høyere nivåer enn i dag. Vi ser jo denne trenden alt nå*. Skal ikke se bort i fra at man kan fint leve med 10-20kr/kWh for privileget å få ladet raskt. Hurtiglading er jo uansett for de fleste en unntaksforeteelse. Om du ender med en hurtigladeregning på 1-2000kr for en lang tur så tåler de fleste det siden den daglige bruken koster langt mindre. (Synd for de som kjører langt ofte, men det er ikke noe ladeoperatørene nødvendigvisk kan ta støyten for, rabattordninger vil nok forekomme) Om alle taper penger på å tilby lading vil det etterhvert drive prisene oppover til vedlikeholdbare nivåer. Man kan sikkert gjemme kostnaden ved å bake den inn i abonnementer eller engangsbetalinger, men prisen må betales uansett. Spørsmålet er hva de vedlikeholdbare nivåene vil være. Prising er gjerne gitt av hva markedet vil bære. Vi vet noe om hva markedet vil bære når deg gjelder bilisme og mobilitet, og det er grunn til å tro at kostnadene vil gravitere til samme nivå for samme tjeneste uansett underliggende teknologi. I.e. kostnader for dagens konvensjonelle biler vil sannsynligvis bli relaterbar til kostnader for biler med alternativ fremdrift. Dette fordi vi alt er villig til å betale. Man kan naturligvis håpe på intensivert konkurranse, men som vi ser det er en hel del veldig vesentlige kostnader som ikke nødvendigvis forsvinner, så effektivitet fra konkurranse kan fortsatt ha et høyt prisgulv. Det er heller ikke noen grunn til å tro at elbilisme over tid ikke også blir gjenstand for fiskale avgifter, om prisingen gir rom for det, så ikke fest for mye lit til at bensinavgiftene blir utslagsgivende. *) https://finansavisen.no/nyheter/motor/2018/06/hurtiglading-av-elbiler-dyrere-enn-aa-fylle-diesel 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Jeg tror bensinstasjoner har fantastiske tider i vente. Det er bare å tømme skoffene for å gjøre plass til pengene. Jeg bruker Max 3min hver tiende dag for å tanke. Går aldri inn på stasjonen. Tenk på hvordan det blir når bilene blir stående i 20 til 30 minutter. I tillegg til mat og drikke vil mange ønske seg underholdning i denne ventetiden. Eller aktiviteter. Akkurat passelig for en 15 min aerobic tørn med påfølgende dusj og sauna? Her er mulighetene mange for dem som vil gi el bilister litt aktiviteter og underholdning på reisen. 4 Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Forsåvidt et interessant resonnement. Men de aller fleste el-bil-eiere lader i all hovedsak hjemme. Det kan gå flere måneder mellom hver gang jeg bruker en hurtiglader. Etterhvert som alle skal ha elbil, også de som ikke kan lade hjemme, vil dette endre seg noe. Men det vil nok uansett tvinge seg frem et tilbud for langsommere og billigere lading til hverdagslading. Tilgang til noen få kW en del timer i døgnet holder for de aller fleste mesteparten av tiden. 2 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 Synes det er trist at effekt tariff ødelegger for utbygging av hurtigladere. Istedenfor å sette pris på alle de nye kundene er altså NVE ut med alle piggene og gjør alt for å disse elbiler enten de lader hjemme eller ved Circle K 6 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 Trist at denne effekttariffen skal ødelegge såpass mye - burde være mulig å gjøre noe med dette. Det beste er om regjeringen / NVE reduserer effekttariffen ved hurtiglading. Staten kunne for eksempel betalt et mellomlegg til nettselskapet. Det er rart at de sponser elbiler på mange måter, men så har de en kjip effekttariff som ødelegger veldig mye av det de prøver å få til. Evt. må aktørene tilpasse seg og enten utstyre laderne med batteribanker eller satse på Tesla-modellen dvs. bygge mange ladere på få lokasjoner. Prisen PER kW synker betraktelig når man øker antall maks kW. https://www.aenett.no/kundeforhold/kundebetingelser/kundebetingelser-bedriftskunde/effektmaling/ 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 kmlund skrev (8 timer siden): Men de aller fleste el-bil-eiere lader i all hovedsak hjemme. Det kan gå flere måneder mellom hver gang jeg bruker en hurtiglader. For dem som har muligheten er hjemmelading fantastisk. Billig, praktisk og tilgjengelig. Hurtiglading derimot er såpass kjipe greier at jeg er overrasket over at noen i det hele tatt gidder. Med mindre du kjører Tesla og har tilgang til superladenettverket. Da er hurtiglading 'helt greit'. Tesla viser hvor lista bør ligge for de andre og det er ingenting av det Tesla gjør som ikke kan kopieres men jeg tror nok at staten bør komme på banen med 'starthjelp' skal vi få et velfungerende alternativ til Tesla. 2 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 Kahuna skrev (2 minutter siden): For dem som har muligheten er hjemmelading fantastisk. Billig, praktisk og tilgjengelig. Hurtiglading derimot er såpass kjipe greier at jeg er overrasket over at noen i det hele tatt gidder. Med mindre du kjører Tesla og har tilgang til superladenettverket. Da er hurtiglading 'helt greit'. Tesla viser hvor lista bør ligge for de andre og det er ingenting av det Tesla gjør som ikke kan kopieres men jeg tror nok at staten bør komme på banen med 'starthjelp' skal vi få et velfungerende alternativ til Tesla. Råder alle som spør meg om elbil å droppe det om de ikke kan lade hjemme. Erfaring min med hurtigladere de siste 6 årene har nesten utelukkende vært dårlig. Det verste tilfellet var jeg nødt til å vente nesten 3 timer før jeg fikk ladet. Påsketur... Det var gøy med barn i bilen på vei hjem. En tur som normalt tar 2,5 tok nesten 6 timer.... Heldigvis var laderen ved siden plantasjen så der fikk jo slått ihjel litt tid... Jippi Så etter at jeg fikk elbil har jeg nærmest aldri vært hos en BENSINSstasjon 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 JØI skrev (14 timer siden): Vanskelig? Det er jo enkelt! Circle K viser vei! Det er ikke god butikk i å tilby lading alene. Det de tjener penger på er salg av pølser, boller, brus, kaffe osv. Og da er det også en risiko. Skrur man ladeprisene opp for å gjøre ladingen alene virkelig lønnsomt, så blir en enda dårligere løsning sammenlignet med hydrogen pga høye priser kombinert med lang ladetid. Prisene på hydrogen vet vi vil falle dramatisk. Så slik det er i dag er det veldig usikkert og vanskelig marked. Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 Jeg har mer tro på kjøpesentre som tilbydere av hurtiglading, enn bensinstasjoner. Dersom man skal tilbringe 15-30 minutter et sted, vil man da velge et sted som tilbyr boller og pølser, eller et sted som tilbyr, boller og pølser og mulighet for å handle matvarer, gå til frisøren, spise skikkelig middag, kjøpe klær med mer? Siden mange kunder vil tilbringe mer enn 15-30 minutter på et kjøpesenter, vil man også bedre kunne utnytte mulighetene lastfordeling gir. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 Sondre2 skrev (Akkurat nå): Jeg har mer tro på kjøpesentre som tilbydere av hurtiglading, enn bensinstasjoner. Dersom man skal tilbringe 15-30 minutter et sted, vil man da velge et sted som tilbyr boller og pølser, eller et sted som tilbyr, boller og pølser og mulighet for å handle matvarer, gå til frisøren, spise skikkelig middag, kjøpe klær med mer? Siden mange kunder vil tilbringe mer enn 15-30 minutter på et kjøpesenter, vil man også bedre kunne utnytte mulighetene lastfordeling gir. Men man har da kun muligheten til å gå inn og benytte seg av kjøpesenteret i åpningstiden... Man er gjerne på langtur både på kveldstid, søndager og helligdager. Sånn sett bedre med kombinerte lade- / bensinstasjoner som er døgnåpne. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 12 hours ago, kmlund said: Forsåvidt et interessant resonnement. Men de aller fleste el-bil-eiere lader i all hovedsak hjemme. Det kan gå flere måneder mellom hver gang jeg bruker en hurtiglader. Det tror jeg er realiteten for de fleste som bruker elbil. Dette er da naturligvis med på å gjøre hurtigladere dyre. Å bygge en kapasitet som bare unntaksvis benyttes er vanskelig å få til å gå rundt. 7 hours ago, N8591NB4 said: Synes det er trist at effekt tariff ødelegger for utbygging av hurtigladere. Istedenfor å sette pris på alle de nye kundene er altså NVE ut med alle piggene og gjør alt for å disse elbiler enten de lader hjemme eller ved Circle K Det koster å bygge ut og vedlikeholde distribusjon av høy effekt. Hvis brukerne (Altså hurtigladeoperatørene) ikke skal betale for dette betyr det bare at noen andre må betale. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 Trestein skrev (13 timer siden): Jeg tror bensinstasjoner har fantastiske tider i vente. Det er bare å tømme skoffene for å gjøre plass til pengene. Jeg bruker Max 3min hver tiende dag for å tanke. Går aldri inn på stasjonen. Jeg har Leaf(som ikke akkurat har lang rekkevidde) og jeg har hurtigladet 3 ganger på et og et halvt år. Ser ikke særlig lyst ut spør du meg. Espen Hugaas Andersen skrev (15 timer siden): Tja, skjønner fint at de er litt avventende. Realiteten er at Norges befolking vil gå fra å fylle ca 36 mrd km/år med rekkevidde ved bensinstasjonene/ladestasjonene, til å fylle noe sånt som 3,6-7,2 mrd km/år ved ladestasjonene, og resten hjemme. Samtidig mer eller mindre halveres prisen man kan ta per km. Men hva har egentlig bensinstasjonene tjent på drivstoffsalg i seg selv? Jeg har ikke noe tall, men det har på folkemunne her alltid vært uttrykt at bensinstasjonene tjener penger på pølser, brus og bilvask, ikke drivstoff. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå