Ellen Viseth Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 Norsk industri: Kabel til Skottland kan påføre industrien én milliard i høyere strømregning [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 (endret) "Hvis det kommer inn mer fornybar kraft i det norske kraftsystemet, for eksempel bygges det mye vind i Sverige." Enten det eller at vi tar affære selv og utnytter energiressursene i Norsk Økonomisk Sone. Med andre ord en annen politikk enn dagens, og det er det jeg håper på. Kanskje MDG får så stor oppslutning i 2021 at de starter realiseringen av de 100 TWh fra havet. Mer energi betyr lavere priser, men det er vanskelig å bevise hvor mye de 26 TWh el-sertifikatene har tilført Nord Pool betyr for prisen. Statkraft burde bruke pengene de tjener på å øke verdien på "Arvesølvet", men det er en helt annen politikk enn den som føres av dagens Høyreregjering. En kabel til Skottland betyr at vi har flere alternativer for å selge strømmen til høystbydende, så jeg har tro på flere utenlandskabler. Landet må ha inntekter, og vi kan tjene mye penger på å være Nord Europas batteri. Endret 11. desember 2019 av aanundo Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 Hva gjør at nettleien øker? Jeg regner med at dette ikke kun er for å betale for kabelen, ettersom det må ligge i kostnadene som tas av eksportør. Og som de da igjen tar inn igjennom pris fra kunden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå