Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

MRCP undersøkelse. Prøve å spise 'normalt' før undersøkelsen? Spiser vanligvis diett/mindre fett.

Gjest ee69c...402

Anbefalte innlegg

Gjest ee69c...402

Hei.

Jeg skal ta en MRCP undersøkelse. Har allerede tatt en før hvor de ikke fant noe spesielt. Årsaken er at jeg har hatt anfall med magesmerter som ligner på smerter ved pankreatitt iforhold til symptomer og at jeg også har fått påvist pankreasamylase og lipase opptil 2 x den øverste verdien i normalområdet. Pankreasamylase 2 x øverste verdi i normalområdet + typiske smerter er tilstrekkelig for å sette diagnosen. Jeg har aldri målt verdiene under et anfall med de smertene da jeg som oftest er sengeliggende/ligger i ro da pga bevegelser forverrer smertene.

Siden forrige anfall har jeg spist mye mindre fett og ikke hatt et nytt anfall. Har nå begynt å spise (idag) begynt å spise mer fet mat fordi jeg gjerne vil få en diagnose/forklaring og lurer på om de kan fange det opp på MRCP bedre om jeg har fått smerter pga kosthold f.eks. Spist normalt og ikke ekstremt fett altså, det er bare det at jeg spiser veldig lite av det til vanlig (15-20 g daglig eller mindre) så nå ble det mye mer ved å spise mer 'normal' mat. Hva tenker dere? Er det bare tull? Får mer smerter etter måltider, spesielt tyngre måltider, så er ikke så positiv til dette egentlig. Dessuten er jeg egentlig veldig usikker på om det vil være til hjelp for undersøkelsen. Tror at de kanskje lettere ser gallesten enn en ny mild betennelse i bukspyttkjertelen. Galleveisspasmer og andre årsaker til smerter etter måltider vil de jo heller ikke se. En forbigående fortetning av gangene vil de heller ikke kunne se.

Anonymous poster hash: ee69c...402

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...