Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Illojal arbeidstaker ?


Gjest 054bd...5d0

Anbefalte innlegg

Gjest 054bd...5d0

Hei.
En av våre ansatte sluttet i vår og startet hos en konkurrent.

Vedkommende hadde i månedene før han sluttet utarbeidet et prosjekt for en kunde, hvor vi IKKE hadde laveste pris og derfor ikke ble valgt. 
Viktig å si at firmaet som hadde lavest pris, ikke er det samme som det firmaet vår ansatte hoppet over til.

Senere spurte kunden om vi ville gi en ny pris, da han ikke var fornøyd med billigste anbyder. Men etter å ha kontrollert kalkylen til denne ansatte valgte vi å ikke gi nytt tilbud til kunden (det var en dårlig kalkyle). 

Nå forstår vi det slik at vår tidligere ansatte har gitt et nytt tilbud til kunden på vegne av sin nye arbeidsgiver. 
Jeg har også oppdaget at den ansatte hadde kopiert over hele prosjektet over på en "privat mappe" i lag med private bilder etc. før han sluttet. Mistenker sterkt at han tok med våre tegninger (som vi betalte for) og våre kalkyler inn i ny jobb.

Nå skal det sies at vi ikke har kapasitet til å ta jobben på dette tidspunkt, men vi føler at arbeidstakeren har vært illojal ved å ta med seg informasjon, tegninger og kalkyler fra oss.

Bør vi vurdere øknonomiske skritt ? Vi hadde sikkert 50-100 tusen i kostnader i forbindelse med utarbeidelsen av dette prosjektet.

Hvordan går vi frem i så fall ?

 

Anonymous poster hash: 054bd...5d0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg presisere at jeg ikke er advokat, eller utdannet i den retningen. 

Normalt sett når det er snakk om erstatningssaker så viser man til et tap, som har sammenheng med det som har skjedd. Sånn jeg leser fremstillingen din så har dere først valgt å la være å by på jobben, for så at den tidligere ansattes nye firma har gitt inn ett tilbud.

Det at dere har hatt kostnader, som dere senere ikke får inntekter på er etter min mening ikke erstatningspliktig, da dere selv har valgt å ikke gi inn pris. 

Hvis dere hadde gitt en ny pris og forsøkt å få jobben så mener jeg at dere kan vurdere erstatningssøksmål.

Eventuelt hvis dere mener at det er sannsynlig at prosjektet kunne blitt utsatt og dere kunne gjort dette på et senere tidspunkt. 

Og jeg mener egentlig at erstatningen uansett ikke skulle vært direkte basert på kostnadene deres, men på den sannsynlige gevinsten dere mistet ved å ikke få oppdraget.  

Edit: Kort sagt, Jeg mener at den ansattes illojalitet ikke kan kobles til noe tap dere har lid.

Endret av HW1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...