Redaksjonen. Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Telles CO₂-utslippene fra internasjonal sjøfart i landenes klimaregnskap? Lenke til kommentar
G Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Quote I tillegg til å operere skipene best mulig, har for eksempel DS Norden testet biodrivstoff produsert av brukt frityrolje, og Mærsk Tankers har testet to rotorseil (Flettner Rotor) om bord på Mærsk Pelican. Betyr dette i praksis at den danske stat kan komme til å prøve å påvirke en økning for frityrstekt matomsetning det da? Eller hvor skal all frityroljen komme i fra? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Og hvor legges CO2 regnskapet når f.eks. Kina produserer noe som f.eks. Norge slipper å gjøre? Hos de som har penger til å kjøpe istedet for selv å produsere? Lenke til kommentar
tjavel Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 (endret) Quote Og hvor legges CO2 regnskapet når f.eks. Kina produserer noe som f.eks. Norge slipper å gjøre? Hos de som har penger til å kjøpe istedet for selv å produsere? Det ligger vel først og fremst hos Kina siden de tjener penger på å selge varene og kunne i teorien valgt det bort men når det er sagt så burde vi hjelpe de med å redusere utslippene synes jeg siden noen må produsere dingsene vi kjøper. Usikker på hvor åpne de er for klimainvesteringer, f.eks i fornybar energi i Kina, tror de er i ferd med å tillate mere konkurranse fra eksterne. Kina er i seg selv et stort marked for andre land nå som de selv har mere å rutte med. Endret 5. desember 2019 av tjavel Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Jeg bare "elsker" hvordan noen har som "jobb" å faktisk sitte i betalt arbeidstid og ta noe som er allerede på mange måter tatt sånn religiøst-fundamentalistisk-for-langt og bare liksom sitte der, leke med en kulepenn eller noe, kikke på kollegaen så kikke på taklampene og lese et klistremerke på lampen som sier noe som "36 W Max" og så liksom.bli "slått" av tanken: "jo men nei men, de der xxxxxxx (sett inn sak der)" og produsere atter en "bekymringssak". For det er, miljøfanatikernes logikk til tross liksom, ikke noe "problem" at Saudi Arabia kvitter seg med bildekk ved å arrangere forbrenning på skala med regskogene i Brasil (oherdrivelse, men likevel), eller det at mange steder i India bruker elvene i stedet for bossbilene og så blir dette liksom "vårt problem" siden "sugerør på McDonalds" and what not. Nå dette med båtene. Vel det var ikke båtene som var problemet da vedkommende som klagde på det kjøpte sine møbler fra Ikea. Det var ikke flyene da vedkommende reiste til Mallorca. Ad nauseum. Men nå er de. Jeg sverger, det finnes så mange som har som "jobb" å bare dikte opp "saker" på stående fot, så forsvare dette bastionet av fri fantasi, så bli liksom sure da man havner i en sånn snudd "learn to code!" situasjon. Herre min skatt altså. 1 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 6. desember 2019 Del Skrevet 6. desember 2019 Hvis forbruket skal så mye ned som det ønskes, så er det stort sett bare en ting som hjelper (bortsett fra hydrogen og slikt), og det er å senke farten på gods som ikke behøver kjøling. "Slow steaming" kommer til å bli den nye normalen, samt større og lengre skip, med mindre motorkraft og lav toppfart. Eventuelt med støtte fra seil og slik ting. For rederiene er det isolert sett ikke noe problem, da det vil øke etterspørselen etter skip, siden godset legger beslag på skipet over lengre tidsrom. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 6. desember 2019 Del Skrevet 6. desember 2019 Vel, Strefse. Det eneste som virkelig vil hjelpe er en kraftig reduksjon i antall folk på planeten. Saktegående skip er jo bare lett flikking på et større problem. Det er jo dumt å produsere alt mulig i Kina siden det er så ekstremt langt å frakte. 2 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Det kan du nok ha rett i, men tror nok at det er lettere å sakke farten enn å redusere mengden folk på planeten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå