Haakon1 Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) Hei, jeg skumleser for øyeblikket denne artikkelen her: https://verdtavite.kpmg.no/aksjegevinster-og-utbytte-mv-for-selskaper-mv/ Så jeg har et hypotetisk scenario: Man har et holdingselskap. Dette selskapet investerer i tre selskap A og B og C. Selskap A utbetaler 1 million i utbytte, selskap B har økt verdi på aksjene på 1 million (børsnotert) og selskap C går 1 million i minus (børsnotert). Selskapet investerer også i et selskap D som er et eget selskap som selger konsulenttjenester som går i solid pluss. Sånn jeg forstår det så vil man i et holdingselskap kunne få skattefritt utbytte på selskap A på grunn av fritaksmetoden. Gevinst og tap på selskap B og C vil derimot skattelegges eller gis fradrag på, men fradrag gis kun hvis det er en annen inntekt i holdingselskapet som kan kompansere for det. Stemmer dette? Men, hvis jeg hadde hatt et aksjeselskap D som jeg utøver konsulenttjenester og har mye inntekt derifra, ville det ikke da vært fordelaktig og styrt investeringene direkte herifra med tanke på selskapsskatt på overskudd? I et år hvor konsulentselskapet går i minus kan man kompansere ved å realisere gevinst på finansinvesteringene, og år hvor konsulentselskapet går i pluss så kan man ta fradrag på tap. Jeg synes det bare virker rart å styre investeringene fra et holdingselskap hvis man også har et konsulentselskap, med tanke på at overskuddet i konsulentselskapet skattes da med 22% før det blir målt opp mot fradrag på tapte investeringer i holdingselskapet. Så kort oppsummert: Er det bedre å styre konsulentselskapet sitt som et holdingselskap, i stedet for å ha et holdingselskap på toppen av det hele? Setter stor pris på alle gode svar. Jeg sitter å vurderer å starte opp et AS neste år, men jeg prøver å sette meg inn i hva som er mest hensiktsmessig for øyeblikket. Mvh. EDIT: Endret litt skrivefeil og ting som kanskje kan virke tvetydige Endret 2. desember 2019 av Haakon1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1861698-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-investering-gjennom-holdingselskap/
Revie Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 (endret) Jeg skal ikke gi deg råd direkte på om det lønner seg eller ikke, men et par ting: Selskap A utbetaler 1 mill til Holding AS. Det er helt riktig "skattefritt" (3% av utbyttet legges til næringsinntekten, altså blir skattepliktig inntekt kr 30 000 av disse og da en effektiv skatt på kr 6 600 (22 %) - men i forhold til utbyttet så og si null. Vi snakker da selvsagt om utbyttet opp til Holding; skal du ha disse ut på din private konto, blir det ny beskatning her. Selskap Bs aksjer har økt med 1 million, mens Selskap C har minket med tilsvarende. Nettoeffekten av dette er null, gitt at begge disse selskapene er registrert i Norge/EU (fritak). Her får holdingselskapet ditt en finansinntekt- og kostnad på 1 mill hver vei. Derimot, dersom Selskap B er registrert i f.eks. USA vil du få en skattepliktig finansinntekt på denne, da aksjene ikke er innenfor fritaksmetoden. Altså, i praksis blir det kr 220 000 i skatt på denne inntekten, mens du ikke får fradrag for verdireduksjonen i selskapet som er innenfor fritaksmetoden. (Du får ikke fradrag for tap, der du ikke får skatt på inntekt). Litt enkelt forklart (B/C innenfor fritak)Regnskapsmessig: Finansinntekt - kr 1 000' Finanskostnad - kr 1 000' Resultat - 0 Skattemessig: Verdireduksjon av finansielle instrumenter tillegges næringsinntekt - kr 1 000' Verdiøkning av finans.intr. fradrag i næringsinntekt - kr 1 000' Skattepliktig inntekt - 0 (B utenfor fritak, C innenfor)Regnskapsmessig: Finansinntekt - kr 1 000' Finanskostnad - kr 1 000' Resultat - 0 Skattemessig: Verdireduksjon av finansielle instrumenter tillegges næringsinntekt - kr 1 000' Verdiøkning av finans.instr til fradrag i næringsinntekt - kr 0 (Selskap B ikke i fritak) Skattepliktig inntekt - kr 1 000' Når det gjelder hvordan du skal styre selskapsskatten, så tror jeg du kan se bort fra Selskap B/C i tankegangen. Holdingselskapet må her eie over 90% av aksjene og det vil jeg anta at du ikke kommer til å gjøre i to børsnoterte selskap. Så her vil dette eventuelt være aktuelt mellom Holding AS og Selskap A og D (gitt over 90% eierandel). Gitt at Holding AS eier 90% eller mer av aksjene i Selskap D, er det ingenting i veien for å avgi et såkalt konsernbidrag. Med andre ord, dersom konsulentfirmaet ditt taper penger i en oppstartsperiode, kan holdingselskapet ditt gi konsernbidrag til dette og dermed bruke datters/Ds underskudd til fremføring. Med andre ord, dersom det tar deg litt tid å komme i gang og du taper 200 000 første året, kan mor avgi dette i konsernbidrag og således utnytte at D har et skattepliktig underskudd "oppspart". Merk at dersom Selskap D begynner å tjene penger i år 2, vil dette da umiddelbart havne i skatteposisjon. Dersom du ikke gir konsernbidrag, vil Selskap D kunne spise av denne summen inntil den er "tjent inn". Altså, er det avgitt konsernbidrag fra mor til datter i år 1, så har i praksis Holding spart skatt, men spist opp denne bufferen som D har lagt av. Så i praksis handler det kun om tidspunktet/selskapet man "tar" skatten. Om det gav noe mer klarhet? Endret 3. desember 2019 av Revie 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1861698-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-investering-gjennom-holdingselskap/#findComment-25177986
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå