Redaksjonen. Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 Ambulansefly på bakken: Har klart å gjenskape feilen som oppstår under innflyging Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Det er vel ikke det første tomotors propellflyet som har problemer med mekanismen som kontrollerer bladenes vinkling. Det har jo vært flere godt dokumenterte ulykker med kommersielle propellfly hvor den ene propellen plutselig prøvde å ta flyet bakover, inkludert tv dramatisering. Men da varte det ikke bare "noen sekunder" men tok flyet inn i en bank og stall. Lenke til kommentar
Bjørn André Johansen Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Her er et spor som også bør utelukkes. Nå har jeg ikke noe erfaring med aktuelle flytype men jeg var med på feilsøking av et lignende symptom med "rudder kick" på en annen flytype som oppsto i situasjoner med økt vibrasjon i flyet. Den gangen var problemet bonding av rack som yaw damping computer/unit var montert i. Enheten mistet rett og slett referanse potensial som resulterte i korte "spark" fra rudder. Under innflyging så er det normalt å øke hydraulisk trykk til "yaw damping" for å få kraftigere utslag ved lavere flyvehastigheter, noe som kan gjøre at problemet kun "merkes" i aktuelle situasjon. Som nevnt har jeg ingen erfaring med aktuelle flytype men "you never know.... you know". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå