Gå til innhold

Vil lage hydrogentrasé mellom Bergen og Oslo


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Veldig bra! Om noen år, så er hydrogen som drivstoff billigere enn lading på hurtigladestasjoner og man kan både kjøre billig og langt uten å bli tvunget til å stå å lade i lengre tid. I tillegg er det miljøvennlig og renser luften i motsetning til elbiler og man utnytter overskuddsenergi. 

Men det vil gå en del år før det finnes et bruktbart tilbud av flere hydrogenbiler. Nexo og den kommende nye Mirai er snaut utvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, gamlefar said:

Veldig bra! Om noen år, så er hydrogen som drivstoff billigere enn lading på hurtigladestasjoner og man kan både kjøre billig og langt uten å bli tvunget til å stå å lade i lengre tid. I tillegg er det miljøvennlig og renser luften i motsetning til elbiler og man utnytter overskuddsenergi. 

Men det vil gå en del år før det finnes et bruktbart tilbud av flere hydrogenbiler. Nexo og den kommende nye Mirai er snaut utvalg.

Men hva mener du egentlig er fordelen med en hydrogenpersonbil på lang sikt? Rekkevidden kommer neppe til å øke noe særlig frem i tid, mens elbiler allerede nå har rekkevidde som er sammenlignbart med, og i noen tilfeller bedre enn, hydrogenbiler. Og elbilers rekkevidde kommer bare til å bli bedre ettersom utviklinga gir oss bedre batterier. 

Dessuten har elbilen fordelen med at den kan lades "overalt" allerede i dag, den kan med relativt enkle modifikasjoner lades i din egen garasje, eller på hytta for en ganske billig penge (og enkelt og greit bare ved at du plugger inn kontakten om kvelden og tar den ut igjen om morgenen). 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (7 minutter siden):

Men hva mener du egentlig er fordelen med en hydrogenpersonbil på lang sikt? Rekkevidden kommer neppe til å øke noe særlig frem i tid, mens elbiler allerede nå har rekkevidde som er sammenlignbart med, og i noen tilfeller bedre enn, hydrogenbiler. Og elbilers rekkevidde kommer bare til å bli bedre ettersom utviklinga gir oss bedre batterier. 

Dessuten har elbilen fordelen med at den kan lades "overalt" allerede i dag, den kan med relativt enkle modifikasjoner lades i din egen garasje, eller på hytta for en ganske billig penge (og enkelt og greit bare ved at du plugger inn kontakten om kvelden og tar den ut igjen om morgenen). 

Prisen på hydrogen som drivstoff vil med all sannsynlighet bli rimeligere enn hurtiglading. Man regner med et prisfall på minst 80% på litt sikt. Brenselceller+tanker blir også mye rimeligere å produsere enn dagens batterier med stort volum.

Rekkevidden på hydrogenbiler vil bli bedre jo. Det blir stadig mer effektivt og man kan fortsatte utnytte plassen til tanker mye bedre. En kommende Grove Auto SUV har forøvrig rekkevidde på nærmere 150 mil og tapet på vinteren er mye lavere enn elbiler. Men uansett så er jo den store fordelen at du fyller opp tanken på bare minutter. En mye bedre løsning enn lang lading for de som kjører langt og evt. ikke kan lade hjemme.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (28 minutter siden):

Men hva mener du egentlig er fordelen med en hydrogenpersonbil på lang sikt? Rekkevidden kommer neppe til å øke noe særlig frem i tid, mens elbiler allerede nå har rekkevidde som er sammenlignbart med, og i noen tilfeller bedre enn, hydrogenbiler. Og elbilers rekkevidde kommer bare til å bli bedre ettersom utviklinga gir oss bedre batterier. 

Dessuten har elbilen fordelen med at den kan lades "overalt" allerede i dag, den kan med relativt enkle modifikasjoner lades i din egen garasje, eller på hytta for en ganske billig penge (og enkelt og greit bare ved at du plugger inn kontakten om kvelden og tar den ut igjen om morgenen). 

Selvfølgelig har brenselceller store steg å ta. Ta en kikk på RC-droner og se rekordene som hele tiden blir tatt, av små forbedringer. Samt vil små forbedringer utgjøre mer her kontra i batterier:

1575400889-Screenshot_173.png

Samt ei god sammenligning til hvorfor vi trenger å fylle et behov som batteri-elektriske produkter ikke klarer å fylle med det første.

Om batterier blir xxx% bedre, og klarer å gi oss 1kWh per kilo batteri, så vil fremdeles hydrogen gi deg 33,3kWh per kilo hydrogen. Det skal altså endel til før det lønner seg å kvitte seg med hydrogen og hydrogentanker med batterier om formålet er å få mer rekkevidde. 

Se på Nikola TRE som et eksempel. 

Nikola TRE BEV har 400 km rekkevidde med 720 kWh batteripakke. 

Nikola TRE FCEV har 800 km rekkevidde med 125 kWh batteripakke, og 60 kilo hydrogen. 

Nikola har også annonsert at de har nye batterier på gang, som er 40-50% bedre enn dagens generasjon lithium-ion batterier, men selv med dette enorme spranget, så vil de fremdeles utnytte hydrogen. 

60 kilo hydrogen ved 65% effektivitet gir deg ~1,300 kWh med energi. 1,300 + 125 kWh batteripakke gir hydrogen produktet dobbelt så mye energi og kan dermed gå dobbelt så langt- ergo 800 km vs 400 km. 

Siden brenselcellen er 65% effektiv, så har man mye varme å bruke ved vinterstid. Man slipper å bruke like mye energi fra batteriene for å varme kupé og eventuelt last med hydrogen-produktet. Så der man kan forvente at BEV lastebilene går under 300 km på vinterstid, så går hydrogenlastebilene fremdeles langt over dobbelt så langt. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (17 minutter siden):

Prisen på hydrogen som drivstoff vil med all sannsynlighet bli rimeligere enn hurtiglading. Man regner med et prisfall på minst 80% på litt sikt.

Særlig! En enslig ulv i en senterpartikommune har bedre odds for å dø av alderdom enn at det skal slå til! :D

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Særlig! En enslig ulv i en senterpartikommune har bedre odds for å dø av alderdom enn at det skal slå til! :D

Hvorfor ikke bare lese rapportene som har blitt linket inn her på forumet tidligere? Eller gjør et lite google søk? Selvfølgelig vil hydrogenprisen gå ned. Det er jo direkte linket med fornybar kraftproduksjon og reduksjonen i prisen der.

Samtidig har ikke elektrolysører sett denne prisreduksjonen ennå, siden de bygges for hånd. Så kjapt dette puttes i en "assembly-linje" og masseproduseres, så er det åpenbart at prisen faller.  

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Er det da noen grunn til at ikke hurtiglading også skal bli billigere?

Strømprisene vil grunnet fornybar-kraft og linken til EU bli dyrere når folk flest som regel trenger å hurtiglade, altså når strømforbruket er størst, mens hydrogen-produksjonen følger kun ei vektet gjennomsnitt gjennom døgnet og over tid. Du kan med hydrogenproduksjonen øke produksjonen når folk flest ikke bruker strømmen, og lagre den - og dermed få prisene ned. 

Det er mange rapporter som tar for seg dette, så jeg anbefaler igjen at du gjør et lite søk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.woodmac.com/news/editorial/the-future-for-green-hydrogen/

Ei av flere undersøkelser som kommer frem til samme konklusjon. Det skal ikke så fryktelig mye til, før hydrogen er billigere enn diesel. Prisen vil falle etter det også.  Uansett er det jo prisen mot diesel som er viktig. Batterier vil ikke klare å konkurrere mot diesel-produktene, så vi trenger kombinasjonen av batterier og hydrogen for å kunne direkte utkonkurrere ICE i alle segmenter. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Strømprisene vil grunnet fornybar-kraft og linken til EU bli dyrere når folk flest som regel trenger å hurtiglade, altså når strømforbruket er størst, mens hydrogen-produksjonen følger kun ei vektet gjennomsnitt gjennom døgnet og over tid. Du kan med hydrogenproduksjonen øke produksjonen når folk flest ikke bruker strømmen, og lagre den - og dermed få prisene ned. 

Det er mange rapporter som tar for seg dette, så jeg anbefaler igjen at du gjør et lite søk. 

Har du skrevet disse rapportene selv? Hydrogen trenger *3* ganger så mye energi som elbil og effekt er billig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Er du full, eller liker du bare å trolle? 

Det er du som troller her. Så snart hydrogen nevnes er du på pletten for å fylle tråden med nær sagt uendelige poster fylt av ubegrunnet optimisme. Problemet met hydrogen er fortsatt at det er ineffektivt og eksplosivt, Det klarer du ikke prate deg bort fra.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (2 minutter siden):

Pr dags dato har priser på hurtiglading økt. Og er du så "dum" at du lader til 100% på enkelte biler, så kommer prisen opp i 20 kr pr mil:
https://www.nettavisen.no/livsstil/prissjokk-pa-ladestasjonen-kostet-20-kroner-per-mil-pa-det-verste/3423892402.html

Skal man dekke veldig mange biler, så blir selv bygging av hurtigladere dyrere enn hydrogenstasjoner.

Jeg har gjort regnestykket tidligere i tråden. 1,5mrd kroner for fullt utbygd hurtigladetilbud for 2,5 millioner biler, før eventuelle storskalafordeler. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (17 minutter siden):

Det er du som troller her. Så snart hydrogen nevnes er du på pletten for å fylle tråden med nær sagt uendelige poster fylt av ubegrunnet optimisme. Problemet met hydrogen er fortsatt at det er ineffektivt og eksplosivt, Det klarer du ikke prate deg bort fra.

Du kommer med en påstand. Jeg svarer til påstanden med forklaringer og linker. Du ignorerer det, og kommer med noe totalt annet og en kommentar du har fått svar på flere ganger tidligere.. 

Det er åpenbart hvem som troller her. 

Det er absolutt ingen seriøse aktører som tenker at 3x energien er et problem. Enten følger fornybare prosjekter selve behovet til hydrogenet slik at solceller og vindpark blir finansiert gjennom prosjektet, eller så designer man prosjektet slik at varmen kan brukes til noe. Dette er et håpløst dårlig argument. Men det er tydeligvis det eneste du har igjen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler er etablert og de facto standard, og infrastrukturen er mer eller mindre på plass, og nå vil man bygge ut en parallell infrastuktur? Dette virker som et krampetrekk. Hydrogen tapte, som Betamax gjorde i sin tid. Om man har så mye hydrogen man vil bli kvitt, får man lage elektrisitet til strømnettet av den.

Endret av likferd
  • Liker 6
Lenke til kommentar
likferd skrev (Akkurat nå):

Elbiler er etablert og de facto standard, og infrastrukturen er mer eller mindre på plass, og nå vil man bygge ut en parallell infrastuktur? Dette virker som et krampetrekk. Hydrogen tapte, som Betamax gjorde i sin tid.

Hvor mange elektriske busser og lastebiler er det som kjører mellom Bergen og Oslo igjen? 

Lenke til kommentar
likferd skrev (5 minutter siden):

Ta toget.

Jepp, ta toget eller ta flyet. Det finnes ingen andre alternativer. Så får en spørre seg hvorfor det ikke går noen batteri-elektriske busser eller lastebiler på denne ruten. 

Det hadde jo vært kjekt å kunne sendt gods dit også på en CO2 nøytral måte på veiene. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...