HomerSimpson1999 Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Bare lurer, egentlig. I Stavanger, Haugesund og Vest-Telemark veit jeg de sier "fyrst" siden jeg har kompiser og kollegaer derifra. Men hvordan er det i Bergen? Sier bergensere "fyrst" eller "først"? Bergensk er jo tross alt en nynorsk dialekt, og i de fleste nynorske dialekter sier man vel "fyrst" siden det er jo tross alt det nynorske ordet for "først". Lenke til kommentar
MaisTortilla Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 De sier først og bergensk er ikke en nynorsk dialekt utover at de sier eg og ikkje Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 (endret) Det bor og jobber derimot veldig mange striler i Bergen som godt kan tenkes sier "fysst". Endret 5. desember 2019 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Bergensk er ikke så veldig sammenlignbart med andre vestlandske dialekter som en skulle tro hvis kan gikk ut etter lokasjon. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Pkt 1: Nynorsk er en skriftlig målform, ikke en dialekt. Du kan si det slik at Bergen er mer eller mindre i nynorsk.området, men å kalle nynorsk for en dialekt blir feil. Pkt 2: "Først". (Ev "føsst" om man tar med slenguttrykk) Lenke til kommentar
Nyidag Skrevet 6. desember 2019 Del Skrevet 6. desember 2019 de er så høye på seg selv i Bergen at de sier nok fyrst Hansen versågod.... bergensdialekta sier nok først... Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 6. desember 2019 Del Skrevet 6. desember 2019 HomerSimpson1999 skrev (18 timer siden): Bare lurer, egentlig. I Stavanger, Haugesund og Vest-Telemark veit jeg de sier "fyrst" siden jeg har kompiser og kollegaer derifra. Men hvordan er det i Bergen? Sier bergensere "fyrst" eller "først"? Bergensk er jo tross alt en nynorsk dialekt, og i de fleste nynorske dialekter sier man vel "fyrst" siden det er jo tross alt det nynorske ordet for "først". I Stavanger sier de vel egentlig fus(s)t. Altså med u og uten r. Men fyrst er nærmere en først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå