Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øke S-Ferritin

Gjest 9230c...685

Anbefalte innlegg

Gjest 9230c...685

hei. har nettopp tatt blodprøver og ser at nivået mitt på s-Ferritin ble målt til 16, hvor referanseområdet er 15-200. Så regner med at det er lurt å prøve å øke dette? Spørsmålet er bare hvordan? Jeg tar jerntilskudd, og har gjort det siden august. Ellers vil jeg tro kostholdet mitt er ok, spiser ikke særlig med kjøtt, men en del grønne bladgrønnsaker, samt mye kornvarer. Avslutter kaffe-/tedrikking flere timer før jeg tar jerntabletten. Spiser generelt mye og variert.

Opplever tror tretthet og slapphet, samt at bena/kroppen kan føles ut som bly.. Får også en del bittesmå rødlilla flekker over kroppen. virker jo som dette kan skyldes av lavt jernnivå? så derfor jeg ønsker å gjøre noe med det.

(kanskje dette er noe man tar med lege, men har allerede vært der to ganger i høst for å måle dette, så vil ikke mase mer, tenker de hadde sagt noe da jeg var der)

Anonymous poster hash: 9230c...685

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-Ferritin gjenspeiler jernnivået i kroppen. Hvis du har lav S-ferritin, må man anta man har jernmangel. Dog har du ikke jernmangel, men du ligger lavt i referanseområdet.

For å øke dette må du spise jern. Jeg vet ikke hvor mye du tar, men 200mg daglig er anbefalt. Best å ta dette sammen med vitamin C eller bare svelge det med appelsinjuice for å bedre opptakelsen i tarmen.

Lenke til kommentar
Gjest 9230c...685
AnnonymG skrev (33 minutter siden):

S-Ferritin gjenspeiler jernnivået i kroppen. Hvis du har lav S-ferritin, må man anta man har jernmangel. Dog har du ikke jernmangel, men du ligger lavt i referanseområdet.

For å øke dette må du spise jern. Jeg vet ikke hvor mye du tar, men 200mg daglig er anbefalt. Best å ta dette sammen med vitamin C eller bare svelge det med appelsinjuice for å bedre opptakelsen i tarmen.

Men er det ikke rart at jeg har så lavt nivå når jeg har tatt tilskudd over flere måneder? Vil si jeg har et godt og variert kosthold

Lenke til kommentar
On 12/2/2019 at 12:26 AM, Guest 9230c...685 said:

Men er det ikke rart at jeg har så lavt nivå når jeg har tatt tilskudd over flere måneder? Vil si jeg har et godt og variert kosthold

Du må ta de doser som kreves for å øke det. Hvis ikke dette hjelper, og du fortsatt har blodmangel eller lavt ferritin, så må du snakke med legen igjen og evt ta neste skritt i behandling/utredning.

Lenke til kommentar
On 12/1/2019 at 11:52 PM, AnnonymG said:

Jeg bare lurte på om en kan spørre seg om det kan være lurt å ta disse vitamintilskudden også samtidig? Unnskyld at jeg blander meg inn i diskusjonen, men tenkte at kanskje det er noe i det jeg spør om?

• Sammen med vitamin B12 er folat viktig for modning av de røde blodlegemene.

I og med at jo flere røde blodlegemer jo mer jern vil jo være tatt opp i kroppen istedetfor å bare flyte rundt meningsløst og uvirksomt, eller å utskilles fra blodet. Eller blir dette en feil måte å tenke på?

Endret av G
Lenke til kommentar
On 12/8/2019 at 3:33 AM, G said:

Jeg bare lurte på om en kan spørre seg om det kan være lurt å ta disse vitamintilskudden også samtidig? Unnskyld at jeg blander meg inn i diskusjonen, men tenkte at kanskje det er noe i det jeg spør om?

I og med at jo flere røde blodlegemer jo mer jern vil jo være tatt opp i kroppen istedetfor å bare flyte rundt meningsløst og uvirksomt, eller å utskilles fra blodet. Eller blir dette en feil måte å tenke på?

Jeg er nok ikke helt med på tankegangen din, du må gjerne forklare en gang til. 

Man må gjerne ta vitaminer og jern samtidig, har ingen betydning. Dog burde man da C-vitamin sammen med jern fordi C-vitaminet reduserer jern fra Fe3+ til Fe2+ hvilket gjør det lettere opptagelig.

Lenke til kommentar

Må innrømme at dette kunne jeg visst lite om:

Forhøyet: https://indremedisineren.no/2019/01/forhoyet-ferritin-hva-betyr-det/

Lavt: https://relis.no/Publikasjoner/2011/Lav_serum_ferritin__bivirkninger_og_preparatvalg/

Ser at inflammasjoner er en fellesnevner der.

Jeg tenkte på slike ting som at om en via de to nevnte vitaminer får en økning i antall røde blodlegemer, så vil kanskje kroppen tillate mer jern flytende i blodet? Aner ikke om det har noe egentlig formål. Men nå så jeg jo av de to lenkene at dette er veldig kompliserte prosesser, og at også forhøyet S-ferritin er uønsket, da det kan være tegn på sykdom det også.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 12/11/2019 at 12:04 PM, G said:

Må innrømme at dette kunne jeg visst lite om:

Forhøyet: https://indremedisineren.no/2019/01/forhoyet-ferritin-hva-betyr-det/

Lavt: https://relis.no/Publikasjoner/2011/Lav_serum_ferritin__bivirkninger_og_preparatvalg/

Ser at inflammasjoner er en fellesnevner der.

Jeg tenkte på slike ting som at om en via de to nevnte vitaminer får en økning i antall røde blodlegemer, så vil kanskje kroppen tillate mer jern flytende i blodet? Aner ikke om det har noe egentlig formål. Men nå så jeg jo av de to lenkene at dette er veldig kompliserte prosesser, og at også forhøyet S-ferritin er uønsket, da det kan være tegn på sykdom det også.

Ferritin er en markør som jern-nivået, men dette er også en akutt-fase-reaktant som øker ved infeksjon eller inflammasjon, slik andre akute-fase-reaktanter også gjør.

For å kunne si man har lavt jern, skal både Ferritin og transferrin-metning være lav, jern være lav, blodprosenten være lav med redusert cellevolum. Dette er komplisert og man kan ikke bruke ferritin alene til å bedømme et reelt jernmangel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du sier du spiser lite kjøtt, er det noen spesielle grunner til det? Kjøtt inneholder jern, og du må spise mer av dette om du vil øke jernnivåene dine. (spesielt storfe og lever)

Både grønnsaker og korn inneholder stoffer som hemmer opptaket av jern. Så kanskje derfor du har lave nivåer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...