Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tråden for Super Ultrawide 5120x1440 skjermer


OlaHaldor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forsøkte også å bestille g9 med samme problem. 

Snakket en stund med kundeservice på chat og har fått skriftlig bekreftelse på at jeg får skjermen til rabattert pris. De forsøkte hjelpe meg men de klarte ikke legge inn ordren manuelt så jeg fikk beskjed å ringe de i morgen. Fikk også et "parked order" nummer jeg skal oppgi på telefon, så får vi se.. 

Jeg er litt skeptisk til å gå bort fra IPS, har prøvd en skjerm med VA panel tidligere og den falt ikke i smak, men satser på at denne er bedre, ikke minst pga. kurvaturen. 

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål vedrørende gaming på Super Ultrawide skjermer. Når jeg ser benchmarks ser jeg på 4K tabellene for å få en indikasjon på hvordan jeg vil ligge ytelsesmessig med en 5120x1440 skjerm, det er mindre totale piksler enn 4K men jeg opplever ofte at ytelsen min er lavere enn 4K benchmarksa på mange spill. Er dette en erfaring flere har gjort seg? Spurte om det samme på ultrawide redditen, men fikk bare svar om at færre piksler=bedre ytelse å at det må være noe galt med PCen min, men med en videre aspect ratio så vil det jo være mer ting på skjermen samtidig som må rendres til enhver tid, så vertfall basert på min simple logikk er det ikke så usannsynlig at bredere skjermer påvirker ytelsen i spill ved mer en bare ren "pixle count", noen som har noe å skyte inn rundt dette? :) 

Lenke til kommentar

@Evil-Duck jeg kan bekrefte det du sier. Jeg opplever at det krever mer i så bred aspect ratio ja. Det gjelder egentlig alt av spill hvor FOV blir ekstremt bred.
Mens noen spill så virker det motsatt, for å utligne "lens distortion"; bildet oppleves som man får mindre FOV, og det oppleves veldig trangt, men da med lik ytelse som jeg ellers ville forventet.

Endret av OlaHaldor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (39 minutter siden):

Bruker du alt på Ultra eller tweaker du optimalt ?

Sjekket thermals ?

Bra match av GPU vs skjerm ?

Får du full båndbredde over PCIe ?

Hva skjer når du går ned i oppløsning ?

PC Specsa mine er AMD 3900X kjølt av en trippel rad AIO, et X570 hovedkort med PCI-E 4.0,  32 gb 3200mhz CL16 ram (som er skrudd på i bios slik de kjører på rette hastigheten) , RTX3080ti og spill blir kjørt fra en PCI-E 4.0 m.2 SSD. Så tror ikke det skal stå på specsa, å med PCI-E 4.0 til skjermkortet skal det vel ha mer enn nok båndbredde å ta av :) GPU-Z virker og til å indikere at alt er i orden med PCI-E båndbredden

GPU-Z.gif.a5e9b73acd9f5804dfde1ad162705a8a.gif

Tweaker spillene slik at jeg klarer å få 60FPS ja, men det føles bare litt kjipt å måtte skru av eller ned ting som ray tracing for å få det til i enkelte spill når jeg ser benchmarks hvor de kjører 4K å kan ha høyere settings å likevel få 60+ FPS.

OlaHaldor skrev (7 minutter siden):

@Evil-Duck jeg kan bekrefte det du sier. Jeg opplever at det krever mer i så bred aspect ratio ja. Det gjelder egentlig alt av spill hvor FOV blir ekstremt bred.
Mens noen spill så virker det motsatt, for å utligne "lens distortion"; bildet oppleves som man får mindre FOV, og det oppleves veldig trangt, men da med lik ytelse som jeg ellers ville forventet.

Bra andre og har erfart dette, det virker jo logisk nok, men finner veldig lite om det når jeg prøved å søke meg opp på det, så det hele for min del handler jo mest om å finne ut av om det er noe uoptimalisert med PCen min som gjør jeg får dårligere framerate enn mange 4K benchmarks med like PCer eller om det bare er en så stor performance hit av å ha så bred aspect ratio/FOV.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du har litt sprekere maskin enn meg også. Jeg har Threadripper 2920x, 128GB 2333mhz og RTX 3090.  :)

Jeg vil kanskje tro det er begrensninger i spillmotorene? At denne oppløsningen/aspect ratioen ikke er så vanlig at det er noe hold i å optimalisere for det (enda)

Lenke til kommentar

Ser ut som du har PCIe 4.0 men den kjører GPU på 2.0 ?

2.0 er halvparten av hastigheten av 3.0. 

Dette har dog ikke noe innvirkning på ting etter overføring når data er i skjermkortet.

GPU burde funke bra, så jeg ville gravd litt mer der.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 minutter siden):

Ser ut som du har PCIe 4.0 men den kjører GPU på 2.0 ?

2.0 er halvparten av hastigheten av 3.0. 

Dette har dog ikke noe innvirkning på ting etter overføring når data er i skjermkortet.

GPU burde funke bra, så jeg ville gravd litt mer der.

Det er bare power saving, når jeg skrur på noe som drar litt ut av GPUen hopper den opp på 4.0 :) 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er bare power saving, når jeg skrur på noe som drar litt ut av GPUen hopper den opp på 4.0 :) 

Ja, hvis det er sjekket ut. Enkelte som får dette låst, men det var på 3.0-kort.

Det er ikke noe power-issues ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Evil-Duck said:

PC Specsa mine er AMD 3900X kjølt av en trippel rad AIO, et X570 hovedkort med PCI-E 4.0,  32 gb 3200mhz CL16 ram (som er skrudd på i bios slik de kjører på rette hastigheten) , RTX3080ti og spill blir kjørt fra en PCI-E 4.0 m.2 SSD. Så tror ikke det skal stå på specsa, å med PCI-E 4.0 til skjermkortet skal det vel ha mer enn nok båndbredde å ta av :) GPU-Z virker og til å indikere at alt er i orden med PCI-E båndbredden

-snip-

Tweaker spillene slik at jeg klarer å få 60FPS ja, men det føles bare litt kjipt å måtte skru av eller ned ting som ray tracing for å få det til i enkelte spill når jeg ser benchmarks hvor de kjører 4K å kan ha høyere settings å likevel få 60+ FPS.

Bra andre og har erfart dette, det virker jo logisk nok, men finner veldig lite om det når jeg prøved å søke meg opp på det, så det hele for min del handler jo mest om å finne ut av om det er noe uoptimalisert med PCen min som gjør jeg får dårligere framerate enn mange 4K benchmarks med like PCer eller om det bare er en så stor performance hit av å ha så bred aspect ratio/FOV.

Det virker da logisk å ha mindre FPS med bredere bilde. Uten at jeg har fulgt diskusjonen, så vil jeg tro at de fleste gjenstander i et spill ligger "langs bakken" i et spill, altså rundt spilleren, ikke over/under.  På en 4k skjerm vil du rendre mer av himmelen/bakken, som er enklere for GPU. Med flere piksler horisontalt (og dermed større FOV?) så vil man måtte rendre flere objekter rundt spilleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Axefjord said:

Det virker da logisk å ha mindre FPS med bredere bilde. Uten at jeg har fulgt diskusjonen, så vil jeg tro at de fleste gjenstander i et spill ligger "langs bakken" i et spill, altså rundt spilleren, ikke over/under.  På en 4k skjerm vil du rendre mer av himmelen/bakken, som er enklere for GPU. Med flere piksler horisontalt (og dermed større FOV?) så vil man måtte rendre flere objekter rundt spilleren.

Det er nok en fordel å sammenligne benchmark av samme type, selv om jeg ser logikken i antagelsene.

Lenke til kommentar
vidor skrev (6 minutter siden):

Ja, hvis det er sjekket ut. Enkelte som får dette låst, men det var på 3.0-kort.

Det er ikke noe power-issues ?

Det er sjekket opp, kjørte en liten runde med FurMark å det hoppet rett opp :) . Jeg har en relativt ny 750 watt gold rated PSU som er hva som er anbefalt for et system med powerdraw likt mitt. Power issues fører vel og gjerne til krasjer å ikke lavere ytelse? Jeg tror ikke at det er noe galt med systemet mitt, men at jeg bare observerer noe som er veldig lite snakket om siden 32:9 gaming kanskje ikke er så voldsomt utbredt enda. 

Axefjord skrev (7 minutter siden):

Det virker da logisk å ha mindre FPS med bredere bilde. Uten at jeg har fulgt diskusjonen, så vil jeg tro at de fleste gjenstander i et spill ligger "langs bakken" i et spill, altså rundt spilleren, ikke over/under.  På en 4k skjerm vil du rendre mer av himmelen/bakken, som er enklere for GPU. Med flere piksler horisontalt (og dermed større FOV?) så vil man måtte rendre flere objekter rundt spilleren.

Det er dette som er mitt tankesett også rundt dette, det er brede bilde og mer som må rendres i samme framen som gir en betydelig performance hit utover bare ren pixle count, men jeg har googlet opp og ned for å prøve å finne noe info rundt dette uten hell. Kanskje eneste løsningen blir å låne en 4K skjerm å teste litt frem å tilbake for å finne fasiten 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Axefjord said:

Det virker da logisk å ha mindre FPS med bredere bilde. Uten at jeg har fulgt diskusjonen, så vil jeg tro at de fleste gjenstander i et spill ligger "langs bakken" i et spill, altså rundt spilleren, ikke over/under.  På en 4k skjerm vil du rendre mer av himmelen/bakken, som er enklere for GPU. Med flere piksler horisontalt (og dermed større FOV?) så vil man måtte rendre flere objekter rundt spilleren.

Eksempel:

giphy.gif?cid=790b7611f7b240da7fe98f5247

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg tror ikke at det er noe galt med systemet mitt, men at jeg bare observerer noe som er veldig lite snakket om siden 32:9 gaming kanskje ikke er så voldsomt utbredt enda. 🤷‍♂️

Kan jo være at oppløsningen ikke er optimalsert internt ordentlig enda. Marginene er små, så litt tweaking i skjermkort-driverene kan bety mye. Virker uansett litt usannsynlig at lavere pixel-areal skulle gi dårligere ytelse. Er ikke noen som har funnet et hack som funker ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...