Anterialis Skrevet 7. desember 2019 Del Skrevet 7. desember 2019 Hei, jeg er så langt fra ekspert som man kan komme, men tror jeg forstår grunnlaget for anbefalt tilkoblingsrekkefølge. Når man skal frakoble, har jeg skjønt at man bør la bilene stå å gå litt før man frakobler, for å utligne spenningsforskjeller. Jeg har også skjønt at det er større risiko for å skade dyrkbar elektronikk når spenningssystemet står åpent på bilene. Bil 1 med nesten tomt batteri kan jo ikke skrus av, den er avhengig av lading fra dynamo. Men, kan man / bør man skru av tenningssystemet på hjelpebilen før man frakobler startkablene? Jeg tenker bare at dette kan redusere risikoen for at en evt. spenningsutligning vil nå inn til vitale komponenter på hjelpebilen og ødelegge dyr teknologi? Jeg tenker spesielt når en nyere (full av elektronikk) bil skal hjelpe en eldre bil... Forklar meg gjerne litt rundt dette, og hvorfor det jeg tenker er lurt/dumt/ikke spiller rolle. Jeg er nysgjerrig ? Takk for svar! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. desember 2019 Del Skrevet 7. desember 2019 På grunn av tidsaspektet er nok det beste å ha et eget startbatteri eller å koble av polene til din elektronikk (minst + polen) før du kobler på det andre batteriet. Du risikerer som du sier å knerte deler av elektronikken i din bil av støyen som blir generert mot din bil. Alternativ kan jo batteriet lades med en batterilader om en har tid til det. For selve koblingen er denne riktig. https://www.wikihow.com/Hook-up-Jumper-Cables Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 7. desember 2019 Del Skrevet 7. desember 2019 For det første bruk aldri gamle startkabler uten beskyttelse på biler med elektronikk. (Dvs de fleste biler fra 1980 og nyere) Kjøp kabler med beskyttelse, koble fra samme polen på begge bilene jeg anbefaler + polen først på grunn av mindre fare for kortslutting. Jeg anbefaler heller å kjøpe en starthjelp om det er noe du må gjøre ofte. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 8. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2019 Takk for gode svar! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2019 Takk, men spørsmålet var altså om man burde skru av donorbil (låse tenningssystemet) _før_ frakobling av første kabel (altså fra gods på tom bil), ikke hvordan man til- eller frakobler Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 (endret) Med mindre det er et rele som isolerer bilen fra batteriet så vil det ha lite hensikt til å "mørklegge" bilen for å oppnå bedre beskyttelse før du donerer startstrøm. Oppgradering av startkabler med beskyttelse er beste. Er du i knipe og har rene startkabler er det mest trygt å koble av + polen på ditt batteri for å isolere din bil. Endret 29. januar 2020 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå