Mathias Klingenberg Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Lexus påstår strømmen i hybridene deres koster «absolutt ingenting»: – Reinspikka løgn, mener klager Lenke til kommentar
Populært innlegg OlaML Skrevet 4. desember 2019 Populært innlegg Del Skrevet 4. desember 2019 Fatter ikke at Toyota/Lexus fortsetter med dette tullet. Hvor hjernevasket har de blitt? Flott at forbrukerrådet er på ballen, men det er jo helt absurd at det skal være nødvendig. Er det de innleide oversetterne som bestemmer alt? Er det ingen fast ansatte som tar ansvar for innholdet i markedsføringen? Er lysene på men ingen hjemme? Selv begrepet "selvladende" er helt på tyttebærtur. Jeg betrakter Toyota som anti-vitenskap, anti-miljø og fulle av forakt for både myndigheter og forbukere inntil de fjerner disse blanke løgnene fra markedsføringen sin. 19 Lenke til kommentar
bas Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Reklamen lyver ikke, selvladende er jo akkurat hva det er (jeg kommer i hvert fall på noe bedre ord for en bil som lader sitt eget batteri). Om folk er så dumme og trur at det er gratis får stå for deres egen regning. Sitat De fremstiller det som et enklere og bedre alternativ til elbiler. Kommer helt an på den som blir spurt. Selv synes jeg selvladende hybrid er mye enklere og et bedre alternativ enn elbil. 2 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Jeg liker ikke disse reklamene fra Toyota. Jeg synes som de se ned på kundene sine fra sin høye hest, og tror at folk ikke forstår (hvilket de kan ha rett i) hva som egentlig skjer i bilen. Og om de tøyer strikken veldig langt i denne saken, hva annet er det de tøyer som jeg ikke har kompetanse til å avsløre? Det gir meg en dårlig følelse. 5 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Jeg tror de aller fleste forstår at det ikke skapes "gratis strøm" mens man kjører på flat eller oppoverbakke, men at det regenereres strøm i nedoverbakke. Det er den løsningen Toyota har valgt for å slippe kabelkaoset som elbiler og plug-in hybrider har. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg OlaML Skrevet 4. desember 2019 Populært innlegg Del Skrevet 4. desember 2019 22 minutes ago, FrihetensRegn said: Det er den løsningen Toyota har valgt for å slippe kabelkaoset som elbiler og plug-in hybrider har. Tull! Det er samme konsept som har sittet i Prius i over tyve år og som er håpløst utdatert. Dette vet Toyota. De vet de burde lage elbiler, men de er en diger og tungsnudd organisasjon. Dette forsøker de å dekke over med en sleip markedsføringsstrategi der forbrukere med gjennomsnittlig bilkunnskap kan bli forledet til å tro at dette er et godt miljøalternativ på linje med ladbare biler, noe det absolutt ikke er. Elbiler eller plugin-hybrider har ikke noe mer "kabelkaos" enn en mobiltelefon. Jeg er jammen glad jeg slipper å ta mobiltelefonen min til en telefonfyllestasjon et stykke unna for å fylle den opp med energi. Takke meg til å kunne plugge den inn hjemme. 22 Lenke til kommentar
Populært innlegg Egil Hjelmeland Skrevet 4. desember 2019 Populært innlegg Del Skrevet 4. desember 2019 (endret) Alle disse Toyota hybridreklamene er så hinsides at jeg tviler jeg lever lenge nok til at jeg noen gang kommer til å vurdere Toyota når jeg skal velge bil i fremtiden. "Lader mens du kjører" som betyr "lader kun på bensin". Også dette at de kjører 50% av tiden på elektrisk. Som høres fint ut før du tenker deg om et par sekunder. Men det har selvfølgelig ingen ting med andel av energien som kommer fra el-drift å gjøre. El-drift i sakte fart (som teller mest når en måler tid, ikke distanse), el-drift i nedover-bakke og i oppbremsing, så er vi fort i mål på 50% av tiden. Hadde de gått inn for det, kunne de lagt inn en modus i SW som gir 80% av tiden i el-drift, det er bare å kjøre bensinmotoren på full pupp i perioder for å lade. Endret 4. desember 2019 av Egil Hjelmeland 14 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Det er bare så unødvendig å legge til rette for en missforståele for så å spille på dette. Her må de forøvrig seriøse aktørene, som mange holder disse for å være, skjerpe seg alvorlig på uttrykksmåten. Når der gjelder miljø må en veie sine ord på gullvekt En skuffet kunde i dag blir kanskje ingen kunde i morgen. Lexus og Toyota kan mye bedre enn dette. 4 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Finnes det noe dyrere enn å lade et batteri med bensin? Og de reklamerer for det. 6 Lenke til kommentar
bharald Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Å ikke ha et batteri å lade? Dvs bare varme opp bremseklossene? 3 Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Her skulle noen med noen mill å kaste bort tatt Lexus på ordet, kjøpt en slik en og så gått til sak for å få Lexus til å dekke bensinforbruket resten av bilens levetid. 2 Lenke til kommentar
scandalnavia Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 bas skrev (3 timer siden): Reklamen lyver ikke, selvladende er jo akkurat hva det er (jeg kommer i hvert fall på noe bedre ord for en bil som lader sitt eget batteri). Om folk er så dumme og trur at det er gratis får stå for deres egen regning. Kommer helt an på den som blir spurt. Selv synes jeg selvladende hybrid er mye enklere og et bedre alternativ enn elbil. Rett skal være rett! Skal du dytte den rundt til du finner en nedoverbakke da? Og bremse på vei ned for å lade, så dytte den videre til neste nedoverbakke. Dessuten så klarer man aldri å lade disse bilene ordentlig på ren bremsing, man trenger momentet fra motoren (som går på drivstoff) 2 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Løgn, juks, fanteri og desperasjon fra Toyota Norge. 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 bas skrev (11 timer siden): Reklamen lyver ikke, selvladende er jo akkurat hva det er (jeg kommer i hvert fall på noe bedre ord for en bil som lader sitt eget batteri). Om folk er så dumme og trur at det er gratis får stå for deres egen regning. ALLE hybrider kan vel kalles "selvladende" når de kan regenerere strøm tilbake til batteriet, men når noen påstår at det skjer helt GRATIS så er det IKKE ok. Det er regelrett LØGN, og det er faktisk ikke lov i følge markedsføringsloven. Det er faktisk ikke lov å lyve til kundene. På høy tid at Toyota/Lexus får seg en smekk på fingrene for dette. 6 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 FrihetensRegn skrev (10 timer siden): Det er den løsningen Toyota har valgt for å slippe kabelkaoset som elbiler og plug-in hybrider har. Så det du sier er at Toyoya-kunder (og Lexus-kunder) ikke greier å holde styr på EN ledning? Greit at kundemassen deres er gammel, men nå tror jeg faktisk at du undervurderer dem. Og det tror jeg at Toyota gjør også. Mange av dem har faktisk en sånn mobiltelefon som må lades (vanligvis med en ledning (ledningkaos?)), og det går som oftest bra for de fleste av dem. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 12 hours ago, bas said: Reklamen lyver ikke, selvladende er jo akkurat hva det er (jeg kommer i hvert fall på noe bedre ord for en bil som lader sitt eget batteri). Om folk er så dumme og trur at det er gratis får stå for deres egen regning. En reklame trenger ikke teknisk sett lyve for å være straffbart misvisende. Den trenger bare gi et uriktig inntrykk for den gennomsnittlige kunden. Dette er grunnen til at f.eks "GRATIS iPHONES DELES UT HOS ELKJØP (om man kjøper for mer enn 20.000 kroner)" ikke vil være OK, selv om den teknisk sett kan tolkes til å være riktig. Alle biler er selvladende. Elbiler regenererer like mye om ikke mer enn hybridene. Fossilbilene lader 12V batteriet. Da kan det fort bli misvisende å trekke dette frem som noe unikt for sitt produkt. Tesla kan like gjerne ha en reklame for Model 3 ala "Nye Model 3 fra Tesla lader helt av seg selv. Man trenger bare slippe gasspedalen, så fungerer motoren som en generator og lader opp batteriet." Det er 100% teknisk sett riktig. 10 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Jeg må ta Lexus litt i forsvar her. Strøm fra regenerering er gratis sammenlignet med å lage varme bremseskiver. Dette er gratis overskuddsenergi som bare hentes helt uten løpende energikostnader. Det sagt, så har Lexus vært dårlige til å presisere sannheten. Selvladende hybrider er et slapt konsept som ikke drar nytte av lave energipriser på strøm. De er 100% bensin eller diesel-drevne. Det bør ikke forsøkes bortforklart. Videre så lades batteriene i slike på flere måter enn bare via regenerering. De lader også opp batteriene når man ikke bremser også. Dette er dyr strøm fra bilens eget bensin- eller diesel-aggregat. Videre så er selv regenerering ikke helt gratis. Man betaler for det gjennom nybilprisen. De komponentene som inngår i systemet er ikke gratis og har selvsagt en påvirkning på hvilken pris Lexus velger å selge bilen for. 2 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Svært skuffende fra Toyota. Selve bedriften som utviklet hovedprinsippene for Lean, gjennom Toyota Production System, som altså skal være strømlinjeformet leveranse ved å ta bort alt unødvendig. Endringsvilje burde således være i toppsjiktet, istedet for holder man på "Prius-teknolgien", som andre her påpeker er snart 20 år gammel. Å gjennom reklamen få bilene til å fremstå som energiskapende evighetsmaskiner blir ganske dumt. Veien fra teori til virkelighet her blir veldig lang, når man tar høyde for at regenenerering ikke funker uten ekstra bruk av energi utover fremdriftsbehovet. 5 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 På tide Toyota og Lexus blir tatt for dette. Har vridd meg i frustrasjon hver gang jeg ser disse reklamene om "selvladende" hybrider som ikke trenger kabel. Teknisk sett kanskje riktig på en måte, men likevel utrolig misvisende. Tror veldig mange har blitt lurt av disse reklamene. 6 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Dette må jo være en klassisk nr. 7 på grønnvask. Hvilke andre punkter er Toyota/Lexus innom her? 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå