Gå til innhold

Ambulansefly på bakken: Har klart å gjenskape feilen som oppstår under innflyging


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke det første tomotors propellflyet som har problemer med mekanismen som kontrollerer bladenes vinkling. Det har jo vært flere godt dokumenterte ulykker med kommersielle propellfly hvor den ene propellen plutselig prøvde å ta flyet bakover, inkludert tv dramatisering. Men da varte det ikke bare "noen sekunder" men tok flyet inn i en bank og stall.

Lenke til kommentar

Her er et spor som også bør utelukkes. Nå har jeg ikke noe erfaring med aktuelle flytype men jeg var med på feilsøking av et lignende symptom med "rudder kick" på en annen flytype som oppsto i situasjoner med økt vibrasjon i flyet. Den gangen var problemet bonding av rack som yaw damping computer/unit var montert i. Enheten mistet rett og slett referanse potensial som resulterte i korte "spark" fra rudder. Under innflyging så er det normalt å øke hydraulisk trykk til "yaw damping" for å få kraftigere utslag ved lavere flyvehastigheter, noe som kan gjøre at problemet kun "merkes" i aktuelle situasjon.

Som nevnt har jeg ingen erfaring med aktuelle flytype men "you never know.... you know".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...