Gjest dd611...622 Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Noen som har fått påvist blodsukker som regnes som prediabetes? Fastende blodsukker mellom 6.0-6.9 regnes som prediabetes. 7 og høyere er diagnostisk for diabetes. Jeg fikk målt verdi til 6.9 og har ikke fått noe oppfølging eller noen kommentar i forhold til det i det hele tatt. Er det vanlig? Nå er jeg normalvektig og 28 år gammel, men hadde egentlig ventet meg å få vite om det likevel dersom jeg har en blodprøve som ifølge retningslinjer regnes som prediabetes og bare er 0.1 under diagnosekriteriet for diabetes. Jeg har også hatt noe plager som kan skyldes dårlig blodsukkerregulering (uten at jeg vet det) som at jeg i perioder hvor jeg har spist mye usunt (fet og søt mat) kan begynne å sovne etter måltider og synes at det har bedret seg ved sunnere kosthold. Ellers så har jeg også vært litt sliten i perioder. Mistenker ikke diabetes, synes bare det er litt rart at jeg ikke har fått noen kommentar angående det prøvesvaret. Anonymous poster hash: dd611...622 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Var det tatt flere prøver på ulike tidspunkter, eller bare den ene prøven? Ble det tatt HbA1c-prøve? Hva viste i tilfelle den? Lenke til kommentar
Gjest dd611...622 Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Hei! Det har blitt tatt fastende blodsukker senere tror jeg som har vært normale og at det har vært bare vært den gangen. Har tatt HbA1c, husker ikke helt, men tror den lå på 5.6. Det virker egentlig litt rart at man skal si noen har prediabetes pga en prøve, men mener at det sto det på diabetesforbundet sine nettsider. Var innlagt for supraventikulær takykardi da de tok prøven og har hørt at stress kan gi økt glukoseproduksjon, kan kanskje ha vært det (?), vet ikke. Var også tatt prøve kl.04.00 på natten. Anonymous poster hash: dd611...622 Lenke til kommentar
Gjest dd611...622 Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Nå som jeg tenker på det så har jeg ikke tatt fastende blodsukker senere, bare ikke fastende blodsukker, som har vært normalt. Beklager for det. Husket feil. Anonymous poster hash: dd611...622 Lenke til kommentar
Gjest dd611...622 Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Jeg ser iallefall at det har blitt sjekket ikke-fastende blodsukker en gang som var på 4.1. HbA1c ble sjekket et år før jeg fikk påvist den verdien, usikker på om det har blitt sjekket på nytt etterpå, men kan være. Anonymous poster hash: dd611...622 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Da ville jeg ikke bekymre meg noe særlig. Siden du virker reflektert, er du sikkert allerede kjent med symptomene for høyt blodsukker (tretthet, tørst, mye urin som luker søtt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå