Gå til innhold

Kina varsler storsatsing på elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo bra de varsler om dette.

Tyskland brukte 7milliarder på målsetting om en million elbiler på tyske veier i 2020. Nå er visst målet å nå dette i 2030.

Hydrogen biler blir nok litt vanskeligere. Tror ikke de har kullkraft nok til å lage hydrogen med elektrolyse. Det blir nok brukt gass eller kull med rimelig høye utslipp av co2.Lykke til

Lenke til kommentar

Kina har investert 100 mrd kroner i hydrogenteknologi? Wow, det er mye penger! Å sette opp en hurtigladestasjon med 2*50kW DC skal visst koste 250k her i Norge. For 100mrd får man da 400000 slike. Med 2 uttak og 200 biler per uttak burde det kunne betjene 160 mill elbiler. Med norske priser, prisene er jo litt lavere i kina..

Da får man jo ikke 'investert i hydrogen' men det er kanskje like greit. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvordan skal de få tak i nok ressurser som fks edelmetall til alle elbilene og hva er miljøresultatene ?? hvor skal de få strøm til både elbiler og hydrogenbiler og hva blir miljøresultatet ?? hvorfor satses det ikkje maksimalt på biogassdrift ?? det er biomasse nok til å drive det meste av trafikken i praksis forurensingsfritt og teknologien er enkel og lite ressurskrevende og er veldig funksjonell og gassdrift har vårt brukt i hele bilens historie ....

 

Lenke til kommentar

"I 2018 ble det solgt 28,1 millioner biler i Kina. Av dem var 1,3 millioner elektriske, ifølge Reuters. Altså var 4,6 prosent av bilene som ble solgt i Kina i 2018, elektriske."

Bilsalget i Kina steg med 65% de 7 årene fram til 2018. Hvis det stiger like mye de neste 7 årene, fram til 2025 så selges det 45,9 millioner biler i Kina i 2025. Hvis 25% av disse skal være hybrider eller rent elektriske så vil det selges 11 500 000 elbiler i Kina i 2015. Eller 115 ganger så mange elbiler pg hybrider som de 100 000 hydrogenbilene. I 2018 var fordelingen mellom rent elektriske og hybrider henholdsvis 78.4% og 21,6%

Hmmm. De kan umulig ha konsultert hydrogen-"ekspertisen" på TU's forum.

Lenke til kommentar
Arvid Lenes skrev (42 minutter siden):

hvordan skal de få tak i nok ressurser som fks edelmetall til alle elbilene og hva er miljøresultatene ?? hvor skal de få strøm til både elbiler og hydrogenbiler og hva blir miljøresultatet ?? hvorfor satses det ikkje maksimalt på biogassdrift ?? det er biomasse nok til å drive det meste av trafikken i praksis forurensingsfritt og teknologien er enkel og lite ressurskrevende og er veldig funksjonell og gassdrift har vårt brukt i hele bilens historie ....

For å ta en ting av gangen:

- Fossilbiler bruker edelmetallet platina i katalysatoren + en del av edelmetallet kobber i ledninger. Hydrogenbiler bruker mer kobber og platina enn fossilbiler. Elbiler bruker ennå mer kobber, men til gjengjeld null platina. Kobber er det mer enn nok av i verden til å dekke opp økt den lille økningen i behov som elbilene representerer. Platina er derimot en mer begrenset ressurs som ikke lar seg skalere så lett opp. For ordens skyld, hverken litium, kobolt, nikkel, grafitt eller aluminium er edelmetaller.

- Miljøresultatene er at verdens mest luftforurensede byer blir mindre luftforurenset. Dvs. mindre NOx, SO2, PM10, PM2.5, PAH og støy.

- I tillegg til miljøresultatene vil man også ha et positivt klimaresultat. 11,5 millioner elbiler solgt i 2025 vil antagelig få en levetid på rundt 20 år. Det betyr formidable reduksjoner i CO2-utslippene.

- De får strøm fra kraftverk. Gamle ineffektive kullkraftverk byttes ut mer nye og mer effektive for å utnytte kullressursene bedre. Vannkraften er godt utbygd allerede så der er det lite potensial. Vindkraft vil nok bygges ut kraftig, men den store rosinen i pølsa er solceller, som har en enorm vekst i Kina takket være svært billig produksjon og enorm produksjonskapasitet.

- Miljøkonsekvensene av økt strømproduksjon blir renere luft (NOx, PM2,5, PM10, radioaktive sporstoffer etc).

- I tillegg til miljøkonsekvensen får man et økt CO2-utslipp fra kraftproduksjon isolert sett, men en kraftig nedgang hvis man ser helhetsbildet med eksos.

- Biogass, eller søppelgass som man også kan kalle det, består av metan og CO2, dannet fra forråtnelsesprosesser uten tilgang på oksygen. Disse gassene er særdeles klimafiendtlige. Ingen andre enn radikale klimafornektere ønsker å fremprovosere slik gassproduksjon. Man bør brenne det man ikke kan unngå at blir produsert, f.eks fra gamle søppelfyllinger, men utenom det bør det ikke "satses" på fremprovosering av søppelgasser.

- Helt feil. Det er ikke i nærheten av nok søppelgass til å drive trafikken, og i hvert fall ikke forurensningsfritt.

- Teknologien er enkel og lite ressurskrevende, det har du rett i. Forråtnelse skjer stort sett av seg selv. Man må bare samle det opp. Du har også rett i resten om at den er funksjonell og velprøvd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...