Gjest 89c73...acc Skrevet 7. desember 2019 Del Skrevet 7. desember 2019 Jeg lurer på tariffavtalen bedriften har inngått med Parat gjelder også uorganiserte. La oss de forhandlet fram til at lønnsøkningen er 2,9 %. Gjelder den også uorganiserte? Eller... Er det slik at Parat følger prinsippene om individuelt forhandlet lønn eller er det felles forhandlet lønn? Jeg jobber på teknisk support (kundesenter). Anonymous poster hash: 89c73...acc Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 "En bedrift som har inngått en tariffavtale er pliktig til å praktisere tariffavtalens bestemmelser også overfor arbeidstakere innen tariffavtalens virkeområde som ikke er organiserte" [link] 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Uorganiserte får også følge tariffavtalen på det som gjeld arbeidstid, minstelønn, osv. Måten det blir forhandla på kjem litt ann på kva sektor du høyrer til (privat, stat, osv) og kva kapittel som gjeld for din stilling. Typisk vil det være slik at eit år er det sentrale forhandlingar der alle organiserte får same lønna basert på sentrale prioriteringar, og at neste år blir det lokale forhandlingar der dei organiserte og arbeidsgiver gjennom forhandlingane fordeler pengane som er avsatt til lønnsauke. På sjølve lønnsforhandlingane så har ikkje uorganiserte forhandlingsrett ettersom dei ikkje har forhandlingsrepresentant. Ein del av fordelen for arbeidsgiver med å ha tariffavtale er at arbeidsgiver ikkje treng å bruke tid på å forhandle lønn med kvar enkelt, og heller kan forhandle med ein representant. Dette betyr at du som uorganisert har rett til å få "minstelønna" som blir framforhandla, men du vil ikkje være del av den lokale fordelinga. Korleis arbeidsgiver forheld seg til uorganiserte vil variere. Arbeidsgiver har eit ansvar for å ivareta dei uorganiserte. Typisk så vil du møte to strategivalg. Enten så ser arbeidsgiver nytten i å få alle tilsette organiserte slik at ein kan spare tid på å forholde seg til nokre få representantar for alle dei tilsette. Med dette utgangspunktet så må ein balansere det at uorganiserte også skal ha lønnsutvikling samtidig som at det ikkje skal lønne seg å være uorganisert. Typisk vil uorganiserte få arbeidsgivers fyrste tilbod om ny lønn medan dei organiserte får forhandle i runde nummer to. Dersom arbeidsgiver ikkje ser nytten tariffavtalen så vil ein typisk prøve seg på det som heiter "fagforeningsknusing" ved å premiere uorganiserte på bekostning av dei organiserte for å på den måten bryte opp fagforeningane slik at bedrifta slepp å følge tariffavtalen. I enkelte tilfeller så fungerer det heilt fint å være "gratispassasjer" ved at arbeidsgiver gir deg den same lønna som organisasjonane har forhandla fram (til protest frå arbeidstakarorganisasjonane), men då er du avhengig av å stole på at arbeidsgiver ivaretek dine interesser. Lenke til kommentar
Gjest 89c73...acc Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Sitat Dersom arbeidsgiver ikkje ser nytten tariffavtalen så vil ein typisk prøve seg på det som heiter "fagforeningsknusing" ved å premiere uorganiserte på bekostning av dei organiserte for å på den måten bryte opp fagforeningane slik at bedrifta slepp å følge tariffavtalen. Jeg er ganske sikker på bedriften min ikke driver med fagforeningsknusing. Sitat I enkelte tilfeller så fungerer det heilt fint å være "gratispassasjer" ved at arbeidsgiver gir deg den same lønna som organisasjonane har forhandla fram (til protest frå arbeidstakarorganisasjonane), men då er du avhengig av å stole på at arbeidsgiver ivaretek dine interesser. Det er akkurat dette jeg lurer på og prøver å finne svaret på. Jeg er dårlig til å forhandle lønn, men hvis jeg får samme lønn uavhengig om jeg er organisert eller ikke. Da ser jeg ikke poenget med det. Parat har dårlige fordeler slik at det ikke lønner seg å fagorganisert i kroner og øre - men om jeg får bedre lønn ved å være medlem så ser jeg fordelen. Sitat Dette betyr at du som uorganisert har rett til å få "minstelønna" som blir framforhandla, men du vil ikkje være del av den lokale fordelinga. Vil dette si at jeg alle medlemmene i fagforeningen får den lokalefordelingen? eller er det slik noen organiserte får 5%, mens andre organiserte får ingenting? Anonymous poster hash: 89c73...acc Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Gjest 89c73...acc skrev (3 minutter siden): Vil dette si at jeg alle medlemmene i fagforeningen får den lokalefordelingen? eller er det slik noen organiserte får 5%, mens andre organiserte får ingenting? Anonymous poster hash: 89c73...acc Det kjem ann på kva partane er enige om. Dersom det blir enigheit om at det er 5% av dei organiserte sin lønnsmasse som skal fordelast, så kan den fordelast likt i kronetillegg, likt i prosent, eller til fordeling på individuelt eller gruppenivå. Det er fint mulig at dei organiserte bestemmer at i år skal vi prioritere nyutdanna, seniorar, leiarar, fagansvarlege, kundebehandlarar, eller liknande. Då vil dei andre som ikkje er i prioritert gruppe nødvendigvis få mindre, (eller i teorien null). Hensikta med ulik fordeling er å få opp lønnsnivået på sikt. Dersom du fyrst aukar lønna til nyutdanna for å lettare kunne rekruttere, så kan ein neste år kome tilbake med krav om at dei erfarne må opp i lønn for å matche dei uerfarne. Året etter så er kanskje lønnsnivået så likt at seniorane truer med å slutte og derfor må prioriterast, osv. Dersom alle får likt kvar gong så er det ingenting å strekke seg mot, og heller ikkje motivasjon til å gjere best mulig jobb. Lenke til kommentar
Gjest 89c73...acc Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 The Avatar skrev (26 minutter siden): Det kjem ann på kva partane er enige om. Dersom det blir enigheit om at det er 5% av dei organiserte sin lønnsmasse som skal fordelast, så kan den fordelast likt i kronetillegg, likt i prosent, eller til fordeling på individuelt eller gruppenivå. Det er fint mulig at dei organiserte bestemmer at i år skal vi prioritere nyutdanna, seniorar, leiarar, fagansvarlege, kundebehandlarar, eller liknande. Då vil dei andre som ikkje er i prioritert gruppe nødvendigvis få mindre, (eller i teorien null). Hensikta med ulik fordeling er å få opp lønnsnivået på sikt. Dersom du fyrst aukar lønna til nyutdanna for å lettare kunne rekruttere, så kan ein neste år kome tilbake med krav om at dei erfarne må opp i lønn for å matche dei uerfarne. Året etter så er kanskje lønnsnivået så likt at seniorane truer med å slutte og derfor må prioriterast, osv. Dersom alle får likt kvar gong så er det ingenting å strekke seg mot, og heller ikkje motivasjon til å gjere best mulig jobb. Jeg forstår. Hvordan får jeg vite hvem de har prioritet i år? Er denne informasjonen tilgjengelig for de organiserte? Anonymous poster hash: 89c73...acc Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Gjest 89c73...acc skrev (2 timer siden): Det er akkurat dette jeg lurer på og prøver å finne svaret på. Jeg er dårlig til å forhandle lønn, men hvis jeg får samme lønn uavhengig om jeg er organisert eller ikke. Da ser jeg ikke poenget med det. Parat har dårlige fordeler slik at det ikke lønner seg å fagorganisert i kroner og øre - men om jeg får bedre lønn ved å være medlem så ser jeg fordelen. Hva med å være solidarisk med den fagforeningen som jobber for dine interesser, og ikke bare snike seg med som gratispassasjer? Selvsagt, hvis du ikke synes fagforeningen gjør noe nyttig på din arbeidsplass i det hele tatt, er det absolutt ikke noen grunn til å være med, men hvis du synes fagforeningen gjør noe nyttig, er det kanskje en ide å støtte den. 1 Lenke til kommentar
Gjest 89c73...acc Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 theNiceOne skrev (1 time siden): Hva med å være solidarisk med den fagforeningen som jobber for dine interesser, og ikke bare snike seg med som gratispassasjer? Selvsagt, hvis du ikke synes fagforeningen gjør noe nyttig på din arbeidsplass i det hele tatt, er det absolutt ikke noen grunn til å være med, men hvis du synes fagforeningen gjør noe nyttig, er det kanskje en ide å støtte den. Det er akkurat det jeg prøver å finne ut av. Hva gjør fagforeningen for meg. Anonymous poster hash: 89c73...acc Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 2 hours ago, Guest 89c73...acc said: Det er akkurat det jeg prøver å finne ut av. Hva gjør fagforeningen for meg. Anonymous poster hash: 89c73...acc Fagforeningene har kjempet en lang kamp for fordeler som fem ukers lønnet ferie, sykepenger, lønnsutvikling, pensjonsordninger, overtidsbetaling, ekstrabetaling for arbeid på røde dager og i helger, foreldrepermisjon med videre. Rettigheter som antageligvis ikke hadde kommet av seg selv. Disse rettighetene jobber fagforeningene for å forsvare og utvide. Spørsmålet er om dette er verdier og goder du ønsker å støtte, og om du synes det er greit å motta uten selv å være med å bidra. Fagforeningen kan du også se på som en forsikring mot arbeidsgivers utnyttelse. Normalt får du bistand dersom du skulle bli omplassert, sagt opp, trakassert eller oppleve andre problemer på jobben. Har fagforeningen en tillitsvalgt på arbeidsplassen vil du gjerne få ytterligere støtte. Som arbeidstaker står man veldig svakt om man står alene. Spesielt i yrker hvor man ikke innehar en spesiell, ettertraktet kompetanse. Noen tilbyr billigere forsikringsavtaler og andre avtaler. Eller stipend for videreutdanning. Så får du fradrag på skatten for et visst beløp av det du betaler i kontingent. Om det lønner seg i kroner og øre kommer nok an på dine behov og Parats tilbud. Men i et langsiktig perspektiv er det nok ikke så dumt for at din yrkesgruppe skal bli hørt. Lenke til kommentar
Gjest 89c73...acc Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 emeritus skrev (3 timer siden): Fagforeningene har kjempet en lang kamp for fordeler som fem ukers lønnet ferie, sykepenger, lønnsutvikling, pensjonsordninger, overtidsbetaling, ekstrabetaling for arbeid på røde dager og i helger, foreldrepermisjon med videre. Rettigheter som antageligvis ikke hadde kommet av seg selv. Disse rettighetene jobber fagforeningene for å forsvare og utvide. Spørsmålet er om dette er verdier og goder du ønsker å støtte, og om du synes det er greit å motta uten selv å være med å bidra. Fagforeningen kan du også se på som en forsikring mot arbeidsgivers utnyttelse. Normalt får du bistand dersom du skulle bli omplassert, sagt opp, trakassert eller oppleve andre problemer på jobben. Har fagforeningen en tillitsvalgt på arbeidsplassen vil du gjerne få ytterligere støtte. Som arbeidstaker står man veldig svakt om man står alene. Spesielt i yrker hvor man ikke innehar en spesiell, ettertraktet kompetanse. Noen tilbyr billigere forsikringsavtaler og andre avtaler. Eller stipend for videreutdanning. Så får du fradrag på skatten for et visst beløp 847 kroner av det du betaler i kontingent. Om det lønner seg i kroner og øre kommer nok an på dine behov og Parats tilbud. Men i et langsiktig perspektiv er det nok ikke så dumt for at din yrkesgruppe skal bli hørt. Inntil nå, har jeg aldri hatt behov for fagforeningen - og derfor har jeg ikke blitt medlem. Når det er sagt, så sitter jeg med meget god teknisk kompetanse for bedriften og har lang utdanning og noen sertifiseringer som trengs for å gjennomføre jobben. Jeg ønsker ikke å betale for noe jeg ikke trenger. Jeg føler meg ikke som en utsatt gruppe på arbeidsplassen. Prøver egentlig å forstå hvordan de tariffavtalene og fagforeninger fungerer. Fradrag på skatten utgjør liten forskjell, da den har vært på 3850 siden 2013, og nå får du bare 22 % av 3850 igjen på skatten. Det vil si 847 kroner i året. Anonymous poster hash: 89c73...acc Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 Fagforeningsmedlemsskapet er fyrst og fremst ei forsikringsavtale der du mot betaling får tilgong på både juridisk kompetanse og folk som kan representere deg. Som med andre forsikringar så har du aldri behov for forsikringane før den dagen behovet plutseleg er der likevel. Med din utdanning og kompetanse så er det kanskje ikkje jobbsikkerheit som er din største trussel, din største trussel er nok mest knytta til at arbeidsgiver vil ha deg til å jobbe mest mulig og være mest mulig tilgjengeleg utan å betale for det. Det er ikkje uvanleg at teknisk personell blir tilsett i "særleg uavhengig stilling" sjølv om grunnlaget ikkje er til stades, med ei slik stilling så vil du ikkje ha rett til overtidsbetaling og du vil derfor ofte bli tvunget til å jobbe på ugunstige tidspunkt utan ekstra lønn for det. Sterkaste argumentet å organisere deg til dagleg er at du i bedrifter med tariffavtale får forhandle lønn (ved at ein representant forhandler for deg) medan uorganiserte normalt vil ha ein svakare lønnsvekst ettersom det er arbeidsgivers som bestemmer kva lønna skal være. Dersom du skal rekne på kva som lønner seg så må du sjå på forskjellige fagforeiningar då det er store forskjellar både i pris for medlemsskapet og kva fordelar du får igjen for medlemsskapet utanom det ordinære. Du bør også sjå på lønns- vekst og nivå for uorgainiserte kontra organiserte på din arbeidsplass. Til slutt så bør du også tenke på å være organiserte for å halde oppe trykket. Det kan ofte fungere å være uorganisert gratispassasjer på arbeidsplassar der det er mange nok organiserte til at du kan følge straumen, men så fort det blir for få organiserte så vil du ikkje lenger kunne dra nytten av den jobben som fagforeningane gjer. Lenke til kommentar
Gjest 89c73...acc Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 The Avatar skrev (På 9.12.2019 den 11.34): Fagforeningsmedlemsskapet er fyrst og fremst ei forsikringsavtale der du mot betaling får tilgong på både juridisk kompetanse og folk som kan representere deg. Som med andre forsikringar så har du aldri behov for forsikringane før den dagen behovet plutseleg er der likevel. Med din utdanning og kompetanse så er det kanskje ikkje jobbsikkerheit som er din største trussel, din største trussel er nok mest knytta til at arbeidsgiver vil ha deg til å jobbe mest mulig og være mest mulig tilgjengeleg utan å betale for det. Det er ikkje uvanleg at teknisk personell blir tilsett i "særleg uavhengig stilling" sjølv om grunnlaget ikkje er til stades, med ei slik stilling så vil du ikkje ha rett til overtidsbetaling og du vil derfor ofte bli tvunget til å jobbe på ugunstige tidspunkt utan ekstra lønn for det. Sterkaste argumentet å organisere deg til dagleg er at du i bedrifter med tariffavtale får forhandle lønn (ved at ein representant forhandler for deg) medan uorganiserte normalt vil ha ein svakare lønnsvekst ettersom det er arbeidsgivers som bestemmer kva lønna skal være. Dersom du skal rekne på kva som lønner seg så må du sjå på forskjellige fagforeiningar då det er store forskjellar både i pris for medlemsskapet og kva fordelar du får igjen for medlemsskapet utanom det ordinære. Du bør også sjå på lønns- vekst og nivå for uorgainiserte kontra organiserte på din arbeidsplass. Til slutt så bør du også tenke på å være organiserte for å halde oppe trykket. Det kan ofte fungere å være uorganisert gratispassasjer på arbeidsplassar der det er mange nok organiserte til at du kan følge straumen, men så fort det blir for få organiserte så vil du ikkje lenger kunne dra nytten av den jobben som fagforeningane gjer. Gjør de det? Jeg vet at bedriften gir 2 % lønnsøkning hvert år. Vil da fagforeningen med sikkerhet forhandle seg til f.eks. 2,5 % ? Har hørt at eksperter sier lønnen fagforeningen har forhandlet gjelder også for uorganiserte. Er det virkelig sant? Anonymous poster hash: 89c73...acc Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Gjest 89c73...acc skrev (1 time siden): Gjør de det? Jeg vet at bedriften gir 2 % lønnsøkning hvert år. Vil da fagforeningen med sikkerhet forhandle seg til f.eks. 2,5 % ? Har hørt at eksperter sier lønnen fagforeningen har forhandlet gjelder også for uorganiserte. Er det virkelig sant? Anonymous poster hash: 89c73...acc Det er svært sjeldent ei bedrift gir fast 2% kvart år i lønnsvekst. Lønnsveksta vil vanlegvis variere frå år til år alt etter inflasjonen og generell økonomi i bedrifta. Arbeidsgiver vil ha interesse av å gi minst mulig i lønnsaukning samtidig som at arbeidsgiver må tilby nok til at dei tilsette ikkje går så mykje ned i kjøpekraft at dei byttar jobb. Statistikken for lønnsaukning dei siste åra ser slik ut: 2018: 2,9% 2017: 2,3 % 2016: 1,6 % 2015: 2,7 % 2014: 3,0 % Så har du tatt til takke med 2% flatt dei siste åra så har du tapt ut samanlikna med resten av samfunnet, og i form av kjøpekraft. Inflasjonen (verdien av ei krone) har vært høgare enn 2 % dei siste åra med unntak av i 2017 då inflasjonen var på 1,9%. Det vil aldri være nokon garanti for at fagforeninga alltid klarer å forhandle seg til høgare lønn, som nemnt så vil enkelte arbeidsgivarar gi dei uorganiserte den same lønnsaukninga som organiserte får fordi det er enklare, men då er du heilt avhengig av å ha ein "snill" arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan like gjerne velge (og vil ofte gjere det) gi langt mindre enn dei det dei organiserte klarer å forhandle seg fram til. Nei, det er ikkje sant at den lønna som fagforeninga forhandler fram gjeld for alle, den framforhandla lønna gjeld i utgangspunktet berre for medlemmane av den bestemte fagforeninga. Så når Fagforbundet forhandlar seg fram til 2,5% så kan det godt være at Fellesforbundet hadde enda betre argumentasjon og fekk 2,7%. Det einaste unntaket er i allmengjorte tariffavtalar der alle organisasjonane sentralt har forhandla fram ei minimumslønn som skal gjelde for alle innanfor eit bestemt yrke for å hindre sosial dumping med underbetalte arbeidstakarar. Dei fleste arbeidstakarar har forhandla seg til ei høgare lønn enn minstelønna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå