asshole Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 (endret) Lurer mest på hvorfor de skal være hvite. Langs kysten er blå en bedre farge, og grønn/camo innenlands. Hva er det forresten som hindrer dem fra å fungere som motor når det er vindstille? Endret 4. desember 2019 av asshole 3 Lenke til kommentar
runemann8 Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Mange har nok lurt på det samme ja....... Og hvem har sagt at man må ha en konstruksjon som innebærer en "100m" lang overføringsaksel? Dette er uansett en steinaldersk konstruksjon av "energikonvertering". Bruk og utnytt tilgjengelig vannkraft, gjerne oppdaterte anlegg og nett..... 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Hvorfor lager en vindmøller i det hele tatt? Lenke til kommentar
ZEPJW9BM Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 husk på det mr.bojangles at det ofte er noen som eier de tomtene du kaller naturen vår. strengtatt blir det da deres natur, med mindre det er stat eller kommune som er eier:) Lenke til kommentar
Hogne04 Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 En av ankepunktene mot vindturbiner er støy de produserer. Hva gjøres mot støyen fra vindturbinene? Er det generatoren og girene som støyer mest? Forskes det på bedre støydemping? Lenke til kommentar
V5SUBR1R Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Dette blir en input til størrelsen (lengden) på vindmølleblader og transporten fra bladproduksjonssted til Tårnet. Hvorfor ikke dele bladet i flere lengder, og sette sammen på stedet? Man kan ha skjøtefester uten utvendige flenser som ødelegger aerodynamikken. Da hadde man sluppet de hårreisende transportetappene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 (endret) Hogne04 skrev (2 timer siden): En av ankepunktene mot vindturbiner er støy de produserer. Hva gjøres mot støyen fra vindturbinene? Er det generatoren og girene som støyer mest? Forskes det på bedre støydemping? Er det ikke hovedsaklig vindstøyen fra vingebladene? Hvis generatoren, girene og lagrene støyer mer enn vinge-støyen så tar jeg det som et tegn på nært forestående havari. Man kan sikkert redusere vindstøyen på bekostning av energiproduksjonen og dermed behøve flere vindturbiner for å oppnå samme energiproduksjon. Det vil sannsynligvis støye mer. Endret 5. desember 2019 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 ZEPJW9BM skrev (6 timer siden): husk på det mr.bojangles at det ofte er noen som eier de tomtene du kaller naturen vår. strengtatt blir det da deres natur, med mindre det er stat eller kommune som er eier:) Alle områder er regulert, uavhengig av eier. Du kan dermed ikke gjøre hva du vil uten at kommune og/eller fylkeskommune skal ha et ord med i laget. 1 Lenke til kommentar
mm37 Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Det er mulig dette er en vanskelig oppgave mtp spenningstoppene man vil få i disse skjøtene. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 20 hours ago, 0laf said: Fordi de er så mye penere å se på når de tar fyr, når rotoren står i toppen Viktig å få maksimal spredning av gress og lyngbranner vettu ? 1 Lenke til kommentar
Mostly Harmless Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Hvis en har mulighet til å øke vingespennet så kan man vel likegodt gjøre det på begge sider og da har man doblet gevinsten. En annen mulighet kunne være å bruke to blader (bedre effektivitet) på begge sider istedenfor 3 på en side og todele masten. Legge bladene parallelt, sette på motvekt og kjøre tårn og blader opp og ned ved montering og vedlikehold. Da hadde alle fire bladene vært parallelle med bakken og gjort det hele enklere. Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Hva med hydraulisk overføring av bevegelsesenergien? Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 6. desember 2019 Del Skrevet 6. desember 2019 Trikola har svaret: Hydraulikk er god til å overføre kraft, men ikke til å overføre effekt. Blir mye friksjon når oljen bare skal fyke gjennom 200 m hydraulikkrør. Mange spørgsmål, som minder mig om: 1 tosse kan spørge om mere end 10 vise kan svare på. Lurer på hvorfor ingen har spurgt om hvorfor den har 3 vinger og ikke 2 eller 4. Hvorfor er omløbsretning på vindturbinernes vinger altid den samme - og så videre - der er faktisk gode og meget grundige forklaringer hvis man gider læse lidt om det. Lenke til kommentar
John R Johannesen Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 Tror det hadde vært mye bedre med generatoren på bakken. Bruk hydraulikk i store rør for å føre energien ned til bakkenivå. Bruk en vannbasert vætske som ikke blir påvirket av temperatur.(Hougto safe) eller lignende. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 Mostly, kontraroterende propeller på fly er egentlig lite effektivt. Det velges fordi en ikke kan øke diameteren fritt, blant annet fordi understellet må bli langt så propellene ikke subber i bakken, men også fordi en får dårligere effektivitet av å ha flere blader. Kontraroterende får ett sett som jobber i turbulensen fra det andre, det gir støy og tapt effektivitet. Så kommer mekanisk kompleksitet på toppen og gjør det til en løsning en ikke velger. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 (endret) Her var det mye kunnskap. Siden dette er ukjent område for meg, våger jeg meg med et spørsmål.: Ville det være mulig ( praktisk og/eller energi-effektivt ) å bruke vaier/rem i kraftoverføring ned til understellet? ( Eventuelt med et Variomatic/ (Daf) -gir.) Endret 23. desember 2019 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 Fri diskusjon og kunnskap skrev (2 timer siden): Her var det mye kunnskap. Siden dette er ukjent område for meg, våger jeg meg med et spørsmål.: Ville det være mulig ( praktisk og/eller energi-effektivt ) å bruke vaier/rem i kraftoverføring ned til understellet? ( Eventuelt med et Variomatic/ (Daf) -gir.) Regner med kjedeoverføring er mer egnet enn wire/reim, men mange av de samme utfordringene som vertikal aksling vil gjelde kjede. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 asshole skrev (På 4.12.2019 den 23.28): Hva er det forresten som hindrer dem fra å fungere som motor når det er vindstille? Ingenting vil jeg tro, men hvorfor skulle man gjøre det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå