Gå til innhold

Ti nye, fullelektriske trolleybusser er på vei til Bergen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende konsept! Det er dette jeg har etterlyst for jernbane også. Liten batteripakke for å passere steder det er ugunstig å ha kjøreledninger. Kjøreledninger ellers. På godt trafikkerte ruter.

 

Sitat

17 millioner bergensere

De har jammen formert seg :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jaså, trolleyer er “veldig sjeldent i Europa” og “noe som brukes i en håndfull byer”? For å holde meg til hva jeg selv har sett siste ti år utenom linje 2 i Bergen: Landskrona i Sverige (miste på listen med bare en linje og tre busser), Chisinau og Tiraspol i Moldova, Minsk i Hviterussland (verdens største nett faktisk), Tallinn i Estland, Riga i Latvia, Kaunas og Vilnius i Litauen, Gdynia, Tychy og Lublin i Polen, Praha, Teplice, Usti nad Laben, Ostrava, Hradec Kralove, Pardubuice og Ceske Budojove i Tsjekkia, Bratislava, Kosice og Zlina i Slovakia, Budapest og Debrecen i Ungarn, Bucuesti og Cluj i Romania, Beograd i Serbia, Milano, Napoli, St Remo, Roma og Avellino i Italia, Athen-området i Hellas (over 300 busser faktisk), Salzburg og Linz i Østerrike, Lausanne, Geneve, Zurich, Bern, St Gallen, Freiburg og Biel i Sveits, Solingen og Eberswalde i Tyskland, Arnheim i Nederland, Nancy, Limoges og Lyon i Frankrike, Castellon de la Plana i Spania og Coimbra i Portugal. 50 byer i alt, inkl verdens største nett, over 300 busser i Athen-området og noen andre også med tresifret antall busser (f eks Chisinau, Riga og Milano). Skal vi legge på den 51. også, nemlig ruten fra Yaita til Simferopol i Ukraina, ca 90 km lang? Ganske stor håndfull det - og det er helt sikkert byer jeg ikke har sett trolleybussene i som likevel har også. 

Med 24 byer i Vest-Europa (+ Bergen) kan den vanskelig kalles “veldig sjelden der heller... 

Alltid like både morsomt og tillitsvekkende når ledere viser de overhodet ikke vet hva de snakker om. 

Edit: Bergen, ikke Beren...

Endret av *NORGE*
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Trolley busser er og har vært i drift i mange europeiske byer. Så uvanlig blir veldig feil.

Flott tiltakt. Den stillestående lufta/eksosen i Bergen by kan virkelig være plagsom selv for friske folk. Må være skrekkelig for de med lungesykdommer. Helt topp at de gjør det de kan for å redusere utslipp også fra trolleybussene. Og folk bidrar jo med sitt de også i Bergen. Ruller mye el-bil der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (23 minutter siden):

Flott tiltakt. Den stillestående lufta/eksosen i Bergen by kan virkelig være plagsom selv for friske folk. Må være skrekkelig for de med lungesykdommer. Helt topp at de gjør det de kan for å redusere utslipp også fra trolleybussene. Og folk bidrar jo med sitt de også i Bergen. Ruller mye el-bil der.

Beklager OT, men hvordan står det til med vedfyring i Bergen? Er det igangsatt noen tiltak for å få bukt med denne smog-kilden?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, oophus3do said:

Rart ikke denne løsningen har vært sett på tidligere, i en by som allerede har tingene klappet og klart for det....

Vel, det siste man gjorde med saken i Bergen ut fra hva jeg kjenner til var å legge ned linje 5 - også trolley - og rive ledningene. I min tidlige barndom hadde for øvrig også både Stvanger, Drammen og Oslo en eller flere trolleylinjer og jeg har selv som helt liten reist med "gaffelbuss" i Stavanger. Gøteborg, Stockholm og København har også hatt trolleybusser, mens London helt til min tidlige barndom hadde over 60 linjer - de fleste toetasjes. Alt lagt ned til fordel de moderne tider og fremskrittet på 1960-/1970-/1980-/1990-tallet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Beklager OT, men hvordan står det til med vedfyring i Bergen? Er det igangsatt noen tiltak for å få bukt med denne smog-kilden?

Du det vet jeg ikke noe om, men du har jo faktisk et poeng selv om jeg tror du egentlig skøyer her. De fleste av oss merker nok lite til vedfyringen i det daglige, men lungekreft, kols og astma oppstår jo ikke akutt hos folk....så ja alle monner drar. Også nedgang i vedfyring. Det er jo gjerne den totale belastningen over tid som følge av smog, svevestøv og brenning av karbon som gir lidelser og helseplager. 

Men de som alt sliter og er lungesyke eller har hjertelidelser kan jo få anfall også av vedfyring. På tide med atomkraft og ennå billigere strøm så kanskje folk slutter med vedfyring? Evt. så vil det jo hjelpe godt om folk primært fyrer med ved når det skal være ekstra kos og ikke hele kuldesesongen. 

53 minutes ago, JØI said:

Gufs fra fortiden. Fra før lithiumbatteriene. På tide å fjerne kjøreledningene nå.

Trolleybuss på kun strøm er jo en perfekt interim løsning. Spesielt i byer hvor de alt har trolley. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 minutter siden):

 På tide med atomkraft og ennå billigere strøm så kanskje folk slutter med vedfyring? Evt. så vil det jo hjelpe godt om folk primært fyrer med ved når det skal være ekstra kos og ikke hele kuldesesongen. 

Selv bergensere har vel klart å regne ut at ved veldig fort blir dyrere enn strøm, spesielt med varmepumpe. Var jo for noen år siden artikkel om at strømforbruket i Bergen hadde økt på grunn av varmepumper, som jo sier seg selv når folk kutter ut olje og ved til oppvarming. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Beklager OT, men hvordan står det til med vedfyring i Bergen? Er det igangsatt noen tiltak for å få bukt med denne smog-kilden?

 

Ja.

Fjerner eller bytter man ut istedet til en moderne rent-brennende ovn får man vrakpant.

Endret av XIFXEGLO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra link. Var ikke klar over at dette vurderes. Kjempefint. Nå må bare bane nor få kontroll på sitt slik at regulariteten økes så kan vi kanskje på sikt få mer gods over på bane. 80-90% av slitasjen på våre veier står tungtrafikken for. Så bare å håpe at dette med batteritog er noe som kommer kjapt. Og at det gjøres en bevist satsing på det å få mer gods på tog. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men da burde de heller kjøpt flere batteridrevne busser. Da blir heller ikke bussene låst fast til én rute og de kan kjøre omveier om det har skjedd en trafikkulykke eller andre hendelser som blokkerer veien.

Sitat

Totalt skal Keolis sette rundt 140 nye busser i drift. Ikke alle blir elektriske – selskapet er også i forhandlinger om flere dusin busser som går på HVO (hydrotreated vegetable oil).

Biodiesel er ikke 100% utslippsfritt, hverken lokalt eller globalt. De slipper faktisk ut en god del partikler, noe som er dårlig for det lokale klimaet. HVO funker også svært dårlig i vinterklima, noe som gjør drivstoffet uegnet for norske vintre (men Bergen har også milde vintre)

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
bojangles skrev (38 minutter siden):

Bra link. Var ikke klar over at dette vurderes. Kjempefint. Nå må bare bane nor få kontroll på sitt slik at regulariteten økes så kan vi kanskje på sikt få mer gods over på bane. 80-90% av slitasjen på våre veier står tungtrafikken for. Så bare å håpe at dette med batteritog er noe som kommer kjapt. Og at det gjøres en bevist satsing på det å få mer gods på tog. 

Hvis du er interessert i batteritog, bør du følge med på England. De har mer eller mindre stoppet elektrifiseringen med kontaktledninger på grunn av kostnader og fremkomst av realistiske batteritog. Det er ikke bare kostnaden for det elektriske anlegget som er med i regnestykket. Broer og tunneller som er for lave er også svært kostnadsdrivende.

 

Danmark har også vist interesse siden de har mye dieseldrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...