morfin Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Det kosta 290,- hos brilleland. Måtte lese noen bokstaver mens jeg hadde en maskin foran ansiktet. tok ca. 30 min. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hadde -1.0 på begge øynene for et par-tre år siden, og valgte linser. Det som for min del er plagsomt med linser er at de fort blir tørre når man sitter forran skjermen. Det er ikke akkurat behagelig, noe som er mye verre er å vokne opp etter å ha sovet med linser. :o Det er mye billigere å kjøpe linser over nettet, men da bør man bestille det optikkeren har funnet ut at du trenger. Det er en dårlig ide å legge på litt ekstra styrke bare for å ha noe å gå på. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Blås i kontaktlinser.... Kjøp noe Elton John greier :-) Alt annet er jåleri :-) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) linser = ****** forran dataskjermen, øya tørker ut no så innihelvete fordi man ikke blunker like mye som vanlig, iallefall mnd. linser, veit ikke hvordan det er med dagslinser... jeg har -2.75/-3 elns pga utrolig skjeve hornhinner, bruker bare briller...har lissom ikke klart å vende meg til linser (har prøvd) når det er sagt, så har jeg en kompis som bruker dagslinser, og brukte dem 7dager i strekk ofte under tjeneste i "krigen" oppe i nord, sov med dem, osv...så det går ann å leve med dem Endret 28. desember 2003 av MrLee Lenke til kommentar
Nidhogg Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 jepp...jeg bruker briller satt meg på dem en gang så de er litt skeive, men de funker Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Tror det er på tide jeg også tar meg en tur til en optikker... Men jeg burde vel heller klage til de som styrer med TV-sendingene. For når jeg flytter med rundt 3 meter eller mer fra tv'n (28") så gjør de noe med teksten slik at den blir uklar Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Var med søstra mi på Nordbyen, steen & strøm i Larvik, i dag. Hun skulle ta en synstest. Fant ut at jeg også burde ta en pga. litt problemer med å lese på tavla osv. Drev å leste masse bokstaver og rød og grønn farge osv. Fant til slutt ut at jeg var nærsynt. høyre: -0,75 -0,5 25 grader ( skjev hornhinne) venstre: -0,75 Fikk prøve at par briller med min styrke og da så jeg sykt bra. Så er spørsmålet; Burde jeg skaffe briller? Kult? Stygt? Praktisk? Eller Linser? Mye styr? Noen andre som bruker briller/linser? jeg har dagslinser. funker fett, greier til og med å ta ut når jeg er drita (nå). Dagsliner er letteste, men månedslinser er billigest, og egenlig best i lengden. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Jeg bruker dagslinser, og trives igrunn med det. Litt styr blir det jo. De må av om kvelden, på om morran, og det hender de faller ut når man stirrer lenge på en skjerm fordi man blir tørr i øynene av for lite blunking eller noe. Jeg pleier å måle hvor bra et spill er i antall ganger linsene faller ut under spillinga ..neida, de holder seg stort sett på plass. Jeg har briller også, men trives best med linser da hele synsfeltet blir klart når man har de på. Briller har som kjent en ramme, og hvis man f.eks ser rett opp i lufta uten å bøye hodet bakover, ser man ikke gjennom brilleglassene, og ser dermed uklart. Nå er det jo mulig å få briller med sinnsykt store brilleglass, men da må man nok se langt etter å få gratinert loffen så lenge de sitter på nesa. Mitt tips er å teste begge deler over en liten periode (de fleste optiker-forretninger lar deg teste varene før du kjøper) for å finne ut hva du liker best. Mange velger en kombinert brille/linse-løsning der de bruker briller til vanlig og har noen linser til festlige anledninger. Passer selv på å ha noen linsefrie dager, da det ikke er veldig bra for øynene å alltid være dekket til. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Jeg slet mye med hodepine for et par år siden (egentlig ganske raskt etter at jeg begynte å jobbe mye foran skjermen). Tok en synstest og fikk "terminal-briller", altså jeg er en smule langsynt og trenger briller når jeg jobber foran en skjerm. Det rare er at jeg trenger bare brillene når jeg jobber på en CRT skjerm, eller en laptop med stor oppløsning (1280 ->). På min 15' LCD skjerm hjemme er det ubehagelig å bruke briller, så her tar jeg dem av... rettere sagt, de ligger igjen på jobben Lenke til kommentar
wichtom Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 nei fant ingen briller som passa til mine store blå Lenke til kommentar
morfin Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Fyren på brilleland sa at jeg bare trengte briller når jeg kjørte bil, så på tv osv. Vil det da være best med briller? Linser høres jo digg ut hvis man ikke merker noe til dem, men briller kan man jo bare slenge på når man trenger dem. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 linser = ****** forran dataskjermen, øya tørker ut no så innihelvete fordi man ikke blunker like mye som vanlig, iallefall mnd. linser, veit ikke hvordan det er med dagslinser... jeg har -2.75/-3 elns pga utrolig skjeve hornhinner, bruker bare briller...har lissom ikke klart å vende meg til linser (har prøvd) når det er sagt, så har jeg en kompis som bruker dagslinser, og brukte dem 7dager i strekk ofte under tjeneste i "krigen" oppe i nord, sov med dem, osv...så det går ann å leve med dem Dagslinser har porer som slipper igjennom luft, disse blir tette etter en dag og derfor heter de dagslinser. Når linsene er tette kommer det ikke nok oksygen til øyet og blodårer vokser seg innover mot øyet, dette er virkelig ille hvis det går over tid. Spesielt sove er skadelig da øyelokkene er lukket og bidrar enda mere til oksygenmangel, han kompisen din kommer til å gå på en skikkelig smell hvis han fortsetter slik. Isåfall har du kanskje allerede merket at øynene er gaske rød? Linser forran dataskjerm går egentlig greit hos meg, men på dataparties bruker jeg vanligvis briller av forskjellige grunner. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Skal nok ta meg en synstest etterkvart, er ganske sikker på at eg er nærsynt! Trur eg hadde 7 i syn i militæret, men det er jo 5 år sidan.... Lenke til kommentar
Togo Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Jeg har null problemer på begge øya, men det rare er at alle i familien har -3 eller svakere Brodern hadde ca -6 på begge øya, men så tok han en operasjon (32000kr ) så ble det perfekt... Endret 28. desember 2003 av HeavenHell Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Jeg har null problemer på begge øya, men det rare er at alle i familien har -3 eller svakere Brodern hadde ca -6 på begge øya, men så tok han en operasjon (32000kr ) så ble det perfekt... Kanskje et alternativ for min bror også som har -6 på begge øya Trukke vi har råd. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Fant ut at eg måtte ha briller for ca 2 veker siden.... Kommmer sikkert om noen dager.. Eg snakket med en øyelege, han sier at eg kan ta opersjon når eg er ferdigutviklet. Kommer til å koste 17 000 per auge... Begynner å spare nå eg! Lurer på en ting til dere som allerede har briller(og dermer erfaring...). Er det vanskiligere å opnå fks. øyekontakt med dem? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Jeg vet ikke hva du mener med øyekontakt TLZ, men briller er ofte hemmende. Det merker du ganske kjapt. Skaff deg linser og bruk de når briller er iveien Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 I do, i do... Lenke til kommentar
dork Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Fant til slutt ut at jeg var nærsynt.høyre: -0,75 -0,5 25 grader ( skjev hornhinne) venstre: -0,75 Fyren på brilleland sa at jeg bare trengte briller når jeg kjørte bil, så på tv osv. Ja, teoretisk og strengt sett er jo det iogforseg såvidt riktig. Du _må_ uansett ikke ha briller/linser. Jeg også har samme styrke som deg. Fikk briller for ca 12 år sia, og syntes ikke jeg hadde så _veldig_ dårlig syn før det. Men etter å ha hatt det en stund så gikk det opp for meg at jeg _faktisk_ hadde dårlig syn (selv på så liten synshemming). Plutselig bynte jeg å se detaljer jeg aldri hadde sett før, og fargene ble klarere. Du nevnte jo også at du så sykt bra på synstesten. Bare vent til du har hatt dem en uke. Altså: Når jeg legger vekk brillene så mister jeg fokus på ting og det meste utover tre-fem meter blir "blurry" i større grad jo lenger unna det er. _Men_: når jeg ikke har brukt briller på la oss si fire fem dager, så stabiliserer synet seg endel tilbake/tilpasser seg. Men jeg har f.eks like store prob med å se vegskilt på over 50-70 meter avstand. Og "overser" folk jeg kjenner på gata og sånt. Du vil i hvertfall legge stor merke til at du ikke skuler/myser lenger. Sinnsykt digg å slippe det da... Vil det da være best med briller? Ifht bilkjøring: Spiller ingen rolle. Ifht tv/data: Briller, definitivt. De andre her har jo svart greit på det. Ifht komfort: Smakssak. Det er komfortabelt å slippe å ha brillen hengende og svettende til tider, så derfor linser. Men personlig syns jeg briller over periode er kjekkest fordi det _er_ diggere å ta en "fem-minutters" pause fra brillene enn å ta av linsene i fem min. Du _blir_ sliten av linser i større eller mindre grad, udiskuterbart (vaffal gidder ikke jeg diskutere siden jeg sier dette er _min- personlige mening. Det finner du ut av etterhvert. Ifht å dra damer/kulhetsgrad/utseende: Briller uten tvil. Briller erogblir kulest. Såfremt du finner briller som fremhever utseendet ditt og kler deg. Sjøl er jeg brille/solbrillegnom. Stilen er 7o-talls/nerd-look. Drar seff mest damer med de brillene som er mest herpa, fakta. (Funker jo seff ikke uten at stilen ellers er 70s da. Doh!) Uansett så kvalifiserer ikke 0,75 til "må bruke briller" i førerkortet. Jeg måtte ikke det da jeg tok lappen. Hvis du vil ha lappen for større kjøretøy, buss etc. så holder det derimot ikke. --> Strengere synskrav og krav om synstest. Siden jeg har lappen på større må jeg ha briller når jeg kjører, men idiotisk nok så skjelner ikke førerkortet forskjell på stort/lite kjøretøy når du har stor lapp. Mao _må_ jeg ha briller når jeg kjører personbil, selvom det ikke er formelt krav om det. Ikke det at jeg ikke bruker briller uansett, men glømte brillene en gang og seff kom jeg i kontroll. Han _måtte_ jo pirke på det da. Krangla i fem min før han godtok bare å gi advarsel. Teit. Linser høres jo digg ut hvis man ikke merker noe til dem, men briller kan man jo bare slenge på når man trenger dem. Eeeh, JA... nettopp. Du har jo kokt ned hele essensen i den setninga der, mann. Tror jeg må nominere den som gullkorn. Det er litt artig når linsene går på baksiden av øynene, da må jeg ta på nye linser /me too en sjelden gang. Kjempefestlig!! Det er mye billigere å kjøpe linser over nettet diskvask, hvor da? Ikke at jeg ikke kan google meg fram, men hvem er å anbefale? Konklusjon: Tror jeg holder med Jon@s: Prøv begge deler, du taper uansett _ikke_ penger på å prøve begge. Du vil klare å bruke opp linsene, og brillene vil du alltids ha bruk for når du _må_ ha pause fra linsene/ikke gidder/er syk/sjekker damer. Sorry lengden på posten. : Lenke til kommentar
Joddze Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 2.75/3.25 ...... Misunner de med perfekt syn...så kjipt med linser når du blir trøtt,eller skal ta de på tidlig om morgenen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg