Velfar Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Hello! Jeg har en Opel Insignia fra 2014 som jeg har vært greit fornøyd med. Tidligere i år dukket det opp en feilmelding i dashbordet som sa at det var noe feil med "sidealarm dødsone", noe jeg antar er den sensoren som sier ifra om at det kommer en bil opp på siden. Etter noe smårusk tok vi den til verksted, og betalte rimelig mye for å egentlig bare få bekreftet at det var noe feil. Det var veldig dyrt å fikse den sensoren, så vi valgte å bare la det være sånn, og ev. ta en vurdering på det senere. I går var jeg på handletur, og bilen fungerte helt normalt når jeg kjørte fra et kjøpesenter til et annet. 20 minutter med shopping senere ville plutselig ikke bilen starte. Ingen tegn til noe galt noe sted, ingen varsellamper som lyste. Lys og alt fungerte normalt, men det virka som om motoren ikke fikk noe "å gå på", så jeg med min utrolig snevre peiling på bil funderte på om det var noe galt med dieselpumpa. Endte med at viking måtte komme for å frakte den til verksted, og kvelden i går vil jeg helst bare glemme så fort som mulig. Verkstedet ringte til samboeren min i dag (har ikke fått snakka med de selv, de har stengt nå), og de kunne fortelle at de måtte bytte den sidealarmsensoren, fordi ledningen til den sensoren hadde irra seg inn og kortslutta en annen ledning. Med forbehold om at jeg eller samboeren min har misforstått noe, så virker det som at de mener det var det som gjorde at den ikke ville starte igjen i går. Jeg har som sagt ikke særlig mye peiling, men det å betale 21 000 for å fikse den sensoren syns jeg er riiiimelig kjipt. Siden verkstedet er stengt nå, så spør jeg derfor her; tror dere virkelig at vi må bytte hele den sensoren? Er det ikke nok å ev. bytte den ledninga som hadde blitt ødelagt? På forhånd takk Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Blir vanskelig å uttale seg uten å vite nøyaktig årsak, men sånn som du legger det fram her kan det virke som at det burde være mulig å koble fra denne enheten fysisk, isolere kablene, og evt også programmere vekk enheten. Med mindre du får en meget god forklaring når du henvender deg til de i morgen, så ville jeg bedt om å få en skriftlig redegjørelse. .Om de prøver å lure deg, og de er merkeverksted, så sliter de om du etterpå tar de til et annet verksted som finner ut at dette trygt og sikkert kan løse seg på en langt billigere måte, om det er det du faktisk har bedt det første verkstedet om. Så viktig oppi dette å fortelle at du kun er ute etter å få bilen til å fungere og være i forsvarlig stand. Nå KAN det hende at det er et krav at slike enheter skal fungere, så de kan og ha sitt på det tørre. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. desember 2019 Del Skrevet 6. desember 2019 Habla Møberg skrev (På 4.12.2019 den 19.55): Nå KAN det hende at det er et krav at slike enheter skal fungere, så de kan og ha sitt på det tørre. De kan muligens hevde at sensoren må være operativ for at garantien skal fortsette å være aktiv, men på en 2014-modell så er vel garantitiden uansett på vei til å utløpe. Hvis det er 5 års garanti på den. Er kanskje bare 2 år? Men ellers så er jeg enig i at det bør være mulig å koble ut den sensoren, og bare fikse den ledningen som har blitt slitt så den har kortsluttet. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Hadde en slik bil med akkurat samme feil. Var mye irr i stikk på venstre side, bytta ledningsnettet og pussa litt på sensoren, så funka det greit i ett par månder. Bytta til annen insignia litt etterpå, der fyllte jeg stikkene med silikonfett for at det skulle bli vanskeligere for vann å trenge inn. Vil også tro at disse kan programeres bort, så bilen ikke får feilmelding i heletatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå