Armas Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 Hei. Jeg trenger litt hjelp til å sette opp hjemmenettverk her. Jeg har en hybel, som har internet inkludert I husleien. Jeg vil være sikker på at hybelboer ikke har tilgang til mitt nettverk. Jeg har følgende fra unifi: usg, AP, AP lite og en switch. I tillegg har jeg en eldre basestasjon fra Telenor , zyxel. I dag er den gamle basestasjonen satt opp I hybelen med eget nett der, men den basestasjonen er bare plugget inn I min switch, som igjen er koblet inn I USGen. Jeg kan ikke allverden om dette, og lurer nå på om hybelboeren egentlig har full tilgang til mitt nettverk gjennom nettverkskablen som går inn til basestasjonen. Jeg har nettop kjøpt en ny AP lite som jeg ikke får koblet til. Jeg får faktisk ikke tilgang til hverken USGen eller APen min gjennom Unifi nettworkcontroller, og har googlet meg frem til at dette kan skje pga en feil. Tenkte derfor å resette alt, og sette det opp riktig. Så! Finnes det en god guide for å sette opp USG, switch og to AP på "riktig" måte? Hvordan bør jeg så gå frem for å lage ett lukket nett for hybelen, der jeg selv bestemmer maks hastighet/ Båndbredde? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 Har du usg så setter du opp vlan og med subnets/dhcp range i controller. Velg en port på switchen som samsvarer med VLAN du har satt opp. Du kan sette opp porten i switch som isolert, har dog ikke usg men pfsense. Der må du blokkere tilgang fra VLAN til LAN og sette opp DHCP og subnet. Da setter du bare opp VLAN only i mitt tilfelle i controller. Lønner seg å sjekke ut youtube og lawrence systems ,crosstalks sine Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Høres ut som du har 2 DHCP servere i nettet ditt. Både USG/Unify controller og Zyxel greia fra Telenor(ihvertfall hvis zyxel og usg er koblet til samme swtich). Jeg har opplevd dette med Unify selv og da sliter man med å få kontakt med utstyret da det havnet på feil range/nett. Unifi krevet litt å sette opp slik du ønsker det. Du må ha internett inn på WAN porten og så bør du sette opp 2 forskjellige vlan. Et for deg og et for hybel. Alt vil på samme internett linjen, men hybel beboer vil ikke få kontakt med din del av nettverket. Alternativt så kan du trolig bruke gjeste wifi funksjonen som er bygd inn og så gi hybel beboer tilgang via denne. Kan være enklere enn å drive med vlan o.s.v. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå