Gå til innhold

Ti nye, fullelektriske trolleybusser er på vei til Bergen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

martin91 skrev (28 minutter siden):

HVO100 har ikke dårligere egenskaber i kulde slik som tidligere biodiesel. Jeg utfordrer deg til å dokumentere påstanden din!

Syrelederi Asko:

Sitat

Asko bruker biodiesel uten palmeolje, såkalt HVO-diesel (hydrogenert vegetabilsk olje). I sommerhalvåret har vi tilnærmet 100 prosent utslippsfri transport basert på biodrivstoff. I vinterhalvåret finnes ikke alternativer som tåler kulde, og vi må da bruke ordinær diesel.

kilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (19 timer siden):

Meget trist at byen visuelt forsøpples med pantografer og annet spindelvev av metall. Det hadde vært en mye bedre løsning å ta i bruk batteribusser for å slippe slikt hengende over gatene.

Det krever mye større og dyrere batterier + dyre hurtigladestasoner. Det er såpass kostnadsdrivende at det nok realistisk betyr dieseldrift i stedet for el.

JØI skrev (23 timer siden):

Gufs fra fortiden. Fra før lithiumbatteriene. På tide å fjerne kjøreledningene nå.

Batteri + kjøreledninger på gunstige steder er en glimrende måte å lade på, siden bussene ikke trenger å stå stille på ladepauser, men kan lades under kjøring. Ladeeffekten kan reduseres kraftig og det blir mye billigere.

FrihetensRegn skrev (19 timer siden):

Jo, men da burde de heller kjøpt flere batteridrevne busser. Da blir heller ikke bussene låst fast til én rute og de kan kjøre omveier om det har skjedd en trafikkulykke eller andre hendelser som blokkerer veien.

Nei, slike batteri-kjøreledning-hybrider er ikke låst til en fast rute. De i artikkelen kan kjøres inntil 11 km uten kjøreledninger. F.eks i forbindelse med omkjøring eller rett og slett fordi ruta går utenom kjøreledningsnettet.

Jeg ser for meg en strategisk utbygging der hovedveier med mange bussruter, spesielt oppoverbakker, får kjøreledninger, mens avstikkere og nedoverbakker langs hovedveien slipper kjøreledning. Man kan også supplere med korte stubber av kjøreledninger akkurat ved endestasjoner sånn at bussene kan lade når de venter på at neste runde skal starte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (20 timer siden):

Godt å høre! Det er et glimrende konsept og veldig bra for blant annet eksisterende baner at man slipper å utvide tuneller for å montere kjøreledninger der. Kjøreledninger er ikke like gunstig over alt. Derfor er det fint at slike hybrid-løsninger kan ta toget videre til neste kjøreledning, uten eksos.

bojangles skrev (20 timer siden):

Bra link. Var ikke klar over at dette vurderes. Kjempefint. Nå må bare bane nor få kontroll på sitt slik at regulariteten økes så kan vi kanskje på sikt få mer gods over på bane. 80-90% av slitasjen på våre veier står tungtrafikken for. Så bare å håpe at dette med batteritog er noe som kommer kjapt. Og at det gjøres en bevist satsing på det å få mer gods på tog. 

En del av landet der det produseres ekstremt mye trailergods har dessverre ikke jernbane. Det er verd å nevne at det trengs en utbedring. Særlig strekninga Narvik-Tromsø.

Lenke til kommentar

Sant nok Simen1, det mangler jerbane i troms og finnmark. Men alle monner drar. Trailerne fra nord velger vel å kjøre raskest mulig via sverige og finland om jeg ikke tar feil. Sverige har vel jernbane helt nord til bottenvika, med avstikkerlinje til narvik via kiruna. Og finland har tog helt nord til Rovaniemi. Så om det var vilje til å transportere feks fisk fra nord-norge via bane hadde det vært mulig å frakte containere til nord-sverige eller nord-finland for å så å få containerne på bane. Evt. norske-kysten til bodø eller via finland og sverige til bodø for så å gå på bane resten. 

Helt ærlig får vi vel aldri mer gods på bane om dagens forhold får fortsette. Det er jo nærmest "slave-handel" i transportbransjen og dårlige arbeidsforhold, lav lønn og ofte traller og trekkere som ikke er i særlig god stand. Kabotasjen gjør jo at fraktprisene er historisk lave så tror nesten det må stilles miljøkrav fra politikerne før det blir endringer. Evt. heftige miljøgebyrer som kan endre tankemønsteret til de som kjøper inn transport. 

Og den omtalte nord-norges banen? Tror du selv den kommer? Tror aldri vi ser noen utvidelse av jernbanen til troms og finnmark. Dessverre, for som du sa tidligere i tråden mtp frakt av fisk så ville det vært kjekt om det hadde vært mulig å styrt det over bane. Men det skjer vel ikke i vår levetid. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (18 timer siden):

Trailerne fra nord velger vel å kjøre raskest mulig via sverige og finland om jeg ikke tar feil. Sverige har vel jernbane helt nord til bottenvika, med avstikkerlinje til narvik via kiruna. Og finland har tog helt nord til Rovaniemi. Så om det var vilje til å transportere feks fisk fra nord-norge via bane hadde det vært mulig å frakte containere til nord-sverige eller nord-finland for å så å få containerne på bane. Evt. norske-kysten til bodø eller via finland og sverige til bodø for så å gå på bane resten. 

Godt mulig det er en vei å ta om man vil spare etpar timer kjøretid, men tror det eventuelt bare er for det som går via Finnmark. Tollbehandling tar tid, og om man må krysse både finskegrensa og svenskegrensa, så kamn de timene fort være oppbrukt allerede.

For ruten til Kiruna, så innebærer det en ganske bratt klatring, som koster tid (holder ikke toppfarten) og koster endel i ekstra drivstoff. Min initielle tanke er at dette koster mer enn det man tror.

Omlasting er heller ikke fordelaktig med fisk fordi det tar tid og ekstra papirarbeide, så igjen virker det som en bedre idé å kjøre direkte med 2 sjåfører, og eventuelt bytte på sjåfører når begge skal ha sin døgnhvile, om man skal videre ned på kontinentet.

Lenke til kommentar

Gods på bane framfor vei på nordlandsbanen gir 13.000 færre vogntog på veiene. Godt å se at noen faktisk tenker miljø og satser mer på bane. Så får vi håpe de klarer å holde rutene og unngå forsinkelser så kanskje vi vil se mer av dette fremover. 

https://www.nrk.no/nordland/asko-og-norgesgruppen-med-nytt-samarbeid-_-na-skal-pizza-og-coca-cola-sendes-pa-nordlandsbanen-1.14820587

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...