Gjest 9cc2c...924 Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Kommunesammenslåing. Jobber som renovatør, og kommunen her har akkurat blitt tatt over av en annen. Da mye bedre nye regler for renovasjon for oss. Feks må være minst 3 hus på en vei påbud, ellers må dunkebe settes ved hovedveien. Så står det kommunen ikke er pliktig til å hente avfall feks hvis ikke forskriften følges. Spørsmålet er om beboere har noe klagefrist eller slikt for endring av disse reglene, de har nå vært tatt opp av en annen kommune i flere måneder, men ingen endring i renovasjonen. Anonymous poster hash: 9cc2c...924 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Renovasjonsregler fastsettes som forskrift og det er ikke klagerett på dette, jf. fvl. §§ 3, 28 og 40. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember 2019 Del Skrevet 12. desember 2019 Kommunal innsamling av avfall reguleres av forurensningsloven § 30, som etablerer at kommunen skal sørge for innsamling av husholdningsavfall. Kommunen kan gi forskrifter som er nødvendige for å få til hensiktsmessig og hygienisk oppbevaring, innsamling, og transport av slikt avfall. Det gis gjerne en kommunal forskrift om husholdningsavfall. Man har ingen individuell klagerett på en forskrift, men man kan klage til Fylkesmannen og Sivilombudsmannen hvis man mener forskriften ikke er lovlig. Alternativt må man arbeide politisk gjennom lokalforeninger, velforeninger mv. for å få kommunen til å endre forskriften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå