Gå til innhold

Riksrevisjonens jagerflykritikk holdes hemmelig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nåh.. Var det regjeringen som fikk kritikk, eller var det flyene som fikk kritikk?

"Riksrevisjonens jagerflykritikk holdes hemmelig" vs "Riksrevisjonen leverte i mai i år en rapport om de nye kampflyene der regjeringen, ifølge Klassekampen , får kritikk.", er to settninger med forskjellig innhold. En pressesering hadde vert på sin plass.

Sikkert mye med politikeres håndtering av slike kompliserte prosesser som kan være kritikkverdig, en annen ting er om riksrevisjonen har gjort tekniske vurderinger på flyets evner som fortjener kritikk (hvor når de skulle ha fått den kompetansen som kreves for å gjøre en slik vurdering.). Men denne artikkelen forteller ikke klart nok hvor kritikken rettes.

En annen ting er at klassekampens agenda er såpass farget at jeg kan ikke ta hva som skrives der serlig seriøst. Sikkert mange dyktige skribenter, men har du en agenda så har du også allerede bestemt deg for vinklingen av en sak og om enn det ikke er fake news så er det iallefall "Twisted news" !

Endret av EremittPåTur
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på at et av de to første flyene som ankom Norge, hadde sprekker i cockpit-glasset (Tålte simpelthen ikke turen fra usa til Norge) - og tatt i betrakning at de forøvrig landet med 180 offentlig kjente feil (og 800 "uoffisielle" feil)...Så kan vi trygt kalle F35 for flyene`s Tesla: De er så fulle av feil og det tar såpass lang tid å reparere, at Riksrevisjonen må nødvendigvis ha kallt handelen for; å ha kjøpt katta i sekken!!!

Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (13 timer siden):

Nåh.. Var det regjeringen som fikk kritikk, eller var det flyene som fikk kritikk?

"Riksrevisjonens jagerflykritikk holdes hemmelig" vs "Riksrevisjonen leverte i mai i år en rapport om de nye kampflyene der regjeringen, ifølge Klassekampen , får kritikk.", er to settninger med forskjellig innhold. En pressesering hadde vert på sin plass.

Sikkert mye med politikeres håndtering av slike kompliserte prosesser som kan være kritikkverdig, en annen ting er om riksrevisjonen har gjort tekniske vurderinger på flyets evner som fortjener kritikk (hvor når de skulle ha fått den kompetansen som kreves for å gjøre en slik vurdering.). Men denne artikkelen forteller ikke klart nok hvor kritikken rettes.

En annen ting er at klassekampens agenda er såpass farget at jeg kan ikke ta hva som skrives der serlig seriøst. Sikkert mange dyktige skribenter, men har du en agenda så har du også allerede bestemt deg for vinklingen av en sak og om enn det ikke er fake news så er det iallefall "Twisted news" !

Fra den amerikanske debatten er det en kjensgjerning at F-35 sliter med logistikksystem, reservedeler og dermed tilgjengelighet på flyene, og det påvirker nok den norske flåten også. At Riksrevisjonen er med i bildet sier jo sitt om viktigheten av dette. Men de siste rapportene fra USA er at ting har bedret seg den siste tiden.

https://www.airforcemag.com/F-35-Mission-Capable-Rates-Up-for-All-Variants-Lord-Tells-HASC/

• Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, bbolsoy said:

At Riksrevisjonen er med i bildet sier jo sitt om viktigheten av dette

Riskrevisjonen er alltid med i bildet, de ligger i bakgrunnen og skal holde øye med alle statlige beslutninger av ymse slag. De vil med andre ord være en del av prosessen enten det har skjedd noe kritikkverdig eller ikke. 

Eller for å bruke deres egne ord..

Riksrevisjonen er Stortingets største og eldste kontrollorgan. Gjennom revisjon av regnskap og undersøkelser sjekker vi hvordan regjeringen og statsforvaltningen gjør jobben sin.

Er jobben ok, hører ikke du noe, er det noe de vil poengtere så får du det servert på sølvfat av media...

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (11 timer siden):

Hva mener du med "eller ikke", det var jo akkurat det jeg sa som du nå viste til jo.

Riksrevisjonen fant ublu ting, og serverte det på sølvfat i media.

Tror egentlig vi er enige..

Da jeg missforstod jeg beklageligvis. Poenget mitt var at mediene ikke rosemaler men gjengir Riksrevisjonens kritikk. I dette tilfellet en svært berettiget kritikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...