ole_marius Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Holder på med å lage et script for å kalkulere solflux over en flate. Har ikke fullført scriptet ettersom jeg har et problem med at formelen for solhøyde hs (se scriptet) baserer seg på at man skal beregne solhøyden per time for hver dag. Jeg ønsker i grunn 365x24 = 8760 beregninger. Alle enkeltverdiene skal brukes senere når jeg kommer meg videre i scriptet. Mitt problem er at jeg prøver å lage hs(d,h) = [354x24] vektor ved bruk av dobbel for loop, så tar dette ekstremt lang tid. Har prøvd meg på dette i matlab tidligere som beregner dette relativt kjapt, men ettersom jeg ikke lengre har lisens bruker jeg nå Octave. Er det en annen måte å beregne hs som en [1x8760] vektor uten å måtte bruke en dobbel for loop? clear; clc; %this is the lattitude of Oslo in radian phi = 59.9139*(pi/180); d = 1:365; ESTo(d) = 1373*(1+0.03344*cos((2*pi/365.25)*(d-2.75))); %declenation angle delta(d) = asin(-sin((pi/180)*23.45)*cos((2*pi/365.25)*(d+10))); % This is the time angle h = 1:24; omega(h) = pi-h*15*(pi/180); %this is the solar hight in radian for d=1:365; for h=1:24; hs(d,h) = max(0, pi/2 - acos(cos(phi)*cos(delta(d))*cos(omega(h))+sin(phi)*sin(delta(d)))) end end Lenke til kommentar
Thorbear Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Har aldri brukt Octave, og kan ikke si jeg kan noe særlig om solflux, men kan det være at du bare mangler en semikolon på linja som lager hs? Scriptet kjører veldig raskt her om jeg legger på en semikolon der, og gir en 365x24 hs vektor. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 2. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2019 Tenker du på at man ikke skriver hs(d,h) men til hs(d;h)? Lenke til kommentar
Thorbear Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Nei, jeg tenkte mer noe slik: for d = 1:365 for h = 1:24 hs(d,h) = max(0, pi/2 - acos(cos(phi)*cos(delta(d))*cos(omega(h))+sin(phi)*sin(delta(d)))); endfor endfor Merk semikolon til slutt på linja. 1 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 2. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2019 Ja der ja, virker som jeg har blingset med at jeg ikke er interessert i å se alle utregninger. Takk for god hjelp med å se den feilen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå