Erling E. Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Er det faktisk slik at noen plasser i Norge bruker de "hvem" til nærmest alt? Er alle andre spørsmålspronomener bare kastet vekk? For meg ser det fullstendig latterlig og galt ut, men det kan vel ha noe med dialekter å gjøre, går jeg ut i fra. Uansett er det utvanning av det norske språk. Bad. Nei, klager moderatorer også på skriveleifer nå? Jaja. Nei, for det var ikke en skrivefeil. Jeg tok det opp som et dialektspørsmål. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Veit ikke helt når dialekt blei synd da... Om så er tilfelle er det vel de tidligere nevnte nordlendinger som er de eneste som ikke synder. Det er vel som du sier, de som snakker nærmest bokmål av alle i Norge. Alle dialekter har jo ting i seg som er "feil". Dialekt er ikke synd! Dialekter er talespråk, mens skriftspråk er noe helt annet. Vi har bare 3 skriftspråk i Norge: bokmål, nynork og nordsamisk. De kommer alle med et grundig definert sett med gramatiske regler. Det er derfor det blir feil når man skriver "hvem spill..." men riktig når dere sier det. Endret 28. desember 2003 av Simen1 Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Er det faktisk slik at noen plasser i Norge bruker de "hvem" til nærmest alt? Er alle andre spørsmålspronomener bare kastet vekk? For meg ser det fullstendig latterlig og galt ut, men det kan vel ha noe med dialekter å gjøre, går jeg ut i fra. Uansett er det utvanning av det norske språk. Bad. Nei, klager moderatorer også på skriveleifer nå? Jaja. Nei, for det var ikke en skrivefeil. Jeg tok det opp som et dialektspørsmål. Jaja, kanskje jeg misforsto. Men nå begyner vi å komme litt off-topic. Hvis noen vil fortsette hvem/hvilken diskusjonen kan det gjøres her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=186034 Endret 28. desember 2003 av eiriksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå